پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 27 آذر 1398 ، 22 : 17

کد خبر : 19083

از 0 نفر 0

با بنزین ۳۰۰۰ هزارتومانی؛ آیا گازسوز کردن خودرو‌ها گزینه مناسبی است؟

با بنزین ۳۰۰۰ هزارتومانی؛  آیا گازسوز کردن خودرو‌ها گزینه مناسبی است؟

یکی از مزایای گازسوز کردن خودروها صرفه‌جویی در هزینه‌های خانوارها است. گفته می‌شود...

یکی از مزایای گازسوز کردن خودروها صرفه‌جویی در هزینه‌های خانوارها است. گفته می‌شود با گازسوز کردن خودرو ماهانه ۴۰۰ هزار تومان در هزینه خانوارها صرفه‌جویی می‌شود که سالانه این صرفه‌جویی به ۵ تا ۶ میلیون تومان برای هر خانوار خواهد رسید.
در دقایق اولیه روز 24 آبان ماه سال جاری بود که مسئولین سرانجام تصمیم خود را برای سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین عملیاتی کردند. از این تاریخ به بعد به هر یک از خودروها سهمیه 60 لیتر بنزین ماهانه به قیمت هر لیتر 1500 تومان تعلق می‌گرفت و مازاد بر این مصرف، هر مالک خودرو باید به ازای هر لیتر 3 هزار تومان پرداخت می‌کرد.
به گزارش تابناک اقتصادی، با این تصمیم مسئولین، قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌بندی در مقایسه باقیمت قبل که هزار تومان بود، رشد 50 درصدی و در مقایسه باقیمت آزاد رشد 200 درصدی پیدا کرد. این افزایش قیمت بنزین باعث شد تا هزینه‌های بیشتری به مالکان خودرو تحمیل شود و مالکان برای فرار از زیر بار افزایش قیمت بنزین به دوگانه‌سوز کردن خودروهای خود روی بیاورند. اردشیر دادرس، رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی و صنایع وابسته طی مصاحبه‌ای گفت: از وقتی سهمیه‌بندی بنزین و الزام رانندگان به استفاده از کارت سوخت شخصی خودرو آغازشده است، روزانه حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار درخواست برای تبدیل خودروهای بنزین‌سوز به دوگانه‌سوز در کل کشور ثبت می‌شود. به علت حجم بالای متقاضیان، توان کافی برای پوشش دهی تقاضا سخت است و خبر رسیده صف انتظار تا چهار ماه آینده نیز ثبت شده است.
قیمت گازسوز کردن خودرو چقدر است؟
هزینه گازسوز کردن به نوع خودرو بستگی زیادی ندارد و مورد مهم در این میان حجم مخزن است. به‌عنوان‌مثال می‌توان برای خودرویی مانند پراید از مخزن ۶۰ لیتری استفاده کرد و برای سایر خودروها این حجم متفاوت است. ازلحاظ هزینه گازسوز کردن برای خودرویی مانند پراید، قیمت تقریبی ۴ میلیون تومان اعلام شده است. قیمت مخزن ۶۰ لیتری قبل از سهمیه‌بندی بنزین حدود ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بود درحالی‌که الان به حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. مخزن ۱۰۰ لیتری هم که ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بود حال قیمت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزارتومانی را شاهد است.
چه تعداد خودرو گازسوز شده‌اند؟
محسن جوهری رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی CNG کشور درباره آمار خودروهای تبدیل‌شده به نوع گازسوز اظهار کرد: تقریباً ۹۱۸ هزار دستگاه توسط وزارت نفت به نمونه‌های گازسوز تبدیل‌شده‌اند و آمار سایر خودروهایی که به صورت‌های مختلف گازسوز شده‌اند مشخص نیست. ازلحاظ آمار غیررسمی به نظر می‌رسد که این تعداد به ۱ الی ۲ میلیون دستگاه نیز برسد.
مزایای گازسوز کردن خودروها چیست؟
هرچند که گازسوز کردن خودروهای بنزین سوز به گفته بسیاری موجب آسیب به قطعات خودرو می‌شود و درنتیجه باید مالک خودرو یک هزینه تعویض قطعات را نیز تحمل کند اما این تبدیل سوخت خودروها به گازسوز می‌تواند مزایایی را نیز به همراه داشته باشد.
مشکلی که این روزها گریبان بسیاری از شهرهای بزرگ ایران را گرفته و باعث تعطیلی کلان‌شهری‌های کشور شده است، موضوع آلودگی هوا است که در بسیاری از شهرها به حد هشدار رسیده است. گازسوز کردن خودروها شاید بتواند مرهم کوچکی بر زخم‌های آلودگی هوای کلان‌شهرها باشد. به‌طورکلی سوخت سیان جی در مقایسه با دیگر سوخت‌های کربنی دارای پایین‌ترین نسبت کربن به هیدروژن یعنی 1 اتم کربن به 4 اتم هیدروژن است و درنتیجه می‌توان گفت سوخت گاز سیان جی کربن کمتری را منتشر می‌کند؛ بنابراین اولین مزیت گازسوز کردن خودروها این است که سوخت گاز آلودگی بسیار کمتری نسبت به سوخت بنزین دارد.
دومین مزیت گازسوز کردن خودروها کاهش مصرف بنزین و درآمدی است که از این کاهش نصیب دولت خواهد شد. علیرضا صادق‌آبادی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران طی مصاحبه‌ای در مورخه 24 آذرماه سال جاری با اشاره به اینکه با دوگانه‌سوز شدن ۱.۴ میلیون خودرو عمومی روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین در کشور صرفه‌جویی می‌شود، گفت:‌ با در نظر گرفتن قیمت ۵۰ سنت برای هر لیتر بنزین این صرفه‌جویی به معنای درآمد سالانه ۱.۸ میلیارد دلاری خواهد بود.
البته جواد نوفرستی کارشناس اقتصاد انرژی معتقد است که به دلیل وجود سیان جی احتمال کاهش مصرف بنزین تا 80 میلیون لیتر هم وجود دارد. وی طی مصاحبه‌ای گفت: گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) قبل از ۲۴ آبان، روزانه ۱۹ میلیون مترمکعب فروش داشت. میزان فروش گاز طبیعی در سومین روز سهمیه‌بندی به ۲۲ میلیون مترمکعب رسید. در محاسبه‌ای مشخص شد که با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و اصلاح قیمت آن، رقم فروش تا تابستان می‌تواند به ۳۰ میلیون مترمکعب برسد؛ و ازآنجاکه هر لیتر بنزین معادل یک مترمکعب سی‌ان‌جی است یعنی ۱۱ میلیون لیتر از مصرف بنزین کم خواهد شد.
سومین مزیت گازسوز کردن خودروها به گفته کارشناسان صرفه‌جویی در هزینه‌های خانوارها است. حمید قاسمی مجری طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی طی مصاحبه‌ای در مورخه 15 آذرماه سال جاری گفت: با گازسوز کردن خودرو ماهانه 400 هزار تومان در هزینه خانوارها صرفه‌جویی می‌شود که سالانه 5 تا 6 میلیون تومان برای هر خانوار صرفه‌جویی به همراه خواهد داشت.
فعال‌سازی کارخانه‌های مخزن سازی را می‌توان چهارمین مزیت گازسوز کردن خودروها دانست. اردشیر دادرس رئیس انجمن سیان جی و صنایع وابسته گفت:  5 تا 6 کارخانه مخزن سازی در تهران سالانه بالای یک‌میلیون مخزن می‌توانند تولید کنند که در دنیا بی‌نظیرند اما اکنون نیمه فعال هستند که دولت با ترمیم کارخانه‌ها می‌تواند به تولید و خدمات‌رسانی کمک کند. همچنین محسن جوهری رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی CNG کشور نیز طی مصاحبه دیگری گفت: در کشور ۱۰ سازنده مخزن داریم که تنها ۲ شرکت فعال هستند و ظرفیت تولید آن‌ها به‌شدت محدود است. شرکت‌های کیت‌ساز نیز همین روند را دارند و باید از آن‌ها حمایت شود تا بتوانند مواد اولیه خود را وارد کنند.
امتیازات ارائه شده برای گازسوز کردن خودروها چیست؟
شورای اقتصاد در نشست فوق‌العاده روز دوشنبه مورخه ۱۱ آذرماه 1398 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه‌وبودجه باهدف حمایت و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی و بهبود هوای شهرها، به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر تصویب کرد که برای تبدیل خودروهای عمومی و مسافربر شخصی بنزین‌سوز به سی‌ان‌جی‌سوز (کارخانه‌ای و کارگاهی)، اصل‌وفرع تسهیلات مالی را که به مالکان خودروها یا کارخانه‌ها پرداخت می‌شود، تضمین و بازپرداخت کند. از همین رو تفاهم‌نامه تأمین مالی طرح توسعه و تولید کارخانه‌ای و کارگاهی خودروهای دوگانه‌سوز بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بانک ملت در مورخه 24 آذرماه سال جاری امضا شد. بر اساس این تفاهم‌نامه، ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی موردنیاز اجرای مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر گازسوز کردن یک‌میلیون و ۴۰۰ و ۶۴ هزار خودرو عمومی در کشور از محل صرفه‌جویی در مصرف بنزین سهمیه‌ای تأمین خواهد شد. همچنین مبلغ 2.5 میلیون تومان وام برای متقاضیان دوگانه‌سوز کردن انواع وسایل نقلیه در نظر گرفته شده است که متقاضیان برای دریافت این تسهیلات، باید در سایت Irngv.ir اقدام به ثبت‌نام کنند. حداقل یک هفته پس از ثبت‌نام، پیامکی برای متقاضی ارسال می‌شود؛ سپس شخص باید مجدد به سایت مراجعه کرده و نسبت به انتخاب نزدیک‌ترین محل مجاز اقدام
کند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها