پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 7 خرداد 1398 ، 47 : 15

کد خبر : 18968

از 0 نفر 0

محمدرضا باهنر: اگر مردم در انتخابات شرکت نکردند، می‎فهمیم نظر دیگری دارند نمی‌توان روحانیت را منحصراً برای پست‌های بالا مطرح کرد

محمدرضا باهنر: اگر مردم در انتخابات  شرکت نکردند، می‎فهمیم  نظر دیگری دارند نمی‌توان روحانیت را منحصراً برای پست‌های  بالا مطرح کرد

اگر با ریزش‌ها و رویش‌های افراد در مورد میراث امام (ره) قضاوت کنیم باز باید گفت: رویش‌ها بسیار بیشتر از ریزش‌ها بود...

اگر با ریزش‌ها و رویش‌های افراد در مورد میراث امام (ره) قضاوت کنیم باز باید گفت: رویش‌ها بسیار بیشتر از ریزش‌ها بود.
محمدرضا باهنر بابیان اینکه امام (ره) از اولین رهبرانی بودند که بعد از انقلاب اعلام کردند مردم باید نوع حکومت را انتخاب کنند می‌گوید: انقلابیون نزدیک به امام (ره) از این مسئله متعجب بودند و امام (ره) را نقد می‌کردند و می‌گفتند مردم با گوشت و پوست خود به خیابان‌ها ریخته‌اند و فریاد می‌زنند که ما اسلام را می‌خواهیم چرا رفراندوم برگزار می‌کنید؟ اما امام خمینی فوراً از همه‌پرسی حرف زد و بعد گفت: قانون اساسی و بعد گفت: انتخابات مجلس و... امام (ره) جمله مشهوری دارد و می‌فرماید: میزان رأی ملت است. اگر مردم نخواهند ما نیستیم.
بخشی از گفت‌وگوی رویداد 24 با محمدرضا باهنر، دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام را می‌خوانید:
آیا این روحیه مردم‌سالاری طی سالیان بعد حفظ شد؟ برخی مطرح می‌کنند که ۴۰ سال از انقلاب و ۳۰ سال از زمان رحلت امام (ره) گذشته است آیا می‌توان رفراندوم مجددی برگزار کرد؟
ما هرچند سال یک‌بار انتخابات داریم و مردم در انتخابات شرکت می‌کنند. اگر مردم در انتخابات شرکت نکردند می‌توان فهمید که مردم نظر دیگری دارند. نیاز نیست هر حکومتی هرسال رفراندوم برگزار کند.  مردم باید در حضور و بروز خود با اکثریت همراه نظام باشند وقتی اکثریت همراهی نکردند می‌توان متوجه شد که نظر مردم متفاوت است، ولی در انتخابات ریاست جمهوری ۶۰ درصد از مردم شرکت می‌کنند و این خود رفراندومی است که در تأیید مشروعیت نظام است؛ و این مهم نیست که به چه کسی رأی می‌دهند هرکسی که پای صندوق می‌آید یعنی به‌نظام معتقد است.
نه می‌توان روحانیت را منحصراً برای پست‌های بالا مطرح کنیم و نه می‌توانیم آن‌ها را محروم کنیم
درباره حضور روحانیت در مناصب اجرایی حضرت امام درحالی‌که اول‌نظرشان بر حضور روحانیون در مناصب اجرایی نبود، بعداً تغییر نظر دادند. دلایل آن تغییر نظر چه بود؟ آیا همچنان بستر آن دلایل باقی است یا شرایط تغییر کرده است؟
امروز اگر بخواهیم کاملاً دموکراتیک و ساده صحبت کنیم باید بگوییم که نه می‌توان روحانیت را منحصراً برای پست‌های بالا مطرح کنیم و نه می‌توانیم آن‌ها را محروم کنیم. ما نمی‌توانیم بگوییم رئیس‌جمهور نباید روحانی باشد، ولی اگر روزی گفته شد رئیس‌جمهور حتماً باید روحانی باشد این ضد دموکراسی است. حضرت امام (ره) در روزهای اول انقلاب به دلیل بحث‌ها و شایعاتی که وجود داشت می‌خواستند روحانیت چندان قدم پیش نگذارد و نگویند روحانیت به دلیل پست و مقام فعالیت می‌کند. ولی اتفاقاتی رخ داد و بنی‌صدر آن‌طور از آب درآمد و شهید رجایی به شهادت رسید و نتوانست راه خود را ادامه بدهد و به همین دلیل امام (ره) رضایت دادند و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای کاندیدا شدند و با رأی مردم به ریاست جمهوری انتخاب شدند. در زمان نخست‌وزیری بنی‌صدر ما بزرگان زیادی برای جایگزینی داشتیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و مرحوم بهشتی و مرحوم هاشمی رفسنجانی و... بودند، ولی امام (ره) فرمودند: روحانیون کاندیدا نشوند که بنی‌صدر و حبیبی و جلال‌الدین فارسی کاندیدا
شدند.

تحلیل خبر

حداقل سه رکن مهم که در هر کشوری نشانه دموکراتیک بودن و مردمی بودن حکومت آن کشور است عبارت‌اند از: انتخابات آزاد، مطبوعات آزاد و احزاب و نهادهای مردم‌نهاد آزاد.
انتخابات، مطبوعات و احزاب واقعی نشان‌دهنده قدرت مردم و تأثیرگذاری آنها در همه سطوح اجتماعی هستند. به‌موازات اینکه هرکدام از این سه، تضعیف ‌شده و شکل نمایشی به خود بگیرند، قدرت از مردم ستانده می‌شود و بازیگران سیاسی خاص به‌جای مردم، تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر خواهند شد. آن موقع است که دیگر فقط نامی از انتخابات، مطبوعات و احزاب باقی می‌ماند.
در یک جامعه مردمی و دموکراتیک، انتخابات سالم و واقعی، زمینه گردش و چرخش قدرت در همه سطوح بدون استثنا خواهد بود و هیچ بخشی از حاکمیت خارج از خواست و اراده مردم، نه زمینه بروز و ظهور می‌یابد و نه توان ادامه حضور خواهد داشت.
انتخابات سالم چه انتخاباتی است؟ انتخاباتی است که در آن آرای مردم خریدوفروش نشود، عوام‌فریبی، تهدید و تطمیع، قومیت‌محوری، زر و زور و تزویر وجود نداشته باشد، امکان تقلب و تخلف نزدیک به صفر باشد، از طرف دیگر انتخاب‌شوندگان و انتخاب‌کنندگان بدون حاشیه و محدودیت بتوانند در آن مشارکت فعال داشته باشند. همچنین پس ‌از انتخابات هم راهکاری وجود داشته باشد که نمایندگان مردم، پاسخگوی مطالبات عموم افراد جامعه باشند؛ و در صورت عدم کارایی مطلوب، قابل عزل شدن با یک راهکار قانونی باشند.
اگر قبل از انتخابات، حین انتخابات و پس‌ازآن، مردم به خواسته‌ها و مطالباتشان رسیدند، در انتخابات بعدی نیز با میل و رغبت شرکت خواهند کرد و چنانچه نتیجه انتخابات بر وفق مراد آنها نبود، حضور آنان در دوره‌های بعد با اکراه و بیم و امید و تردید مواجه خواهد شد. پس حضور یا عدم حضور مردم در انتخابات در هر دوره‌ای مفهوم خاص خود را دارد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها