پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 15 بهمن 1398 ، 58 : 13

کد خبر : 19122

از 0 نفر 0

شیراز، اصفهان و یزد مثلث گردشگری تشکیل می‌دهند

شیراز، اصفهان و یزد مثلث گردشگری تشکیل می‌دهند

 سرپرست اداره گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز از امضای تفاهم‌نامه مثلث گردشگری مابین...

 سرپرست اداره گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز از امضای تفاهم‌نامه مثلث گردشگری مابین شیراز، اصفهان و یزد با عنوان طلایه‌داران گردشگری ایران خبر داد.
 به گزارش روزنامه طلوع به نقل از اداره ارتباطات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز علی نیری با اشاره به اینکه این تفاهم‌نامه مابین سازمان‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری‌های این سه شهر به امضا می‌رسد، افزود: شهر یزد در تاریخ‌های ۱۷، ۱۸ و ۱۹ بهمن‌ماه میزبان نشستی باهدف انعقاد آن است. وی یکی از اهداف اداره گردشگری سازمان فرهنگی شهرداری را توسعه روابط در این صنعت عنوان کرد و بیان داشت: ایجاد ارتباط مؤثر با مقاصد مختلف گردشگری باهدف معرفی ظرفیت‌های شهر شیراز هم در حوزه سرمایه‌گذاری و هم در حوزه تبادلات بین‌شهری تأثیرگذار است.
وی بابیان اینکه اداره گردشگری سازمان فرهنگی با تمرکز بر اهداف یادشده در پی توسعه روابط اجرایی با دو شهر یزد و اصفهان است، گفت: مثلث گردشگری شیراز، یزد و اصفهان می‌تواند بر گسترش توانمندی هر سه شهر درزمینه گردشگری تأثیرگذار باشد. نیری تأکید کرد: با توجه به وضعیت کنونی تحریم‌ها و فشار بر صنعت گردشگری تقویت گردشگری داخلی با عنوان یکی از اهداف مهم پیگیری می‌شود و ایجاد این مثلث طلایی نیز در راستای رسیدن به این مهم است. سرپرست اداره گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: تولید اشتراکی محصولات گردشگری، تهیه کتابچه‌ها و بروشورهایی با زبان‌های مختلف ازجمله عربی، انگلیسی، چینی و فرانسوی و ارائه آن‌ها در نمایشگاه‌های بین‌المللی، برگزاری نمایشگاه‌های عکس و تولید آلبوم‌های عکس مشترک و همچنین معرفی میراث ملموس و ناملموس هر سه شهر ازجمله مفاد این تفاهم‌نامه خواهد بود.
نیری با اشاره به برگزاری هفته‌های فرهنگی و گردشگری به‌مثابه تعهدات این تفاهم‌نامه، بیان کرد: هر یک از شهرها، به‌صورت سالانه میزبانی این هفته‌های فرهنگی را بر عهده خواهد گرفت و این موضوع سبب می‌شود، مردم سه شهر یادشده با فرهنگ دیگر شهرها آشنا شوند و آمادگی برای فاز دوم تبلیغات گردشگری مثلث طلایی که عبارت است از تبلیغات بصری ایجاد می‌شود. این مقام فرهنگی شهرداری شیراز با تأکید بر ضرورت شرکت در نمایشگاه‌های گردشگری خارجی، عنوان کرد: شرکت در این جشنواره‌ها به‌صورت گروهی و اشتراکی به بودجه کمتری نیاز دارد و زمینه را برای حضور گسترده‌تر در عرصه‌های بین‌المللی فراهم می‌کند. وی خاطرنشان کرد: سازمان فرهنگی شهرداری شیراز تاکنون دو برنامه مشترک با شهر اصفهان برگزار کرده است که یکی از آنها برگزاری نمایشگاه عکس در آلمان بوده است و دیگری پخش فیلم‌هایی به‌منظور معرفی اماکن گردشگری شیراز و اصفهان در یکی از شبکه‌های کره جنوبی است.

تحلیل خبر

ایجاد مثلث طلایه‌داران گردشگری ایران، طرحی جالب‌توجه به نظر می‌رسد که اگر به‌درستی اجراشده و تداوم داشته باشد، می‌تواند نویدبخش رونق بیش‌ازپیش گردشگری در این سه شهر بزرگ کشور باشد. پیشگامی شهرداری‌ها برای کلید زدن چنین طرحی چند پیام و البته چالش مهم دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:
شهرداری‌ها مطابق قانون، نهادهای عمومی غیردولتی هستند. اگرچه آنها در عمل همچنان به دولت وابستگی‌هایی دارند و ازنظر سازمانی جزو زیرمجموعه‌های وابسته به وزارت کشور به شمار می‌روند، اما همین میزان «غیردولتی بودن» هم باعث شده تا جلوتر از سازمان‌های کاملاً دولتی متولی گردشگری برای اجرای چنین طرحی پیشگام شوند.
شهرداری‌ها با توجه به اینکه حوزه مسئولیتشان بر اساس قانون تنها به حریم شهر محدود می‌شود، بنابراین ابتکار عمل را برای اقدام در همه زمینه‌های رونق گردشگری به‌طور کامل در اختیار ندارند، پس موفقیت کامل این طرح در گرو همکاری و حمایت دیگر ارگان‌های ذی‌ربط در حوزه گردشگری است.
اینکه خبر اجرای قریب‌الوقوع این طرح از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری منتشر می‌شود، موید آن است که عمده برنامه‌هایی که قرار است در قالب این طرح اجرا شود، عملاً نرم‌افزاری و فرهنگی خواهد بود. البته در متن خبر هم اکثر برنامه‌های پیش‌بینی شده بر همین محور تأکید دارد؛ اما نباید از حوزه سخت‌افزاری، زیرساختی و عمرانی نیز غافل شد؛ حوزه‌ای بسیار مهم که نیازمند مشارکت فرادستگاهی و حمایت جدی دولت است. شاید یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین معضلات فعلی در راه تحقق این مثلث گردشگری با توجه به بعد مسافت، مسئله زیرساخت‌های ارتباطی و حمل‌ونقل باشد. بی‌گمان برای تحقق عینی و واقعی این مثلث باید انواع راه‌های ارتباطی و حمل‌ونقل برای جابجایی گردشگران و بار، با بهترین کیفیت و سرعت بین این سه‌نقطه وجود داشته باشد؛ درحالی‌که امروز برای گردشگران شاید تنها انتخاب واقعی، حمل‌ونقل زمینی باشد؛ این در حالی است که در جهان محبوب‌ترین انتخاب برای جابجایی، اول قطار و بعد هواپیماست اما در حال حاضر خطوط ریلی کامل بین این سه شهر عملاً برقرار نیست و حمل‌ونقل هوایی هم وضعیت جالبی ندارد.
مسئله دیگر، این است که این طرح می‌تواند به‌ مثابه یک گام یا یک‌فاز برای شروع طرحی بزرگتر باشد. اگر این طرح را در مقیاس استانی بررسی کنیم، متوجه شرایط ویژه استان فارس می‌شویم. هر سه استان فارس، اصفهان و یزد دارای پتانسیل‌های گردشگری بکر و فوق‌العاده‌ای هستند اما شکی نیست در این میان، فارس دارای جایگاهی برتر است؛ بنابراین بهتر است این مثلث گردشگری در ابعاد استانی موردتوجه قرار گیرد، چراکه در این صورت است که پتانسیل‌های مغفول مانده استان فارس هم فرصت رشد پیدا می‌کنند و رونقی افزون خواهند گرفت. البته همان‌طور که گفته شد، در این زمینه باید نگاه و عزمی فرادستگاهی ایجاد
شود.
نکته آخر، بحث برندینگ است. حال که قرار است مثلث طلایه‌داران گردشگری ایران به عرصه اجرا برسد و در این راه تمرکز بر کار فرهنگی و نرم‌افزاری است، باید تلاش شود که این مثلث به‌عنوان یک برند ملی و جهانی تثبیت شود، به‌طوری‌که هر گردشگر وطنی یا غیروطنی، خود را ملزم بداند که در مسیر گردشگری خود، از این برند غافل نشود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها