جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 22 مهر 1399 ، 17 : 18

کد خبر : 21703

از 0 نفر 0

سودهای یک شبه 100 یا 200 میلیونی بازار خودرو مشمول مالیات می‌شوند

سودهای یک شبه 100 یا 200 میلیونی بازار خودرو  مشمول مالیات می‌شوند

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در دولت برای تنظیم بازارهای موازی تولید به جمع بندی رسیده‌ایم، گفت: سودهای یک شبه 100 یا 200 میلیون تومانی بازار خودرو باید مشمول مالیات شوند.+ تحلیل خبر

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در دولت برای تنظیم بازارهای موازی تولید به جمع بندی رسیده‌ایم، گفت: سودهای یک شبه 100 یا 200 میلیون تومانی بازار خودرو باید مشمول مالیات شوند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای با عنوان «آیا داشتن خودرو رویایی دست نیافتنی است؟» خواستار رفع بازار سیاه خودرو و مدیریت بازار شده‌اند.
در این مورد سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه عمده محصولاتی که در تولید خودرو به کار می‌روند با رشد قیمت همراه بوده‌اند، اظهار داشت: افزایش قیمت مواد اولیه اثرات خود را با یک گپ زمانی در محصول می‌گذارد. اخیراً قیمت دلار از 3 هزار تومان بالاتر رفته و حالا هم 10 برابر شده است که بسیاری از مواد اولیه و قطعات خودرو متأثر از این موضوع و قیمت‌های جهانی هستند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر خودروهای پرتیراژ داخلی بین هزار تا 2 هزار دلار وابستگی ارزی دارند، گفت: باید تغییراتی صورت گیرد که قیمت تمام شده تولید کاهش یابد.
زرندی با اشاره به رشد 19 درصدی تولید خودرو طی شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، گفت: روز گذشته متوجه شدم که برای خرید محصولات یکی از شرکت‌های خودروساز 2 میلیون و 900 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که این موضوع نشان می‌دهد نقدینگی بالایی در دست مردم است.
وی تصریح کرد: فردی که یک شبه 100 یا 200 میلیون تومان سود نصیبش می‌شود انگیزه‌ای برای تولید ندارد و چنین سودهایی انگیزه‌های تولید را از بین می‌برد، در اقتصادهایی که تولید محور هستند هیچ‌وقت سود بادآورده وجود ندارد.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت با اشاره به اینکه در اقتصادهای دنیا یک سری مالیات‌ها برای سودهای یک شبه وضع شده است، گفت: در کشور ما هم اقداماتی در مجلس شروع شده و در دولت نیز به جمع‌بندی رسیده‌ایم تا بازارهای موازی تولید تنظیم شوند.
وی گفت: عمده کشورهایی که در قرن بیستم توانسته‌اند رشد کنند، تمرکزشان بر روی تولید بوده است یعنی کارهای موازی تولید را غیرجذاب کرده‌اند.
وی ادامه داد: ما نیز باید نگاه جدیدی داشته باشیم زیرا وقتی سودهای یک شبه وجود داشته باشد کسی در تولید سرمایه‌گذاری نمی‌کند.
زرندی در مورد پیشنهاد‌های مطرح شده از سوی انجمن واردکنندگان خودرو برای مدیریت بازار خودرو نیز گفت: در این مورد هنوز به جمع‌بندی مشخصی نرسیده‌ایم. اگر شرایط ارزی کشور بهتر بود به واردات توجه می‌شد اما نگاه ما این است که با توجه به محدودیت‌های موجود، ارز کشور صرف ساخت داخل شود.
به گفته وی، در سال‌های گذشته حدود 5 میلیارد دلار بابت واردات قطعات منفصله خودرو هزینه می‌شد، این رقم در اوایل سال 98 به 3 میلیارد و 280 میلیون دلار رسید و در حال حاضر نیز بررسی‌ها برای کاهش آن درحال انجام است.

تحلیل خبر

اینکه در هر موضوع و حوزه اقتصادی، مشکلی رخ داد بلافاصله اعلام می کنند که «مالیات از مردم می گیریم» چه مشکلی از مشکلات اقتصاد کشور را حل می‌کند؟ و اینکه شرایطی در کشور ایجاد شود که مردم هر روز جهت جلوگیری از سقوط ارزش پس انداز خود، مجبور شوند به سراغ خرید ارز، طلا، خودرو، مسکن، سهام، بورس و ... روند و از این کالا به آن کالا در حال دوندگی برای رسیدن به سود آنی و یا بهتر بگوییم جلوگیری از ضررهای ناشی از افت ریال و پول ملی باشند، مقصر مردمند؟ متأسفانه در یکی دو سال گذشته تاکنون دولت و ملت در کشمکش اقتصادی با یکدیگر قرار گرفته اند. در هر عرصه اقتصادی صحیح یا غلط که مردم حضور پیدا می کنند تنها ابزاری که دولت می شناسد مطرح کردن
«اخذ مالیات» از آنهاست. شاید از این جهت احساس
می‌کند هم پول راحتی به دست می آورد و کسری بودجه را تا اندازه‌ای جبران می کند و هم مردم را سرگرم برد و باخت و معاملات دلالی کرده و توجه آنها را از «گرانی
سرسام‌آور» به «سودهای یک شبه و آنی» جلب می‌کند. دلمشغولی به سودهای حاصل از خرید ارز، طلا، سکه، خودرو، بورس و ... همانند موادمخدر مردم را از پرداختن به فعالیت‌های مولد و سازنده اقتصادی برحذر
می‌دارد و آنها را دلبسته
لذت‌های کاذب قمار اقتصادی می‌کند. از طرف دیگر اقتصاد کشور را نیز از درون پوک و تهی و آسیب پذیر کرده و مراکز آماری کشور را دچار اشتباه هاله‌ای می‌کند. هیچ اقتصاددانی دردنیا با این
روش‌ها موافق نیست چون نهایت آن نابودی اقتصاد کشور است. لازم است مسئولان به جای رفتن سراغ اخذ انواع مالیات های جدید، فکر اساسی به حال اقتصاد مریض کشور
کنند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها