پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 22 اردیبهشت 1398 ، 47 : 15

کد خبر : 18930

از 0 نفر 0

دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات انتقاد کرد؛ هزینه ۱۵ میلیون دلاری برای واردات کاغذ سیگار

دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات انتقاد کرد؛  هزینه ۱۵ میلیون دلاری برای واردات کاغذ سیگار

دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات ضمن ابراز نگرانی از روند افزایشی راه‌اندازی کارخانجات دخانی در کشور، درعین‌حال ازآنچه «صرف هزینه ۱۵ میلیون دلاری برای خری...

دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات ضمن ابراز نگرانی از روند افزایشی راه‌اندازی کارخانجات دخانی در کشور، درعین‌حال ازآنچه «صرف هزینه ۱۵ میلیون دلاری برای خرید و واردات کاغذ سیگار» خواند، انتقاد کرد.
محمدرضا مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات کشور در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت موجود در حوزه استفاده از مواد دخانی گفت: یکی از مطالبات ما تدوین برنامه اساسی برای حفظ سلامت مردم از سوی نهادهای حکومتی است. تأمین مصرف مواد دخانی باید تابع عوامل قانونی باشد نه سوداگری‌های بازاری. درحالی‌که نشریات مکتوب کشور به دلیل بالا رفتن قیمت کاغذ رو به تعطیلی هستند، هزینه شدن ۱۵ میلیون دلار برای خرید و واردات کاغذ سیگار به کشور اشتباه است. مسجدی با اشاره به هزینه ۳۰ هزار میلیارد تومانی درمان بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات، افزود: درزمانی که کشور با تحریم انواع اقلام پزشکی و دارویی مواجه است، تخصیص این میزان ارز جهت رشد و توسعه صنعت دخانیات جای تأسف دارد. در همه کشورهای دنیا، سیگار را گران می‌کنند تا مصرف آن کاهش یابد، اما در کشور ما ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال صرف خرید سیگار می‌شود.
وی افزود: باید همکاری بین بیش از ۲۰ سازمان مختلف درزمینه مبارزه با دخانیات وجود داشته باشد. متأسفانه درحالی‌که برخی صنایع کشور در حال ضعیف شدن هستند و یا حتی با حدود یک‌سوم از قدرت تولیدی در حال کار هستند، ما شاهد رشد کارخانه‌های تولید دخانیات از هشت کارخانه به ۱۵ تا بوده‌ایم. باید جلوی این روند افزایشی با قانون‌گذاری‌های درست گرفته شود.
این متخصص ریه افزود: صنعت دخانیات ما در حالی به‌صورت افسارگسیخته به سمت خودکفایی در تولید و بی‌نیاز کردن بازار داخل پیش می‌رود که این کالای آسیب‌رسان امروز بدون هیچ‌گونه نظارت، در دسترس همگان قرار دارد و کسی به این فکر نمی‌کند که این سیاست‌گذاری غلط، در آینده چه هزینه‌های هنگفتی را برای کشور به همراه خواهد داشت. وی در ادامه بابیان اینکه حدود ۱۲ الی ۱۴ درصد مردان و یک الی سه درصد زنان سیگار مصرف می‌کنند، گفت: این آمار اما در مصرف قلیان بسیار مأیوس‌کننده‌تر است تا جایی که حدود ۴۵ درصد مردان و ۳۵ درصد زنان از قلیان استفاده می‌کنند. این ارقام از آنجایی نگران‌کننده‌تر می‌شود که سن مصرف و دسترسی به مواد دخانی در حال کاهش است. مسجدی نقش فرهنگ‌سازی را کاهش مصرف مواد دخانی بسیار مؤثر توصیف کرده و گفت: در همین زمینه جمعیت مبارزه با دخانیات سه طرح را در حال اجرا دارد. در مرحله اول آموزش به کودکان خردسال را پیگیری می‌کنیم. این آموزش در قالب برنامه‌های آموزنده و سرگرمی صورت می‌گیرد. در مرحله دوم طرح پیشگیری از استعمال دخانیات برای دانش‌آموزان را در دست اقدام داریم و همین راستا در حال حاضر تمام مدارس شهر ورامین تحت پوشش جمعیت ما قرار دارد. در مرحله آخر نیز در حال اجرای طرح دانشگاه بدون دخانیات هستیم. وی در ادامه وجود اتاق‌هایی مخصوص استعمال دخانیات را در مکان‌های عمومی بی‌فایده دانست و گفت: استقبال چندانی از این طرح حتی در کشورهای خارجی صورت نگرفته است. همچنین با توجه به قانون که استعمال دخانیات را در مکان‌های عمومی نفی می‌کند، ساخت این اتاق‌های مخصوص، بی‌معنی است. مسجدی در پایان درخصوص استفاده از سیگارهای الکترونیک نیز گفت: این سیگارها اگر بیشتر از سیگار معمولی عوارض نداشته باشند، کمتر از آنها نیز عوارض نخواهند داشت. عوارضی مانند سرطان‌زایی و بیماری‌های قلبی که به علت وجود فلزات سنگین در این سیگارها بروز خواهد کرد و سازمان بهداشت جهانی باید از تولید و فروش این محصول جلوگیری کند.

تحلیل خبر

در شرایط کنونی کشور که مردم نمی‌توانند هزینه خوراک، پوشاک، بهداشت و درمان، مسکن، تحصیلات فرزندانشان، ازدواج آنها و... را تأمین کنند و فقر گسترده در تمامی این ابعاد، جامعه ما را فراگرفته، آیا هزینه 15.000.000 دلاری معادل 150.000.000.000 تومان (با دلار 10 هزار تومانی) برای واردات کاغذ سیگار، امری عاقلانه و عالمانه است؟
در همه کشورها برای محدود کردن استعمال دخانیات، مالیات و عوارض سنگین بر سیگار می‌کشند تا گران‌تر به دست مصرف‌کنندگان برسد و افراد توانایی دسترسی به آن را نداشته باشند یا کمتر داشته باشند؛ ولی در کشور ما کاملاً برعکس عمل می‌کنند و با پایین آوردن هزینه استعمال سیگار، آن را برای مصرف‌کننده سهل‌الوصول می‌کنند.
خوب دقت کنید که 150 میلیارد تومان هزینه تهیه کاغذ سیگار بدون محتویات آن، 30 هزار میلیارد تومان هزینه درمان بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات، گسترش کارخانه‌های تولید دخانیات از 8 کارخانه به 15 کارخانه‌ و... همه این‌ها به چه معنایی
است؟!
درحالی‌که روزنامه‌ها به خاطر گرانی و نبود کاغذ رو به تعطیلی هستند، انتشارات، کاغذ لازم برای چاپ کتاب‌های مختلف را ندارند، دفاتر و کتب درسی دانش‌آموزان و دانشجویان با کمبود کاغذ مواجه است و همه این‌ها فشار بر اقشار ضعیف جامعه وارد می‌کند، پرداختن به تهیه کاغذ سیگار باید اولویت چندم کشور باشد؟


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها