پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 16 بهمن 1398 ، 24 : 15

کد خبر : 19123

از 0 نفر 0

آیت‌الله مکارم: به‌خاطر چند خشک‌مقدس نمی‌توان از فناوری‌ روز چشم پوشید اگر بخواهیم تنها به خطبه‌ها در مسجد و حسینیه قناعت کنیم، عقب می‌مانیم

آیت‌الله مکارم:  به‌خاطر چند خشک‌مقدس  نمی‌توان از فناوری‌ روز چشم پوشید اگر بخواهیم تنها به خطبه‌ها در مسجد و حسینیه قناعت کنیم، عقب می‌مانیم

ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با انتقاد از برخی افراد کج‌فهم در استفاده از فناوری...

ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با انتقاد از برخی افراد کج‌فهم در استفاده از فناوری روز گفت: برخی افراد خشک‌مقدس و تندرو به این‌گونه کارها اشکال می‌کنند، باید آن‌ها را تحمل کرد و جاهایی که باعث حساسیت آن‌ها می‌شود را مراقب بود؛ نمی‌شود به خاطر آن‌ها از برنامه‌های مفید دست کشید، بلکه باید قوی‌تر انجام داد.
به گزارش ایرنا از مرکز خبر حوزه، وی در دیدار دست‌اندرکاران تولیدات رسانه‌ای وبگاه خود افزود: ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که شرایط آن با دنیای گذشته متفاوت شده است، سابقاً بیشتر برنامه‌های امربه‌معروف و نهی از منکر، تبلیغات دینی، مواعظ و نصایح اخلاقی تنها منحصر به مساجد، حسینیه‌ها و منابر بود، اما در دنیای امروز راه‌های زیادی برای ابلاغ ایده‌ها وجود دارد.
وی بابیان این‌که خطابه‌ها و منابر همچنان باید محفوظ باشند تصریح کرد: اگر بخواهیم تنها به خطبه‌ها در مسجد و حسینیه قناعت کنیم، عقب می‌مانیم؛ باید ببینیم دنیا از چه وسایلی استفاده می‌کند ما هم در کنار حفظ حدود الهی از آن وسایل برای نشر معارف دینی استفاده کنیم.
آیت‌الله مکارم شیرازی تأکید کرد: اگر بخواهیم عقب نمانیم راهش این است که درراه ترویج مکتب اسلام از وسایل و فناوری روز نیز بهره مناسب ببریم.
وی بابیان این‌که پیامبر گرامی اسلام (ص) مسلمانان را تشویق به عقب نماندن از قافله علم و دانش می‌کردند ابراز داشت: در زمان پیامبر اسلام (ص) به ایشان اطلاع دادند که در طائف یک ابزار جدید جنگی ساخته‌شده است، بلافاصله حضرت دستور دادند به مسلمانان که بروید ببینید آن وسیله چیست شما هم بسازید؛ بنابراین نه‌تنها نباید عقب بمانیم، بلکه باید جلوتر هم باشیم.
او در پایان ضمن توصیه‌ای اخلاقی گفت: درگذشته ما هیچ راهی برای تبلیغ اسلام جز منابر و مجلات نداشتیم اما امروزه از انواع وسایل می‌شود استفاده کرد بنابراین باید همراه با زمان پیش رفت البته باید مراقبت کرد از خطوط قرمز شریعت عبور نشود.

تحلیل خبر

نوع موضع‌گیری مراجع تقلید و علمای اسلامی به‌ویژه عالمان شیعی در برابر نوآوری‌ها و پیشرفت بشر که با تکیه‌بر علم صورت گرفته و می‌گیرد، می‌تواند شأن و جایگاه آنها را در اذهان مردم ایران و جهان مشخص کند.
اگر به گذشته دور و نزدیک برگردیم در مراحل مختلف پیشرفت علوم و رخ‌نمایی نوآوری‌ها، ابداعات، اختراعات و پرده‌برداری از مجهولات بشری، برخی از موضع‌گیری‌های علمای دینی اعم از یهودی، مسیحی، زرتشتی و اسلامی به‌گونه‌ای بوده که با عکس‌العمل منفی مردم جهان مواجه شده است درحالی‌که علمای ادیان حتی در بین صنف و طبقه خود، دیدگاه‌های متفاوت و متضادی داشته‌اند ولی متأسفانه همان تعدادی که به خاطر موضع‌گیرهایشان موردنقد مردم و نخبگان قرار می‌گرفتند به شأن و جایگاه بقیه آسیب جدی وارد می‌کردند. مهم‌تر از آسیب دیدن اشخاص، آسیب دیدن دین است که به باورهای مردم نیز لطمه می‌زند.
علمای دینی باید افرادی به ‌روز و پیشگام در پذیرش نوآوری‌ها باشند. حتی آنها باید بر شتاب و سرعت بسیار بالای تحولات علمی، اشراف داشته و فتاوای جدید خود را در فضای این نوآوری، با سرعت و دقت و در مسیر گره‌گشایی از علوم و فن‌آوری‌ها ارائه دهند. در دنیای پر تحول و تغییر امروز، یک ‌لحظه توقف یا تأخیر در اظهارنظر، نظرها را به سمت دیگران متمایل می‌کند، آنگاه برگرداندن و تغییر دادن نظرات، بسیار سخت‌تر و پرهزینه‌تر خواهد بود.
امروز چه بخواهیم و چه نخواهیم، مردم دنیا با فن‌آوری‌های جدید زندگی می‌کنند و در این فضا، نمی‌توان به قول این مرجع تقلید، با خشک‌مقدسی و اندیشه‌های جزمی و متحجرانه رفتار کرد. در صدها سال قبل علمای دینی همانند زکریای رازی، ابن‌سینا، ملاصدرا، ابوریحان بیرونی، شیخ بهایی و... در رأس پیشرفت‌های علمی و فلسفی جهان بودند و امروز هم علمای دینی باید این‌چنین باشند تا جذاب و ماندگار
شوند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها