جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 2 مهر 1399 ، 53 : 20

کد خبر : 21557

از 0 نفر 0

عضو شورای عالی نظام پزشکی: فروش غیر داروخانه‌ای واکسن آنفلوانزا ممنوع است

عضو شورای عالی نظام پزشکی: فروش غیر داروخانه‌ای واکسن آنفلوانزا ممنوع است

عضو شورای عالی نظام پزشکی، با اشاره به اینکه کادر درمان در اولویت دریافت واکسن آنفلوانزا قرار دارد، گفت: تاکنون هیچ سازوکاری از سوی وزارت بهداشت اعلام نشده است.+ تحلیل خبر

عضو شورای عالی نظام پزشکی، با اشاره به اینکه کادر درمان در اولویت دریافت واکسن آنفلوانزا قرار دارد، گفت: تاکنون هیچ سازوکاری از سوی وزارت بهداشت اعلام نشده است.
به گزارش جام جم آنلاین ، یدالله سهرابی، با اشاره به نگرانی عموم مردم برای دریافت به موقع واکسن آنفلوانزا، اظهار کرد: با توجه به شرایط بحرانی پاندمی کووید ۱۹ و همزمانی آن با آنفلوانزا میزان متقاضیان دریافت واکسن آنفلوانزا در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار بالاتر است.
وی افزود: بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو ۲.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا در اختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار می‌گیرد تا به‌صورت رایگان میان گروه‌های پرخطر مانند مادران باردار، سالمندان، زندانیان، کادر درمان، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و خاص قرار گیرد.
سهرابی با تأکید بر اینکه عموم مردم باید در وهله اول نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ماسک زدن و فاصله اجتماعی توجه کافی داشته باشند، ادامه داد: نحوه توزیع واکسن آنفلوانزا باید کاملاً هدفمند باشد تا شاهد توزیع آن در بازار سیاه دارویی نباشیم ضمن آنکه تاکنون هیچ سامانه‌ای برای ثبت‌نام گروه‌های پرخطر و ساز و کار دریافت آن از سوی مسئولان اعلام نشده است.
عضو شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد: تنها مرجع رسمی توزیع واکسن در بین عموم مردم داروخانه‌ها هستند و هر نوع فروش آن در فضایی خارج از داروخانه ممنوع است.
سهرابی خاطرنشان کرد: نیازمند نظارت جدی بر نحوه توزیع واکسن از سوی مسئولان هستیم تا ایمنی و سلامت گروه‌های پرخطر به مخاطره نیفتد.

تحلیل خبر

این نخستین‌باری نیست که برای تهیه یک دارو، واکسن و .... با قاطعیت تمام اعلام می‌شود که تهیه آن خارج از داروخانه ممنوع است، اما با همین قاطعیت هرگز اعلام نشده است که در صورت عدم ارائه توسط داروخانه‌ها با آن‌ها برخورد جدی و قاطع می‌شود!
بی‌تردید بخش قابل‌توجهی از واکسن‌هایی که خارج از داروخانه‌ها به‌عنوان بازار سیاه در دسترس قرار می‌گیرد، از همان داروخانه‌هایی که وظیفه عرضه واکسن به مراجعه‌کنندگان مشخص و تعیین شده را دارند، به بیرون عرضه شده است.
از سوی دیگر کمیابی و یا نایابی واکسن آنفلوآنزا زمینه را برای سوءاستفاده فرصت‌طلبان و غارتگران برای توزیع واکسن‌های غیراستاندارد و تقلبی، فراهم می‌کند و در این وضعیت باید منتظر مشاهده مرگ‌ومیرهای ناشی از این امر نیز باشیم.
حال باید پرسید که آیا ضعف و یا سوءمدیریت در توزیع و عرضه واکسن را هم باید به خارجی‌ها ارتباط داد و در این زمینه نیز دیگران مقصر هستند و یا تحمل دردها و رنج‌های ناشی از این اوضاع و احوال نتیجه سوء، نبود و یا ضعف مدیریت
است؟
به‌یقین لازم بود برنامه‌ریزی برای توزیع و عرضه واکسن آنفلوآنزا بسیار زودتر از این روزها صورت می‌گرفت، چراکه با گذشت زمان مربوطه، زدن این واکسن دیگر کارآیی اصلی خود را نخواهد داشت.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها