پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 20 دی 1398 ، 00 : 17

کد خبر : 19105

از 0 نفر 0

مقام پارلمانی روس: برخی سیاستمداران آمریکا جنون جنگ دارند

مقام پارلمانی روس: برخی سیاستمداران آمریکا جنون جنگ دارند

به گزارش ایرنا رئیس کمیسیون سیاست‌گذاری...

به گزارش ایرنا رئیس کمیسیون سیاست‌گذاری اطلاعاتی شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) گفت: برخی سیاستمداران و مقام‌های آمریکایی جنون جنگ با ایران دارند.
آلکسی پوشکوف درباره حمله موشکی ایران به دو پایگاه آمریکا در عراق که در پاسخ به ترور شهید قاسم سلیمانی و همراهانش انجام گرفت، بابیان این مطلب تصریح کرد: این اقدام ایران اجتناب‌ناپذیر بود.
به گفته این مقام روس، هر کس که در آمریکا تصمیم برای به شهادت رساندن سلیمانی را گرفته بود به‌خوبی این واقعیت را درک می‌کرد که این گام نخست برای آغاز جنگ بزرگ در منطقه خاورمیانه است.
پوشکوف بابیان اینکه در آمریکا سیاستمدارانی وجود دارند که جنون جنگ با ایران دارند، اظهار داشت: جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا ازجمله این افراد است که پس از ترور سلیمانی گفت که گام نخست برای سرنگونی رژیم ایران برداشته شد.
وی افزود: مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا ازجمله اشخاصی است که به‌شدت خواهان جنگ با ایران است.
رئیس کمیسیون سیاست‌گذاری اطلاعاتی شورای فدراسیون در پاسخ به سؤالی در مورد امکان آغاز جنگ میان ایران و آمریکا گفت: همه‌چیز بستگی به تصمیم دونالد ترامپ دارد و هم‌اینک رئیس‌جمهوری آمریکا برای بمباران ایران تحت‌فشار شدید قرار دارد.
پوشکوف گفت: ترامپ به‌تازگی گفته است که آمریکا تسلیحات پیشرفته دارد و می‌تواند به ایران حمله کند و اگر رئیس‌جمهوری امریکا عقب‌نشینی کند وجهه و اعتبارش مخدوش خواهد شد.
وی در همین حال احتمال اینکه آمریکا به ایران حمله نکند را بعید دانست و افزود: هرگونه اقدام در این زمینه منجر به تشدید تشنج در خاورمیانه خواهد شد. روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد چهارشنبه از شلیک ده‌ها موشک بالستیک به سمت پایگاه عین‌الاسد آمریکا واقع در استان الانبار عراق خبر داد. بر اساس اطلاعیه روابط عمومی سپاه انقلاب اسلامی ده‌ها موشک زمین به زمین  به این پایگاه آمریکایی اصابت کرده است. انفجارها در پایگاه عین الأسد مهیب گزارش شده است.
سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه هشت  نفر دیگر در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

تحلیل خبر

این مقام روسی یکی به میخ می‌زند یکی به نعل! ازیک‌طرف می‌گوید «برخی سیاستمداران آمریکا جنون جنگ دارند» و با این جمله، شنونده احساس می‌کند وی مخالف آمریکا، طرفدار ایران و مخالف جنگ است اما از طرف دیگر می‌گوید اگر رئیس‌جمهوری آمریکا عقب‌نشینی کند وجهه و اعتبارش مخدوش می‌شود. همچنین احتمال اینکه آمریکا به ایران حمله نکند را بعید می‌داند. این جملات همگون و همسو نیست.
از مجموع موضع‌گیری‌های مسئولان روسیه و چین در برخی مقاطع در سازمان ملل و شورای امنیت برمی‌آید که از ایران طرفداری می‌کنند اما برخی آرای‌شان در مقاطعی دیگر به ضرر ایران بوده. همچنین در ماجرای لغو برجام و اعمال تحریم‌ها علیه ایران، اقدام عملی و اساسی که بتواند ایران را از اوضاع آشفته کنونی و فشارهای سنگین اقتصادی خارج کند از آنها مشاهده نشد.
حال یا واقعاً نمی‌توانند و یا نمی‌خواهند ایران را از این مخمصه و شرایط سخت نجات دهند. شاید احساس می‌کنند هر چه ایران محتاج‌تر و نیازمندتر به آنها باشد و نیازهایش به تمامه برآورد نشود برای آنها بهتر است چراکه ایران از طرف غرب و بعضی کشورهای شرقی همچون ژاپن زیرفشار همه‌جانبه تحریم قرار دارد و راهی ندارد جز اینکه متمایل به روسیه و چین شود. این دو کشور هم باید طوری رفتار کنند که مورد غضب آمریکا قرار نگیرند و از طرف دیگر ایران را هم به‌عنوان بازارهدف و همسو با آنها، از دست ندهند. لذا در موضع‌گیری‌ها و صحبت‌هایشان دوپهلو و گاهی متضاد حرف می‌زنند. این نحوه سخن گفتن به مقامات پایین‌تر آنها نیز تسری یافته و همگی یک مشی واحد را می‌پیمایند. به نظر شما با این اوضاع آشفته، ایران چگونه باید با قدرت‌های غرب و شرق رفتار کند و چقدر می‌تواند با آنها در یک صف و یا مصاف قرار
گیرد؟


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها