پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 23 اردیبهشت 1398 ، 00 : 17

کد خبر : 18937

از 0 نفر 0

قاضی‌زاده هاشمی: لیست‌های خاص در اخذ ارز دولتی برای کاغذ وجود دارد

قاضی‌زاده هاشمی: لیست‌های خاص  در اخذ ارز دولتی برای کاغذ وجود دارد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از وجود برخی لیست‌های خاص درخصوص اخذ ارز دولتی برای واردات کاغذ خبر داد که تأثیری هم در کم کردن التهاب بازار آن نداشته ...

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از وجود برخی لیست‌های خاص درخصوص اخذ ارز دولتی برای واردات کاغذ خبر داد که تأثیری هم در کم کردن التهاب بازار آن نداشته
است.
سید احسان قاضی‌زاده‌هاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت درباره نابسامانی حوزه کاغذ به عدم دعوت از اعضای مجلس به جلسات کارگروه حل بحران کاغذ انتقاد کرد و گفت: بعد از انتقال این کمیته به زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این‌جانب و محمدعلی وکیلی به‌عنوان اعضای مجلس در این کارگروه به هیچ‌کدام از جلسات آن دعوت نشدیم و علیرغم قول وزیر مربوطه برای حل این مسئله اما نزدیک به ده ماه است که جلسات بدون حضور ما تشکیل می‌شود.
نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی افزود: کمیته حل بحران کاغذ عملاً نتوانست کاری را در این حوزه انجام دهد و التهاب کنونی بازار کاغذ و اثرات آن بر نمایشگاه کتاب تهران نیز متأثر از همین وضعیت است.
ارز می‌گرفتند، کاغذ وارد نمی‌کردند
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: در شرایطی که فقط در یک‌قلم، 26 میلیون یورو ارز به این حوزه تخصیص داده شده ولی اثری در بازار کاغذ نداشته؛ زیرا واردکننده تخصیص گرفته ولی کاغذی وارد بازار نکرده است.
وی همچنین توضیح داد: در برهه‌ای ارز می‌گرفتند ولی کاغذ وارد نمی‌کردند و پس‌ازآن هم کاغذ با ارز دولتی وارد می‌شد ولی در بازار و تعدیل آن اثری نداشت.
عضو کارگروه حل بحران کاغذ تأکید کرد: این محموله‌های کاغذ یکجا وارد نشده؛ بلکه به‌مرور بوده؛ یعنی به واردکننده‌ای ارز دولتی برای واردات کاغذ داده‌اند اما بعدازآنکه کاغذ وارداتی او اثری در بازار نداشته، دوباره هم به همان فرد دادند.
قاضی‌زاده گفت: برخی لیست‌های خاص در حوزه ارز دولتی برای کاغذ وجود دارد که ما به آن از کانال‌های دیگر دسترسی پیداکرده‌ایم.
تبانی برخی واردکنندگان با شرکت‌های خارجی برای گران‌تر شدن قیمت کاغذ
وی همچنین به بخش دیگری از حواشی بازار کاغذ اشاره کرد و توضیح داد: در شرایطی که برای تخصیص ارز دولتی به کاغذ محدودیت وجود داشته، قیمت‌های اعلامی را گران‌تر ارائه می‌دادند؛ مثلاً کاغذی که تُنی ۷۰۰ تا 800 دلار بوده، بعضاً در قیمت‌های جدید و پروفرم‌های شرکت خارجی به میزان 950 تا یک هزار دلار نرخ خورده
است.
قاضی‌زاده افزود: این اسناد نشان می‌دهد که واردکننده با طرف خارجی تبانی کرده تا بتواند گران‌تر بفروشد؛ لذا بازار کاغذ دلال محور شده است.
عضو کارگروه حل بحران کاغذ با اشاره به اینکه دلالان بیش از مخاطبان  در حوزه کاغذ ذینفع هستند، گفت: آن چیزی که دراین‌بین به‌عنوان ملاک مطرح نیست، شرایط و خواست مخاطبان کتاب، دانشجویان، دانشگاهیان، دانش‌آموزان و مردم بهره‌بردار در حوزه مطبوعات است که مسئولان باید پاسخگو باشند.

تحلیل خبر

این آقایانِ خاص چه کسانی هستند که در بازار کاغذ، خودرو، نهاده‌های دامی، گوشت، مرغ، محصولات کشاورزی و همه‌ی بخش‌های بازار و اقتصاد کشور تحت عناوین گوناگون، بیت‌المال را غارت می‌کنند و صدای وزرا، وکلای مجلس، قوه قضائیه، مراجع تقلید، نخبگان و نویسندگان، مردم و همه را درآورده‌اند؟ همه می‌گویند آنها را بگیرید و ببندید؛ ولی سال‌ها و ماه‌ها می‌گذرد و در رسانه‌ی ملی به مردم معرفی نمی‌شوند و به‌سزای اعمال خود نمی‌رسند؟
چرا؟ این معمایی است که همه را متعجب و مات و مبهوت کرده است! به‌جز خاوری و چند نفر انگشت‌شمار که به خارج گریخته‌اند بقیه که در ایران هستند چرا شناسایی و مجازات نمی‌شوند؟ الان نزدیک به یک سال است که مسئولان مختلف می‌گویند میلیون‌ها یورو توسط افرادی جهت خرید کاغذ از بانک‌ها اخذشده؛ ولی نه افرادش معلوم است، نه ارزهایی که گرفته شده سرنوشتش مشخص است و نه کاغذهایی که با نرخ دولتی باید وارد بازار می‌کرده‌اند، وجود خارجی دارد! امروز تازه پس از چند ماه قاضی‌پور نماینده مجلس گفته: «برخی لیست‌های خاص در حوزه ارز دولتی برای کاغذ وجود دارد که ما به آن از کانال‌های دیگر دسترسی پیدا کردیم.» همچنین وی درباره نابسامانی حوزه کاغذ به عدم دعوت از اعضای مجلس به جلسات کارگروه حل بحران برای کاغذ انتقاد کرده و گفته نزدیک به 10 ماه است که جلسات بدون حضور ما تشکیل می‌شده است. در شرایطی که «فقط در یک قلم» 26 میلیون یورو ارز به این حوزه تخصیص داده ‌شده ولی واردکننده‌ای که ارز گرفته، کاغذی وارد بازار نکرده است.
مردم کوچه و بازار مرتب سؤال می‌کنند چطوری می‌شود که این‌گونه پرونده‌ها، مشمول مرور زمان می‌شود و ماه‌ها و سال‌ها بر آنها می‌گذرد و هنوز نتیجه مطلوب و قابل‌انتظار نداده است؟ گیرِ کار کجاست؟


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها