پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 7 اردیبهشت 1398 ، 18 : 17

کد خبر : 18907

از 0 نفر 0

اصلاحات جدید در فرانسه؛ تلاش مجدد ماکرون برای راضی ساختن معترضان با اعلام اصلاحات جدید

اصلاحات جدید در فرانسه؛ تلاش مجدد ماکرون برای راضی ساختن معترضان با اعلام اصلاحات جدید

رئیس‌جمهور فرانسه با تداوم اعتراضات جنبش جلیقه زردها علیه سیاست‌های دولتش، به اعلام یک...

رئیس‌جمهور فرانسه با تداوم اعتراضات جنبش جلیقه زردها علیه سیاست‌های دولتش، به اعلام یک بسته اصلاحات اقتصادی جدید به‌منظور راضی ساختن معترضان و فروکاستن از اعتراضات پرداخت.
به گزارش ایسنا، به نقل از فایننشال تایمز، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در اظهاراتش که در جریان یک سخنرانی دو ساعت و نیمه و یک کنفرانس خبری در محل کاخ الیزه مطرح شدند، وعده داد تا در راستای اجرای اصلاحات اقتصادی جدید، مالیات‌ها را کاهش دهد، در دولت تمرکززدایی انجام دهد، جلوی تعطیل شدن بیمارستان‌ها و مدارس به دلیل مشکلات اقتصادی را بگیرد، حقوق بازنشستگی را افزایش دهد و در خدمات رفاهی تغییراتی بدهد.
او عنوان کرد، «احساس عمیق بی‌عدالتی مالی، اجتماعی و استانی» که در اعتراضات معترضان نمود یافته را درک می‌کند. وی افزود که معتقد است اصلاحاتی که در دو سال گذشته اجرا کرده «نه‌فقط باید حفظ شود بلکه باید بازهم پیگیری شده و تشدید شود».
ماکرون باوجود درخواست برای بازگشت آرامش به فرانسه، درعین‌حال پذیرفت که مردم به سیستم اعتمادی ندارند.
تظاهرات جلیقه زردها در فرانسه از ماه نوامبر آغاز شد و در ابتدا گروهی در اعتراض به «بالا رفتن قیمت بنزین» به خیابان‌ها ریختند و بعد «بی‌عدالتی‌های اقتصادی» تبدیل به موضوع اصلی اعتراض‌هایشان شد. این اعتراض‌ها در زمان‌هایی به خشونت هم کشیده شدند.
سخنرانی مکرون بنا بود پانزدهم آوریل انجام شود؛ اما آتش‌سوزی در کلیسای نوتردام سبب تأخیر در این سخنرانی شد.
او گفت که هسته اولیه خواسته‌های تظاهرکنندگان، خواسته‌های «عادلانه» بوده است.
ماکرون در سخنرانی خود گفت که اصلاحات دولت تابه‌حال اصلاحات درستی بوده اما پذیرفت که سرعت مطلوبی نداشته است.
ازجمله اصلاحات جدیدی که ماکرون اعلام کرده، عبارت‌اند از: کاهش مالیات‌ها به میزان پنج میلیارد یورو، بازگرداندن قانونی که حقوق مستمری‌بگیران را با تورم بالا می‌برد، تمرکززدایی بیشتر از دولت، آسان‌تر کردن امکان برقراری رفراندوم و همچنین تعطیلی دانشگاه ای‌ان‌ای که بسیاری از روسای جمهوری و مدیرعامل‌های فرانسه از این دانشگاه نخبه‌پرور بیرون می‌آمدند.
او همچنین پذیرفت که جامعه فرانسه نگران تغییرات اقلیمی و مهاجرت هستند.
ماکرون پیش‌تر در ماه دسامبر هم اصلاحاتی ده میلیارد دلاری را وعده داده بود.

تحلیل خبر

همه کشورها -بدون استثنا- در گذر زمان نیاز به اصلاحات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و... دارند. سرزندگی، نشاط، پویایی و تکامل هر جامعه با اصلاح معایب، ضعف‌ها و تصحیح کژ راهه‌ها و بیراهه‌ها امکان‌پذیر است. کدام حکومت می‌تواند ادعا کند که طی سالیان دراز، هیچ اشتباه، ضعف، انحراف و عیوبی نداشته است. حداقل دو ملاک برای تشخیص نیاز به اصلاحات در همه کشورها قابل ردیابی می‌باشد: یکی ملاک‌های علمی و دیگری ارزیابی خروجی عملکردها ملاک‌های علمی که توسط هزاران اندیشمند و مغزهای متفکر جوامع -صرف‌نظر از علایق، عقاید و سلایق آنها- مورد تأیید قرار گرفته، بهترین ابزار تشخیص معیار انحراف مدیریت صحیح از غلط است. هر چه در عمل از ملاک علمی فاصله گرفته شده و گتره‌ای و بی‌حساب و کتاب عمل شود، انحراف و کجی‌ها بیشتر شده و نیاز به اصلاحات فوری‌تر، گسترده‌تر و ریشه‌ای‌تر خواهد بود و هر چقدر طبق اصول علمی، مدیریت شود و ثمرات و نتایج بهتر و مطلوب‌تر گرفته شود، نیاز به اصلاحات کمتر می‌باشد. البته در هر دو طیف مدیریت فوق، نیاز به اصلاحات وجود دارد ولی حد و اندازه آن متفاوت است. در هر صورت نیاز به اصلاحات، هیچ‌گاه به سمت صفر میل نمی‌کند، حتی کشورهای پیشرفته با توسعه‌یافتگی بسیار بالا، بی‌نیاز از اصلاحات مداوم و مستمر نیستند.
آن‌ها اگر در موارد بسیار ریز و کوچک انحرافی مشاهده کنند، بدون فوت وقت، دست به اصلاح و ترمیم و تصحیح می‌زنند و نمی‌گذارند مسیر انحرافی در غفلت و مسامحه پیموده شود.
ارزیابی خروجی نیز که ملاک دوم است، معیار بسیار مهمی است که با بررسی بازخوردها و سنجش میزان «رضایت مردم» اثبات می‌شود
اگر مردم ببینند که با اجرای برنامه‌ای، به رفاه بیشتر، پیشرفت چشمگیرتر و نشاط و بالندگی روز افزون می‌رسند، آن را موردتأیید قرار می‌دهند و چنانچه به عکس آن برسند، نیاز به اصلاح آن را ضرورت انکارناپذیر می‌دانند.
مدتی است مردم فرانسه با اعتراضات خود به رئیس جمهورشان فهمانده‌اند که اصلاحات اقتصادی و سیاسی وی باید سرعت و شتاب بیشتری بگیرد یعنی خروجی مدیریت وی را قابل قبول نمی‌دانند. لذا ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه خواسته آنها را عادلانه قلمداد کرده و اصلاحات خود را به 5 محور گسترش داده:
1. کاهش مالیات‌ها به میزان پنج میلیارد یورو، 2. بازگرداندن قانونی که حقوق مستمری‌بگیران را با تورم بالا می‌برد، 3. تمرکززدایی بیشتر از دولت، 4. آسان‌تر کردن امکان برقراری رفراندوم 5. و همچنین تعطیلی دانشگاه ای‌ان‌ای که بسیاری از رؤسای‌جمهوری و مدیران عامل  فرانسه از این دانشگاه نخبه‌پرور بیرون می‌آمدند.
با نگاهی دقیق به این 5 محور نیازمندِ اصلاحات، در می‌یابیم که ماکرون پیام‌های اصلاح‌طلبانه مردم را دریافت کرده است. این 5 محور، هم جنبه اقتصادی دارد و هم سیاسی. موارد 1 و 2 و 3 بیشتر جنبه اقتصادی دارند و موارد 4 و 5 کاملاً سیاسی است. مورد چهارم «آسان‌تر کردن امکان برقراری رفراندوم» به نوعی مشارکت دادن بیشتر و راحت‌تر مردم در سرنوشت خودشان است. فیلترهای رسمی و غیررسمی که باعث می‌شود برخی نتوانند در انتخابات پیروز شوند، تا اندازه‌ای حذف می‌شود که رأی‌دهندگان احساس کنند رأی آنها همه کاره است نه تسلط و اشراف دیگران.
اینکه سهم مردم در جمهوریت چقدر است به طور عمده به محتوا و اصالت همین انتخابات و نظارت و قدرت‌نمایی مردم پس از انتخابات برمی‌گردد.
اما مورد 5 که «تعطیل کردن دانشگاه ای‌ان‌ای که بسیاری از روسای جمهوری و مدیران عامل فرانسه از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند» گام بسیار مهمی در حذف ویژه‌خواهی، امتیازطلبی، رانت‌خواری و فاصله طبقاتی است که اقدامی شجاعانه و اصلاحاتی قابل‌توجه است.
جان کلام اینکه اصلاحات دائمی و مستمر، نجات‌دهنده حکومت و تأمین‌کننده رضایت مردم و پیشرفت لحظه به لحظه کشورهاست.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها