پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 30 دی 1398 ، 45 : 15

کد خبر : 19112

از 0 نفر 0

استاندار فارس در جلسه کارگروه راهبریتوسعه مدیریت: توسعه دولت الکترونیک اعتماد عمومی را تقویت می‌کند

استاندار فارس در جلسه  کارگروه راهبریتوسعه مدیریت: توسعه دولت الکترونیک اعتماد عمومی را تقویت می‌کند

استاندار فارس شفافیت را اصلی غیرقابل‌انکار و ضروری در جهت جلب اعتماد عمومی دانست و افزود: در شرایط کنونی که...

استاندار فارس شفافیت را اصلی غیرقابل‌انکار و ضروری در جهت جلب اعتماد عمومی دانست و افزود: در شرایط کنونی که برخی تلاش می‌کنند این اعتماد عمومی را خدشه‌دار کنند افزایش شفافیت در خدمت‌رسانی دستگاه‌ها برای تقویت این اعتماد اهمیت دارد.
به گزارش روزنامه طلوع به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری فارس، عنایت‌الله رحیمی در جلسه کارگروه راهبری توسعه مدیریت استان تشکیل دولت الکترونیک را از موضوعات مهم مورد تأکید دولت تدبیر و امید دانست و افزود: ایجاد سلامت اداری، ارتقا کیفیت خدمات، پاسخگویی سریع، شفافیت و درنهایت رضایتمندی مردم از اهداف مهم این طرح است.
استاندار فارس بابیان اینکه کاهش بروکراسی اداری این رضایتمندی را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: توسعه دولت الکترونیک هزینه‌های دستگاه‌ها و مردم را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. نماینده عالی دولت در استان فارس شفافیت را اصلی غیرقابل‌انکار و ضروری  در جهت جلب اعتماد عمومی دانست و افزود: در شرایط کنونی که برخی تلاش می‌کنند این اعتماد عمومی را خدشه‌دار کنند افزایش شفافیت در خدمت‌رسانی دستگاه‌ها برای تقویت این اعتماد اهمیت
دارد. وی همچنین به منافع دیگر دولت الکترونیک ازجمله کاهش رفت‌وآمدها، کاهش آسیب به محیط‌زیست و هدر رفت انرژی‌هایی همچون سوخت، کاغذ و زمان نیز اشاره کرد.
رحیمی بابیان اینکه توسعه دولت الکترونیک به علت کاهش ارتباطات چهره به چهره سلامت اداری را افزایش می هد خاطرنشان کرد: دولت الکترونیک باهدف کنترل و نظارت و هدایت علمی  مدیران را در پیشبرد اهداف دستگاه‌ها یاری کند. استاندار فارس اجرای طرح صحت سنجی میز خدمت الکترونیک دستگاه‌های اجرایی در سال 97، این اقدام را حائز اهمیت ارزیابی کرد و گفت: به نظر می‌رسد ارتباط توفیق دستگاه‌ها در ارائه خدمات به میزان خدمات و تعداد مراجعات آن دستگاه بستگی مستقیم دارد. رحیمی با تأکید بر اینکه فعالیت باید در هر چهار مرحله اطلاع‌رسانی، امکان درخواست و بارگذاری مدارک، تولید خدمات و رصد مراحل آن و ارائه خدمات موردتوجه باشد و تقویت شود، عنوان کرد: اطلاع‌رسانی باید با همکاری رسانه‌ها، فضای مجازی و بخش‌هایی که ارتباط بیشتری با مخاطبان دارند انجام شود.
در این جلسه علاوه بر ارائه گزارش صحت سنجی میز خدمت الکترونیک دستگاه‌ها درر سال 97، شهرداری‌های شیراز و نیریز نیز گزارش اجرای طرح شهروند سپاری و ارائه خدمات الکترونیک را ارائه دادند و همچنین با پیشنهاد استاندار فارس مقرر شد تعدادی از دستگاه‌های اجرایی به‌عنوان عضو جدید  این کارگروه در نظر گرفته شود.
نماینده عالی دولت در استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود به خطبه‌های دمن شکن  اخیر رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه اشاره کرد و گفت:  امروز در سایه رشادت‌های فرزندان این مرزوبوم پاسخی دندان‌شکن به  تجاوزها  و جنایات استعمارگران
داده‌ایم. وی خاطرنشان کرد: خون پاک  فرزند رشید اسلام سپهید شهید قاسم سلیمانی پیروزی‌های بعدی ازجمله ایجاد وحدت و همدلی در داخل کشور را نیز به دنبال داشت.
رحیمی همچنین به تأکید مقام معظم رهبری درخصوص برگزاری انتخابات اشاره کرد و افزود: همه دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات و مدیران دستگاه‌ها باید تلاش کنند انتخاباتی سالم، ایمن و با شکوه و حضور حداکثری برگزار شود.

تحلیل خبر

عموم مردم کم‌وبیش از مزایای دولت الکترونیک و توسعه آن باخبرند،‌ به‌ویژه اینکه در سال‌های اخیر و با رشد فناوری و عمومیت یافتن روزافزون خدمات همگانی الکترونیک مانند فروشگاه‌های اینترنتی، خدمات بانکداری الکترونیک، اپلیکیشن‌های خدمات الکترونیکی، پیام‌رسان‌ها، تاکسی‌های اینترنتی و...، این مزایا برای مردم ملموس‌تر نیز شده است. از سوی دیگر، دولت نیز تلاش کرده مانند دیگر کشورهای جهان، خدمات خود را به‌صورت الکترونیک در قالب دولت الکترونیک (e-goverment) به مردم ارائه کند؛ اما در اینجا می‌خواهیم به دو نکته‌ای اشاره کنیم که کمتر موردتوجه قرارگرفته است.
نکته اول به حوزه آموزش عمومی به‌عنوان یکی از چالش‌های پیش روی این حوزه مربوط می‌شود. مزایای دولت الکترونیک بر کسی پوشیده نیست، اما زمانی می‌توان با آسودگی خیال و به‌طور کامل از آن بهره‌مند شد که مردم خود بتوانند بدون واسطه از خدمات و امکاناتی که بستر دولت الکترونیک برایشان فراهم کرده استفاده کنند. به‌عنوان‌مثال همه می‌دانیم که یکی از مزایای دولت الکترونیک، امکان دسترسی شبانه‌روزی است، یعنی هر فرد می‌تواند روند «ثبت درخواست» یا «مشاهده وضعیت پرونده» خود را در خارج از ساعات اداری نیز انجام دهد، اما اگر آن فرد، توانایی استفاده از این خدمات را نداشته باشد، عملاً یکی از اهداف مهم دولت الکترونیک به محاق رفته است. علاوه بر آن، ضعف آموزش استفاده، در بسیاری موارد ممکن است نه‌تنها موجب تسریع در انجام کارها نشود، بلکه به دلیل اشتباهات کاربران، مشکلات بیشتری ایجاد کرده و درنتیجه وقفه بیشتری در کار مردم ایجاد گردد؛ همانطور که در سال‌های اخیر نیز شاهد بروز چنین مشکلاتی بوده‌ایم و خیلی از آنها به دلیل وجود واسطه‌هایی مانند کافی‌نت‌ها و یا عدم آشنایی و توانایی کاربران در استفاده از این خدمات بوده است؛ بنابراین لازم است در کنار توسعه دولت الکترونیک از همان ابتدا به مقوله آموزش عمومی نیز توجه شود تا امکان بهره‌گیری حداکثری از مزایای دولت الکترونیک فراهم گردد.
نکته حائز اهمیت دیگر توجه به اصل کوچک‌سازی دولت و کاهش خدمات تصدی‌گری است. درواقع با توجه به اینکه وظایف دولت به‌طورکلی به دو دسته «حاکمیتی» و «تصدی‌گری» تقسیم می‌شود، باید توجه داشت که مانند دیگر کشورهای جهان، دولت باید تا جای ممکن، وظایف «تصدی‌گری» خود را کاهش داده و بر وظایف «حاکمیتی» خود تمرکز کند. این کار در قالب طرح‌های کوچک‌سازی بدنه دولت و واگذاری امور «تصدی‌گری» به بخش خصوصی تعریف شده، اما از زمان طرح آن، نه‌تنها در عمل چنین چیزی رخ نداده، بلکه شرکت‌های نیمه‌دولتی یا خصولتی مولود آن بوده است. در چنین شرایطی عملاً بدنه دولت روزبه‌روز فربه‌تر شده است. از سوی دیگر اگر روند کوچک‌سازی دولت به‌درستی و به معنای واقعی اجرا شود، علاوه بر اینکه بسیاری از هزینه‌های نیروی انسانی و هزینه‌های جاری از دوش دولت برداشته می‌شود، بسیاری از هزینه‌ها و بار اجرایی الکترونیکی کردن فرایندها نیز بر دوش بخش خصوصی قرار می‌گیرد و درنهایت منجر به تسریع در تحقق دولت الکترونیک خواهد شد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها