پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 17 تیر 1398 ، 53 : 15

کد خبر : 19011

از 0 نفر 0

مشاور عالی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: یکی از مشکلات کشور، جزیره‌ای عمل‌کردن دستگاه‌ها است

مشاور عالی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: یکی از مشکلات کشور، جزیره‌ای عمل‌کردن دستگاه‌ها است

مشاور عالی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی از مشکلات اساسی کشور جزیره‌ای عمل کردن نهادها و دستگاه‌های مرتبط است...

مشاور عالی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی از مشکلات اساسی کشور جزیره‌ای عمل کردن نهادها و دستگاه‌های مرتبط است.
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، حسین کمالی در چهارمین جلسه شورای هماهنگی ادارات و سازمان‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تبریز اظهار کرد: ناهماهنگی در برخی اوقات سبب شده که نهادها اثرات یکدیگر را از بین ببرند که باید از آن پرهیز و به دنبال تغییر رویه در این خصوص باشیم.
وی بر لزوم تحول در برنامه‌ها و اقدامات در تمامی حوزه‌ها ازجمله صنایع و کشاورزی تأکید کرد و گفت: با توجه به تغییرات سریع که در تکنولوژی روز در سطح دنیا حاصل می‌شود باید توجه ویژه‌ای به این تحولات داشته و همگام با آن حرکت کنیم.
مشاور عالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتن نگاه اقتصادی در فعالیت را لازمه توسعه و پیشرفت عنوان کرد و گفت: تحقق این امر نیازمند آن است که ضمن اصلاح در سیاست‌های فعلی حرکت ما بر مبنای تحقیق علمی مبتنی بر آینده‌پژوهی باشد.
کمالی با اشاره به مسائلی که از سوی نمایندگان کارگر، کارفرما و تعاونگران در این جلسه مطرح شد گفت: اقتصاد ما اکنون طوری است که در آن نه کارفرما، نه کارگر و نه دولت هیچ‌کدام راضی نیستند.
وی افزود: در وضعیت فعلی کارفرما نگران مشکلات ناشی از وام بانکی، تأمین مواد اولیه و فروش کالا و... است؛ کارگر نیز نگران امنیت شغلی و عدم تکافوی هزینه‌های زندگی بوده و دولت هم نمی‌تواند از این واحدها مالیات درست اخذ کند.
کمالی عمده مشکلات ناشی در این حوزه ناشی از غیرعلمی بودن برنامه‌ها دانست و گفت: ما نتوانسته‌ایم از دانش روز دنیا به‌طور درستی بهره بگیریم و خود را با پیشرفت‌های جهان همگام کنیم.
وی افزود: باید اقتصادی در کشور شکل بگیرد که هر سه بخش از شرکای اجتماعی بتوانند از آن رضایت داشته باشند.

تحلیل خبر

آن دسته از مردم که به‌صورت روزانه مخاطب اخبار داخلی کشور هستند و تیترهای رسانه‌های خبری را درباره مسائل داخلی دنبال می‌کنند، احتمالاً با تعدد استعمال برخی واژه‌ها و عبارات از سوی مدیران مواجه شده‌اند، عبارات و واژه‌هایی که در ادبیات مدیریتی کشور باب شده و گاهی اوقات نظر مخاطبان را نیز به خود جلب می‌کنند.
«عملکرد جزیره‌ای» نیز یکی از همین عبارت‌هاست. شاید یکی از ملموس‌ترین مثال‌های عینی در عملکرد جزیره‌ای دستگاه‌ها، ناهماهنگی دستگاه‌های خدماتی در کندن آسفالت خیابان‌هاست. بارها دیده شده که مثلاً امروز برای اصلاح شبکه آب، بخشی از یک کوچه حفاری می‌شود و در پایان کار آسفالت می‌شود و به فاصله کوتاهی اداره یا دستگاهی دیگر برای کاری دیگر در حوزه وظایف خود همان محل را مورد کندوکاو قرار می‌دهد. البته عملکرد جزیره‌ای در بخش‌های مختلف مدیریتی کشور دارای مصداق‌های بسیار متعددی است و البته پیامدهای متعددی را هم به دنبال دارد. از ناهماهنگی در انجام کارها تا اتلاف هزینه و انرژی، اتخاذ مواضع مختلف در قبال یک موضوع واحد، سردرگمی مردم و سایر ادارات، اجرایی نشدن یا اجرای نادرست دستورالعمل‌ها، به وجود آمدن خلأهای اجرایی و گره در انجام کار ارباب‌رجوع و موازی‌کاری، همه و همه ازجمله پیامدهای «عملکرد جزیره‌ای» به‌خصوص در بدنه دولت است.
«موازی‌کاری» نیز یکی دیگر از واژه‌های مصطلح در ادبیات مدیریتی کشور است. «موازی‌کاری» که ممکن است درنتیجه «عملکرد جزیره‌ای» رخ دهد، اگرچه می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی داشته باشد، اما دارای وجه دیگری نیز هست. درواقع «موازی‌کاری» در برخی امور می‌تواند مثبت باشد و به اجرای یک فرایند یا پروژه سرعت دهد اما متأسفانه در کشور ما در اغلب موارد این اتفاق رخ نمی‌دهد و شاهد نمود وجه منفی آن که انجام کارهای تکراری و اتلاف هزینه و انرژی است، هستیم.
«هم‌افزایی» دیگر واژه پرکاربرد در ادبیات مدیریتی کشور در این حوزه است. مقوله‌ای که اگر به‌درستی و به معنای واقعی تحقق یابد می‌تواند راه گریز از «عملکرد جزیره‌ای» باشد. همچنین با «هم‌افزایی» می‌توان بعد مثبت «موازی‌کاری» را تحقق بخشید؛ اگرچه متأسفانه «هم‌افزایی» غالباً در حد همان استعمال در ادبیات مدیریتی باقی می‌ماند و به‌ندرت شاهد عینیت یافتن آن در عمل هستیم.
به نظر می‌رسد در قاموس مدیریتی کشور ما، استفاده از چنین کلیدواژه‌هایی صرفاً برای وزن دادن به سخنرانی‌ها و حتی جلب رضایت رسانه‌ها و افکار عمومی است و حتی باوجوداینکه عینیت بخشیدن به بعضی از این واژه‌ها و عبارات در میدان عمل، می‌تواند راهگشا و حلال مشکلات باشد، اما صرفاً در حد همان حرف و سخنرانی باقی می‌ماند و مجالی برای تجلی در عملکرد مدیران نمی‌یابد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها