پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 13 بهمن 1398 ، 58 : 14

کد خبر : 19120

از 0 نفر 0

سخنگوی شورای نگهبان: دو هزار داوطلب دیگر تأییدصلاحیت شدند نظام انتخاباتی و قوانین حداقلی باعث وضعیت کنونی شده است و متأسفانه هر دو طرف ناراضی هستند و ما نیز از این وضعیت راضی نیستیم

سخنگوی شورای نگهبان: دو هزار داوطلب دیگر تأییدصلاحیت شدند نظام انتخاباتی و قوانین حداقلی باعث وضعیت کنونی شده  است و متأسفانه هر دو طرف ناراضی  هستند و ما نیز از این وضعیت راضی نیستیم

به گزارش ایرنا سخنگوی شورای نگهبان از احتمال افزایش تأیید صلاحیت شدگان در وقت قانونی خبر داد و گفت: در این مرحله از بررسی صلاحیت‌ها،...

به گزارش ایرنا سخنگوی شورای نگهبان از احتمال افزایش تأیید صلاحیت شدگان در وقت قانونی خبر داد و گفت: در این مرحله از بررسی صلاحیت‌ها، حدود دو هزار نفر تأیید صلاحیت شدند.
عباسعلی کدخدایی در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان، گفت: مشکل عظیمی که در بحث انتخابات داریم و بارها هم گفتیم، نظام انتخاباتی و قوانین حداقلی است که باعث وضعیت کنونی شده  است و متأسفانه هر دو طرف ناراضی هستند و ما نیز از این وضعیت راضی نیستیم.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: با انجام ثبت‌نام‌ها، مقرر شد اطلاع‌رسانی به حد کافی انجام شود و از امروز وارد مرحله دوم تأیید صلاحیت‌های دوم شورای نگهبان شدیم.
وی ادامه داد: کسانی که در مرحله قبل صلاحیتشان تأیید نشده است می‌توانند شکایت کنند و آن را اعلام کنند و شکایت آنها موردبررسی قرار خواهد گرفت و اعلام نظر می‌کنیم.
کدخدایی اظهار داشت: از ۱۶ هزار و ۳۳ نفر که ثبت‌نام کرده بودند پس از انصراف‌ها و بررسی هیئت اجرایی، صلاحیت ۴۵۰۰ نفر موردبررسی قرار گرفت. مجموع افراد که مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفتند حدود ۵۰ درصد است. حدود ۲۰ درصد رد صلاحیت داشتیم که در این مرحله مجدداً بررسی خواهد شد و تأیید صلاحیت شدگان افزایش می‌یابد.
دو هزار تن به شمار تأیید صلاحیت شدگان اضافه شد
کدخدایی ادامه داد: نزدیک به دو هزار نفر به تأیید صلاحیت شدگان شورای نگهبان اضافه‌شده است؛ خواهش می‌کنیم که همچنان دوستان و صاحب‌نظران سیاسی منتظر بمانند و در اظهارنظرها عجله نکنند شورای نگهبان به وظیفه نظام قانونی خود عمل می‌کند و نسبت به بررسی صلاحیت‌ها حساسیت لازم وجود دارد.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: تا پایان وقت قانونی احتمال افزایش تأیید صلاحیت شدگان وجود دارد و تحقیقات محلی گاهی اوقات موردایراد واقع می‌شود در این مرحله و مرحله قبل کسانی صلاحیت آنها تأیید نشده بود با تحقیقات محلی تأیید صلاحیت شده‌اند.
اهل گلایه هستیم نه شکایت
کدخدایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی حقوقدانان اظهارات رئیس‌جمهوری و مسئولان دولتی علیه شورای نگهبان را تشویش اذهان عمومی و مصداق جرم عنوان کرده‌اند، آیا شورای نگهبان از مسئولان دولتی به قوه قضائیه شکایت می‌کند، گفت: ما اهل شکایت نیستیم اما گلایه داریم. وی افزود: دوستان در جریان جزئیات کارهای ما هستند ولی به‌گونه‌ای سخن می‌گویند که اطلاع ندارند. البته اگر جایی اتهام و افترایی به شورای نگهبان وارد شود به ما هم حق دهید که بتوانیم حقمان را پیگیری کنیم و اگر لازم باشد از طریق قوه قضاییه اقدام کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه برخی نمایندگان به دلیل مسائل مالی رد صلاحیت شده‌اند که حدود ۴۰ نفر از آنها اصولگرا بودند و مابقی اصلاح‌طلب است اما اصلاح‌طلبان و حامیان دولت شورای نگهبان را به جانب‌داری از اصولگرایان متهم می‌کنند، شاهد بودیم که در برخی از شهرها مانند دماوند نامزدهای اصولگرا رد صلاحیت شدند و اصلاح‌طلبان تأیید صلاحیت شدند؛ اما اظهارات دولت نشان‌دهنده عدم رعایت اصل بی‌طرفی از سوی دولت است، اخیراً و رئیس‌جمهور از رد صلاحیت برخی افراد اعتراض کرد، آیا شورای نگهبان نسبت به این موضوع از دولت و قوه قضاییه شکایت خواهد کرد، گفت: شورای نگهبان به دنبال پیگیری قضایی نیست اما انتظار داریم افرادی ما که اظهارنظر می‌کنند در چهارچوبه اخبار صحیح و اختیاراتشان اعلام می‌کنند. نه اینکه فلانی به خاطر حمایت از دولت رد صلاحیت شده است.
ادعاهای محمود صادقی را پیگیری می‌کنیم
وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد رد صلاحیت جناح اصلاح‌طلبان در انتخابات و زیر سؤال رفتن اصل جمهوریت نظام مجلس گفت: تفسیر شما این است و ما تفسیر شما را قبول نداریم. شما با نگاه سیاسی برخورد و سؤال می‌کنید اما شورای نگهبان فقط قانون را معیار قرار داده است؛ اما اینکه ببینیم افراد به کدام جناح سیاسی وابسته هستند و بعد اظهارنظر کنیم، شورای نگهبان این عینک را ندارد، عینک شورای نگهبان قانون و شرایط مندرج در قانون است.
وی در مورد پرونده محمود صادقی و تأثیر اظهارنظرها در مورد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها گفت: خیر، تأثیر ندارد، اما اگر اتهامی علیه شورای نگهبان باشد اجازه دهید که ما هم پیگیری قانونی کنیم.
وی ادامه داد: اگرچه از هیئت نظارت بر عملکرد نمایندگان گلایه داریم. موضوعی که در خارج از مجلس علیه شورای نگهبان از طرف ایشان مطرح شد؛ اما هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان اظهارات ایشان را در چارچوب وظایف نمایندگی دانست و این ادعا مجدداً از طرف ایشان اعلام شد.
وی تأکید کرد: از ایشان و همه عزیزان دیگر خواهش کردیم که اگر مراحل و مدارک و مستندات دارید در اختیار مراجع قانونی قرار دهید. چه لزومی دارد که ابتدا فریاد بزنید و بعد در شورای نگهبان با حالت تأثر بگویید که اشتباه کردم.
کدخدایی گفت: ایشان در شورای نگهبان آمده است و عذرخواهی کرده است اما باز هم کار را ادامه داد.

تحلیل خبر

سخنگوی شورای نگهبان گفته‌اند: «قوانین حداقلی باعث وضعیت کنونی شده و متأسفانه هر دو طرف (اصلاح‌طلب و اصول‌گرا) ناراضی هستند و ما نیز از این وضعیت راضی نیستیم» عجیب است که ردصلاحیت گسترده کاندیداها به حدی شور شده که نه‌فقط اصلاح‌طلبان و اصولگرایان بلکه خود شورای نگهبان هم از این وضعیت اعلام نارضایتی می‌کند! ظاهراً سخنگوی شورای نگهبان مقصر این اوضاع را «قوانین حداقلی» نه شورای نگهبان، می‌داند. معلوم نیست این قوانین توسط چه نهادی وضع شده؟ اگر توسط مجلس وضع شده که نهایتاً خود شورای نگهبان تا آنها را تأیید نهایی نکند قابل‌اجرا نیست! و اگر نهادی غیر از مجلس آن را تصویب کرده که جزء قوانین رسمی کشور محسوب نمی‌شود و مثلاً در حد آیین‌نامه داخلی، بخشنامه، دستورالعمل، مقررات انتزاعی از قوانین و غیره است و تغییر آن، بسیار راحت است. این «قوانین حداقلی» که مقصر اصلی این‌همه ردصلاحیت توسط شورای نگهبان شده، نهایتاً توسط چه کسانی تصویب و تأیید شده که باعث نارضایتیِ حتی شورای نگهبان شده است؟ منتقدان هم اگر انتقاد می‌کنند، انتقادشان چه متوجه «قوانین حداقلی» و چه متوجه «عملکرد شورای نگهبان بر اساس این قوانین باشد»، پس کاملاً حق دارند و نباید آنها را به ضدیت با شورای نگهبان متهم کرد و به آنها برچسب فلان و فلان زد.
اگر این «قوانین حداقلی» باعث ضایع شدن حقوق کاندیداها و حق‌الناس شده، چرا شورای نگهبان قبل از ثبت‌نام کاندیداها، اقدام به اصلاح و تغییر آنها و یا تقاضا برای این تغییر و اصلاح نکرد که امروز فریاد همه جناح‌ها بالا نرود؟ چرا قبل از این‌ همه اعتراضات فراگیر اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان و مستقل‌ها، سخنگوی شورای نگهبان، این کلام را بر زبان جاری نکرد که خودشان هم از این اوضاع ناراضی هستند و مقصر «قوانین حداقلی» است؟!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها