جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 31 شهریور 1399 ، 52 : 20

کد خبر : 21539

از 0 نفر 0

جزئیات اجرای برنامه ۵ ساله شهر و روستای بدون دخانیات

جزئیات اجرای برنامه ۵ ساله  شهر و روستای بدون دخانیات

ابتکار شهر و روستای بدون دخانیات بر اساس ماده ۸ کنوانسیون کنترل دخانیات سازمان جهانی بهداشت به منظور محافظت از مردم در مواجهه با دود دست دوم دخانیات و کاهش عوارض آن از سال 1398 به صورت پایلوت در شهر مقدس قم کلید خورد و از مرداد سال جاری هماهنگی‌های لازم جهت اجرایی شدن آن در 63 دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور انجام شده است.+ تحلیل خبر

ابتکار شهر و روستای بدون دخانیات بر اساس ماده ۸ کنوانسیون کنترل دخانیات سازمان جهانی بهداشت به منظور محافظت از مردم در مواجهه با دود دست دوم دخانیات و کاهش عوارض آن از سال 1398 به صورت پایلوت در شهر مقدس قم کلید خورد و از مرداد سال جاری هماهنگی‌های لازم جهت اجرایی شدن آن در 63 دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور انجام شده است.
به گزارش ایسنا، بهزاد ولی‌زاده رئیس دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات، گفت: این یک برنامه 5 ساله است که تا سال 1404 ادامه خواهد یافت و در نهایت 63 شهر و 63 روستای منتخب کشور عاری از دخانیات خواهند شد. بدیهی است امکان توسعه این برنامه در سایر شهر و روستاهای کشور وجود خواهد داشت.
وی افزود: شهر و روستای بدون دخانیات، عبارت از شهر و روستایی است که در آن فروش، عرضه و استعمال محصولات دخانی ضابطه‌مند شده به نحوی که مردم از مواجهه با دود دست دوم محافظت شوند، تبلیغات و ساز و کارهای تشویقی مستقیم و غیرمستقیم آن محدود شده، مصرف‌کنندگان دخانیات به ترک آن تشویق شوند؛ در مجموع بر هر دو راهبرد کاهش تقاضا و کاهش عرضه تمرکز نموده، انتظار می‌رود به تدریج شیوع استعمال دخانیات در آن مناطق کاهش یابد.

تحلیل خبر

نه‌تنها شهر و روستای بدون دخانیات، بلکه محل زندگی بدون هرگونه آلودگی و تهدید، حق مسلم انسان‌های سالم و پاک‌نهادی است که زیستنِ بهینه را هم برای خود و هم برای دیگران می‌خواهند.
متأسفانه بروز و ظهور فقر شدیدِ سواد بهداشتی به‌عنوان خطرناک‌ترین تهدیدکننده آسودگی و سلامتِ زندگی ما در دوران کرونا بیش از گذشته از خود رونمایی کرد و می‌بینیم که شماری از افراد ناآگاه، همچنان بی‌اعتنا و بی‌توجه به سلامتی خود و دیگران، قادر به دریافت و پذیرش خطرات ناشی از عدم رعایت شیوه‌نامه‌های مربوطه نیستند و همچنان با چشمان بسته، درواقع به «قتل‌عام» می‌پردازند!
برخی نیز با فروبردن دود سیگار و قلیان و پس دادن آن همراه با بسیاری از ویروس‌ها، باکتری‌ها و ...، مدام به سلامتی خود و جامعه شلیک می‌کنند و به بمباران سم و مرض مشغولند!
این‌گونه افراد که درواقع نابینایان واقعی هستند، حق بهره بردن از لذایذ زندگی را هم از خود و هم از دیگران می‌ستانند و همواره با متصاعد کردنِ تعفنِ جهل و درد، انسانیت را قربانی دیو و دد کرده‌اند.
برخی دیگر که در دام خودبینی و خودخواهی گرفتار آمده‌اند، چشم خود را بر واقعیت‌ها بسته‌اند و نمی‌خواهند ببینند و بفهمند که بازخورد نیات و کردارشان سرانجام دیر و یا زود، گریبان‌گیر زندگی‌شان می‌شود و حاصل آنچه را که کاشته‌اند درو خواهند کرد.
شهر و روستای بدون دود، عاری از خطر و تهدید، رها شده از چنگال جهل، به‌دور از رنجِ گره‌های سخت و تلخ ترافیکی، امن و آسوده و .... حق مسلم هر انسان وارسته و شایسته‌ای است که همچون مَه نور می‌افشاند و محیط زندگی خود و دیگران را با اندیشه و کردارِ انسانی عطرآگین
می‌کند.

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها