جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 1 آذر 1399 ، 44 : 16

کد خبر : 21904

از 0 نفر 0

چه کسانی مشمول یارانه ۱۲۰ و ۶۰ هزار تومانی می‌شوند؟

چه کسانی مشمول  یارانه ۱۲۰ و ۶۰ هزار تومانی می‌شوند؟

مجتبی رضاخواه گفت: بر اساس طرح الزام دولت به پرداخت یارانه خرید کالاهای اساسی، از ابتدای مهر به سه دهک پایین جامعه یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر، ماهانه ۱۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.+ تحلیل خبر

مجتبی رضاخواه گفت: بر اساس طرح الزام دولت به پرداخت یارانه خرید کالاهای اساسی، از ابتدای مهر به سه دهک پایین جامعه یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر، ماهانه ۱۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.
به گزارش تابناک به نقل از صدا و سیما، مجتبی رضاخواه افزود: منابعی که برای تأمین مالی این طرح در نظر گرفته شده بود، ابهاماتی داشت و در جلساتی که با شورای نگهبان داشتیم، این ابهامات را رفع کردیم.
وی با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز است، اضافه کرد: در بررسی‌هایی که در جلسات کارشناسی مجلس و شورای نگهبان وجود داشت، تلاش کردیم معلوم باشد که دولت برای تأمین این طرح چه کارهایی را باید انجام دهد که عملاً از فروش دارایی‌های دولت خواهد بود.
رضاخواه با اشاره به اینکه آقای رئیس جمهور طرحی را برای تأمین کالاهای اساسی و معیشت مردم در نظر دارند که بر مبنای آن یارانه ۱۰۰ هزار تومانی به حدود یک سوم جمعیت کشور پرداخت می‌شود، ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که امکان اجرای این طرح وجود دارد.
وی گفت: حساسیت ویژه‌ای در مجلس و شورای نگهبان وجود داشت که منابع مالی که برای اجرای طرح الزام دولت به پرداخت یارانه خرید کالاهای اساسی در نظر گرفته شده است، قابلیت اجرا داشته باشد.
رضاخواه با تأکید بر اینکه حتماً از بازوی نظارتی مجلس برای اجرای خوب این طرح استفاده خواهیم کرد، ابراز امیدواری کرد: با همکاری دولت و مجلس، این طرح به خوبی اجرا شود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره منابع مالی اجرای طرح الزام دولت به پرداخت یارانه خرید کالاهای اساسی گفت: حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان از منابع مالی این طرح از محل فروش سهام دولت در پالایشگاه‌ها، ۱۲ هزار میلیارد تومان از فروش سهام عدالت در صنایع و ۷ هزار میلیارد تومان از فروش سهام دولت در بانک‌ها و بیمه است.
رضاخواه با اشاره به شرایط ویژه اقتصادی کشور افزود: به علت تحریم‌های آمریکا، فروش نفت کاهش یافت و به علت شیوع کرونا، برخی افراد، شغل خود را از دست دادند و برای تأمین معیشت خود دچار مشکل شدند بنابراین مجلس تلاش کرد برای تأمین معیشت مردم، این طرح را به صورت موقت اجرا کند.
وی اضافه کرد: سه دهک نخست که حدود ۲۰ میلیون نفر می‌شوند افرادی هستند که یا تحت پوشش کمیته امداد و یا بهزیستی و یا سازمان‌های امدادی مانند آن هستند و حدود ۷ میلیون نفر هم تحت پوشش هیچ نهادی نیستند، این افراد نفری ۱۲۰ هزار تومان ماهانه دریافت می‌کنند.
رضاخواه ادامه داد: به جز این افراد، حدود ۴۰ میلیون نفر که دهک‌های ۴-۵ و ۶ هستند به ازای هر نفر ۶۰ هزار تومان ماهانه دریافت می‌کنند.
وی گفت: این مبالغ به صورت نقدی به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

تحلیل خبر

مجلس باید راه حل پایدار و بلندمدت بدهد نه موقت

 

طرح نمایندگان مجلس برای الزام دولت به پرداخت یارانه خرید کالاهای اساسی، بالاخره به تصویب شورای نگهبان رسید و طبق قانون، دولت باید آن را اجرا کند اما مهمترین مسئله در این طرح که به گفته مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، حدود 30هزار میلیارد تومان بار مالی برای دولت دارد و باز به قول ایشان، نمایندگان مجلس محل تامین آن را «فروش دارایی های دولت» تعیین کرده اند، جای بسی تأمل دارد. همه می دانیم که دولت در یکی دو سال گذشته تاکنون به خاطر تحریم ها به ویژه تحریم های شدید فروش نفت، از هر جایی و به هر طریقی سعی کرده که امور جاری کشور را به شکل کنونی اداره کند و در تامین بخشی از کسری های بودجه، اموال و
دارایی‌های خود را فروخته است.
حال علاوه بر فروش اموال و
دارایی‌ها برای تامین هزینه‌های جاری و عمرانی و ... اگر مجبور شود که به خاطر تامین هزینه‌های 30 هزار میلیاردی یارانه جدید هم، به فروش دارایی‌ها و از جمله سهم دولت در پالایشگاه ها، بانک‌ها و بیمه‌ها روی آورد، به زودی دولتی خواهیم داشت که هم خزانه‌اش خالی است، هم گرفتار استقراض های متعدد است، هم کسری عظیم بودجه دارد و هم اموال و دارایی‌هایش فروخته و هیچ پشتوانه درآمدزایی در این زمینه نخواهد داشت. این نماینده مجلس گفته «برای تامین معیشت مردم، این طرح به صورت موقت اجرا می‌شود» البته معلوم است که این طرح موقتی است چون با این توصیف، چیزی برای دولت باقی
نمی‌ماند که بتواند آن را در دراز مدت بفروشد و به اجرای این طرح ادامه دهد.
اما آیا شایسته نیست که مجلس به جای این گونه طرح‌های موقت و حراج کردن دارایی های دولت به فکر راه حل های پایدار و بلند مدت باشد؟


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها