پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 29 فروردین 1399 ، 41 : 18

کد خبر : 20186

از 0 نفر 0

صندوق بین‌المللی پول هشدار داد؛ بدترین بحران مالی ۹۰ سال اخیر در حال رقم خوردن است

صندوق بین‌المللی پول هشدار داد؛ بدترین بحران مالی ۹۰ سال اخیر در حال رقم خوردن است

درحالی‌که دولت‌های سراسر جهان درگیر مبارزه با پاندمی ویروس کرونا هستند، صندوق بین‌المللی...

درحالی‌که دولت‌های سراسر جهان درگیر مبارزه با پاندمی ویروس کرونا هستند، صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که اقتصاد جهان بدترین رکود خود از 1930 تاکنون را تجربه خواهد کرد. رویداد۲۴: درحالی‌که دولت‌های سراسر جهان درگیر مبارزه با پاندمی ویروس کرونا هستند، صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که اقتصاد جهان بدترین رکود خود از ۱۹۳۰ را تجربه خواهد کرد. این سازمان که پایگاه آن در واشنگتن قرار دارد اعلام کرد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ بیش از ۳ درصد آب خواهد رفت. این دقیقاً برعکس پیش‌بینی قبلی این سازمان در ماه ژانویه است. در آن ماه پیش‌بینی شده بود که اقتصاد جهانی در سال جاری ۳.۳ درصد رشد کند. گیتا گوپیناس، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول، گفت: احتمال اینکه اقتصاد جهانی امسال بدترین رکود خود از ۱۹۳۰ تاکنون را تجربه کند بسیار بالاست. این بحران از بحران مالی بزرگ ۱۰ سال پیش (۲۰۰۸-۲۰۰۹) بسیار بدتر است. در ماه ژانویه پیش‌بینی شده بود که رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۱ برابر با ۳.۴ درصد خواهد شد. حالا در پیش‌بینی جدید این رقم به ۵.۸ درصد افزایش‌یافته است. 

تحلیل خبر

اگر بدین‌گونه که صندوق بین‌المللی پول هشدار داده «بدترینِ بحران مالی 90 سال اخیر در جهان در حال رقم خوردن» باشد، باید به تحلیل آن پرداخت که با این اتفاق، کدام کشورها زودتر و شدیدتر ضربه اقتصادی- سیاسی- اجتماعی خواهند خورد؟ و آیا با این ضربات اقتصادی، تغییر و تحولات بنیادین و ریشه‌ای در سطح جهان و در برخی کشورها رخ خواهد داد یا نه؟ البته این وضعیت جدید، تحلیل‌های عمیق و گسترده در ابعاد سیاسی-اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی را می‌طلبد. صاحب‌نظران علوم سیاسی باید از پس پرده این تحولات در کشورها خبر دهند و پیش‌بینی‌های لازم را به سبک علمی ارائه کنند.
اقتصاددانان توانمند کشورها نیز باید ابعاد ورشکستگی اقتصادی کشورها را و میزان تاب‌آوری آنها را تشریح کنند. به همین سبک و سیاق، جامعه‌شناسان و علمای علوم اجتماعی نیز به ارائه تحولات احتمالی در لایه‌های اجتماعی و تغییرات فرهنگی و نگرشی مردم بپردازند.
به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه‌چندان دور، شاهد یک رنسانس در سطح بین‌المللی خواهیم بود.
گستره این رنسانس نه محدوده‌ای همچون فرانسه و اروپا بلکه در همه قاره‌های جهان خواهد بود. بشر به سبک و شیوه فعلی، دیگر نمی‌تواند زندگی مطلوب و دلخواهی را داشته باشد باید طرحی نو دراندازد که هیچ‌کدام از معضلات و بدبختی‌های کنونی که با جنگ‌افروزی، بی‌عدالتی‌ها و تبعیض‌ها و سوءاستفاده‌های اقتصادی در کشورها، حکومت‌های قلدر و غیر مردمی، عقاید متنوع خرافی در گوشه و کنار جهان، اختلاف شدید طبقاتی، رویکردهای غیرشفاف و ابهام‌آمیز و... دامن همه را گرفته، رهایی یابد.
اینکه در آینده چه خواهد شد باید منتظر ماند و در تحولات آتی، مشارکت مثبت داشت.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها