پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 26 آذر 1398 ، 01 : 18

کد خبر : 19082

از 0 نفر 0

هشدار! مردم مواظب باشند سرطان دومین عامل مرگ‌ومیر در کشور؛ مرگ سالانه ۳۵ هزار نفر مبتلا به سرطان سالانه ۱۱۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان به شمار بیماران اضافه می‌شود

هشدار! مردم مواظب باشند سرطان دومین عامل مرگ‌ومیر در کشور؛ مرگ سالانه ۳۵ هزار نفر  مبتلا به سرطان  سالانه ۱۱۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان  به شمار بیماران اضافه می‌شود

دبیر انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران گفت: سرطان دومین علت مرگ‌ومیر پس از بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور است...

دبیر انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران گفت: سرطان دومین علت مرگ‌ومیر پس از بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور است و حدود ۳۵ هزار نفر در سال براثر این بیماری می‌میرند و سالانه ۱۱۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان به شمار بیماران اضافه می‌شود.
به گزارش رویداد ۲۴ حسین فودازی در نشست خبری چهارمین کنگره بین‌المللی و چهاردهمین  کنگره سالانه کلینیکال آنکولوژی که در محل انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران برگزار شد، افزود: دوسوم بیماران مبتلا به سرطان در کشور درمان قطعی می‌شوند و یک سوم از بیماران جان خود را از دست می‌دهند. وی نجات بیماران مبتلا به سرطان و برگرداندن آنها به چرخه زندگی و جامعه را اقدامی بسیار مهم دانست، اظهار داشت: درمان این بیماری باید به‌صورت تیم پزشکی انجام شود، سرطان فقط شیمی‌درمانی نیست، بلکه جراحی، پرتودرمانی مهم‌تر از شیمی‌درمانی است، درواقع ۴۰ درصد افراد مبتلا به این بیماری با جراحی بهبود کامل می‌یابند، حدود ۳۵ درصد با پرتودرمانی درمان قطعی می‌شوند و نقش شیمی‌درمانی حدود ۲۰ درصد است.
باوجود تحریم‌ها، در درمان سرطان شرایط خوبی داریم  
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: باید با انجام اقدامات درمانی تیمی و تسکینی کیفیت زندگی بیمار مبتلا به سرطان را حفظ کرد. اکنون با توجه به تحریم‌های ظالمانه، درمان این بیماری در کشور شرایط خوبی دارد ولی  ازلحاظ تکنولوژی‌ها تحت‌الشعاع قرارگرفته است و نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان داریم. فودازی تصریح کرد:  اکنون دستگاه‌های پیشرفته رادیوتراپی خریداری شده تا به‌زودی با قرار گرفتن در مراکز درمانی، صف انتظار بیماران مبتلا به سرطان برای درمان کمتر شود و لازم است در کنار گسترش اقدامات درمانی، میزان تربیت نیروی متخصص در مراکز دانشگاهی افزایش‌یافته و آموزش‌های اساسی را ببینند.
تحریم‌ها مشکل‌ساز شده است
رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران نیز در این نشست خبری گفت: حدود ۲۵ میلیون نفربر اساس پیش‌بینی سازمان جهانی بهداشت تا در سال ۲۰۲۰ به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند و پیشگیری از این بیماری امری حیاتی است. محمدرضا قوام نصیری بابیان اینکه تشخیص سرطان قابل‌مقایسه با گذشته نیست، افزود: غربالگری، سوابق خانوادگی و غیره از روش‌های تشخیص سرطان است که باید به‌موقع شناسایی شوند، تحقیقات نشان داده به‌عنوان‌مثال سرطان‌هایی که در نیمه راست‌روده بزرگ دیده می‌شوند ازنظر ژنتیک با توده‌های سرطانی در نیمه چپ متفاوت هستند. وی بابیان اینکه تحریم برای کشور مشکل‌آفرین شده، اظهار داشت: انجام تست‌های سرطان گران‌قیمت است و در تمام کشور قابل انجام نیست، ورود کیت‌ها به آزمایشگاه‌ها با مشکل مواجه است چون این کیت‌ها باید از آمریکا وارد شود که تحریم‌ها مانع آن شده و ما سعی می‌کنیم آنها را از اروپا بگیریم. این آنکولوژیست تأکید کرد: سرطان گسترده‌تر شده و باید به مسائل پیشگیری و آموزش اهمیت زیادی داد، سرطان‌های شایع در منطقه، معده است که باید شناسایی شوند و کارهای تشخیصی و درمانی را انجام دهیم تا در اقتصاد سلامت نیز صرفه‌جویی شود.
غربالگری خوبی برای سرطان سینه نمی‌شود
دبیر چهارمین کنگره بین‌المللی کلینیکال آنکولوژی نیز در ادامه این نشست با اظهار تأسف از اینکه غربالگری خوبی برای سرطان سینه در کشور نمی‌شود، گفت: این مسئله به لحاظ فرهنگی توسط بانوان کشور نادیده گرفته می‌شود و سرطان سینه در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شود. منصور انصاری تأکید کرد: سن ابتلا به سرطان سینه پایین است و بیشتر در سنین فعال جامعه دیده می‌شود که زندگی خانوادگی و اجتماعی زنان را مختل می‌کند،  تشخیص زودهنگام با انجام غربالگری می‌تواند از وقوع مشکلات زیاد جلوگیری کند. وی با اشاره به اینکه مراکز جامع سرطان نیز در کشور عادلانه توزیع نشده است، افزود: بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان باید برای درمان بیماری خود از خانواده دور باشند و مشکلات ازجمله تغذیه و اقامت به دلیل نداشتن مرکز جامع سرطان در استان مربوطه دارند و روند درمان را کندتر می‌کند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بابیان اینکه سرطان پایان زندگی نیست، تصریح کرد: امروزه سرطان با روش‌های نوین درمانی در کشور توسط پزشکان برجسته قابل‌درمان است و نباید افراد را از بیماری سرطان بترسانیم، بیماران بسیاری دارم که سال‌های زیادی ازجمله ۲۰ سال به این بیماری مبتلا بوده و مانند سایر افراد جامعه زندگی طبیعی دارند. چهارمین کنگره بین‌المللی و چهاردهمین کنگره سالانه کلینیکال آنکولوژی با حضور مهمانانی از کشورهای اروپایی ازجمله ایتالیا و اسپانیا  ۲۷ تا ۲۹ آذرماه در هتل المپیک برگزار
می‌شود. در این کنگره حدود ۱۵۰ مقاله به‌صورت پوستر و مقاله ارائه خواهد شد. همچنین بیش از دو هزار نفر از پزشکان و متخصصان علوم پزشکی برای حضور در این کنگره ثبت‌نام کرده‌اند و ارائه روش‌های نوین درمانی در بیماری سرطان از مهمترین اهداف برگزاری چهاردهمین کنگره بین‌المللی کلینیکال آنکولوژی است.

تحلیل خبر

گرچه ازنظر مجموعه علوم پزشکی بسیاری از بیماری‌ها ازجمله سرطان‌ها، علل بیولوژیک و فیزیولوژیک و وراثتی دارد اما همان‌ها معتقدند که علل و عوامل محیطی، اجتماعی، روحی و روانی نیز در بروز یا تشدید انواع بیماری‌ها مؤثرند. در جامعه‌شناسی پزشکی نیز به سبک زندگی فردی و اجتماعی، اقتصاد خانواده و اجتماع، روابط اجتماعی، محیط پرتنش، دغدغه‌های فردی و خانوادگی و شغلی، انتظارات، الزامات و شرایط فرهنگی، عقاید و باورها و... در پیدایش و شیوع بسیاری از بیماری‌ها تأکید دارند.
بنا به نظر عموم متخصصان علوم پزشکی، پیشگیری و شناخت به‌موقع و زود هنگان سرطان می‌تواند بسیاری از سرطان‌ها را قبل از رشد، مهار و آن را کنترل و درمان کند و از طرف دیگر برای این شناخت بر اساس اظهارات رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران، نیاز به تست‌های گران‌قیمت است که تأمین آن در توان اکثر خانواده‌ها نیست؛ ازاینجا می‌توان به رابطه اقتصاد خانواده با پیدایش و رشد سرطان و مرگ‌ومیر اعضای خانواده پی برد.
علاوه بر این کمبود کیت‌های آزمایش تشخیص سرطان که به علت تحریم در دسترس کشورمان قرار نمی‌گیرد، به رابطه مسائل سیاسی با سرطان و همچنین هزینه‌های سنگینی که با دور زدن تحریم‌ها برای تهیه این ابزار و وسایل بر دولت تحمیل می‌شود به رابطه اقتصاد اجتماعی با سرطان آگاه شد. جان کلام اینکه برای رهایی مردم از انواع سرطان‌ها، هم به عوامل فردی و هم به عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باید نظر جامع انداخت و از هیچ‌کدام غافل نشد. مردم و حکومت باید با توصیه‌های متقابل و مشارکت‌های طرفینی، ریشه‌های متعدد سرطان‌ها را بخشکانند تا از ابتلای سالانه 110 هزار نفر به این بیماری وحشتناک و مرگ سالانه 35 هزار نفر جلوگیری کنند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها