پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 20 بهمن 1398 ، 42 : 14

کد خبر : 19133

از 0 نفر 0

پروژه‌های هوش مصنوعی آمریکا بودجه دو میلیارد دلاری می‌گیرند

پروژه‌های هوش مصنوعی  آمریکا بودجه دو میلیارد دلاری می‌گیرند

کاخ سفید در نظر دارد تا در سال آینده، بودجه‌ای به مبلغ دو میلیارد دلار به پژوهش‌های حوزه هوش مصنوعی...

کاخ سفید در نظر دارد تا در سال آینده، بودجه‌ای به مبلغ دو میلیارد دلار به پژوهش‌های حوزه هوش مصنوعی اختصاص دهد.
به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌کرانچ، کاخ سفید تصمیم دارد بودجه بیشتری را به پژوهش‌های حوزه هوش مصنوعی اختصاص دهد. سرمایه‌گذاری در حوزه پژوهش‌های کوانتومی نیز با افزایش قابل‌توجهی روبه‌رو خواهد شد.
بودجه پیشنهادی سال ۲۰۲۱ برای حوزه هوش مصنوعی، حدود دو میلیارد دلار و برای حوزه کوانتوم، حدود ۸۶۰ میلیون دلار است.
آمریکا در حوزه هوش مصنوعی، با چین در رقابتی قرارگرفته که برخلاف بسیاری از رقابت‌ها، پایانی ندارد. هرگونه پیشرفت در این زمینه، به معنای ایجاد فرصت‌های جدیدی در حوزه تجاری و نظامی است.
دو برابر کردن بودجه، اقدام معجزه‌آسایی نیست اما استقرار هوش مصنوعی در حوزه‌های جدید، بدون هزینه نخواهد بود و افزایش کمک‌های مالی و سایر بودجه‌های مستقیم، یقیناً به کاربرد گسترده‌تر این فناوری کمک خواهد کرد. این موضوع اثبات شده که یادگیری ماشینی، برای اهداف گوناگونی کاربرد دارد و برای بسیاری از پژوهشگران، یک گام مهم به شمار می‌رود اما تخصص و پردازش نیرو، به پول نیاز دارد.
نحوه پرداخت هزینه‌ها هنوز مشخص نیست. امکان دارد که این بودجه از راه افزایش جوایز مربوط به برنامه‌های کنونی، گسترش یابد و یا سرمایه مستقیمی که به مراکز پژوهشی مانند آزمایشگاه‌های ملی تزریق می‌شود، افزایش پیدا کند.پژوهش در حوزه محاسبات کوانتومی و حوزه‌های مربوط به آن نیز پرهزینه است. تلاش گوگل برای رسیدن به برتری کوانتومی، تنها آغازی برای این علم به شمار می‌رود و هیچ نرم‌افزار یا سخت‌افزاری در این میان نقشی بر عهده ندارند. انتظار می‌رود که بودجه پیشنهادی برای ناسا نیز از افزایش قابل‌توجهی برخوردار شود و به پروژه‌های فضایی این سازمان کمک کند.

تحلیل خبر

تغییرات در جهان کنونی به‌گونه‌ای است که در بسیاری از حوزه‌ها (و حتی شاید در تمام حوزه‌ها!) ناگزیر به بازتعریف مفاهیم و روندهای سنتی و ثابت هستیم. حوزه فناوری اطلاعات بدون شک در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای داشته و تأثیر آن بر دیگر حوزه‌ها و علوم غیرقابل کتمان است. اگر به‌صورت جزئی‌تر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات وارد شویم، خواهیم دید در خود این حوزه هم مفاهیم جدید و تعریف‌های جدیدی به وجود آمده و به‌سرعت در حال پیشرفت است؛ مفاهیم و حوزه‌هایی مانند اینترنت اشیاء (IoT)، رمز ارزها (cryptocurrency)، زنجیره بلوکی (block chain)، داده‌های حجیم (big data)، شهرهای هوشمند (smart cities)، یادگیری عمیق (deep learning) و... به‌عنوان مباحث نوظهور (emerging issues) در حوزه کامپیوتر محسوب می‌شوند که البته عمدتاً بر پایه هوش مصنوعی شکل‌گرفته و با یکدیگر همپوشانی و درهم‌تنیدگی دارند.
در چنین شرایطی تمام کشورهای جهان تلاش می‌کنند در همه بخش‌ها و اجزا، کاربردهای این فناوری‌های نوظهور را توسعه داده و از مزایای آن بهره‌مند شوند چراکه به‌طورکلی هوش مصنوعی کاربردهای گسترده‌ای در بخش‌های علمی، مدیریتی، صنعتی، عمرانی، نظامی، خدماتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، سلامت و درمان و... در مسائلی مانند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، تحلیل، پیش‌بینی آینده، محاسبات، اتوماسیون، تشخیص و پیشگیری از ناهنجاری، کسب درآمد و... دارد. بر این اساس لازم است تا به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور به‌طور ویژه توجه شده و برنامه‌ریزی اصولی، علمی و دقیقی برای توسعه و بهره‌گیری از مزایای آن در بخش‌های مختلف کشور انجام شود. بدیهی است این مهم از راه پژوهش و تحقیق در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تلاش برای تقویت زیرساخت‌ها محقق خواهد شد؛ البته پژوهشی برنامه‌ریزی شده و جامع که برآیند توانایی‌های بخش خصوصی و دولتی باشد، چراکه غالباً در کشور ما توانمندی‌های بخش خصوصی در حوزه پژوهش نادیده گرفته می‌شود. پرواضح است که چنین پژوهش‌هایی نیازمند تخصیص بودجه است؛ اما به نظر می‌رسد ردیف‌های بودجه‌ای نیز خود نیازمند «به‌روز شدن» و «بازتعریف» هستند. بر این اساس لازم است تا «بودجه‌های تخصصی» برای حوزه فناوری اطلاعات تخصیص داده شود؛ البته بحث توزیع بودجه، نظارت بر هزینه کرد بودجه‌های تخصیص داده شده و چگونگی بهره‌برداری از پژوهش‌های علمی و تئوری نیازمند بحث‌هایی مفصل و مجال جداگانه است که در این مقال نمی‌گنجد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها