جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 24 آذر 1399 ، 41 : 18

کد خبر : 22085

از 0 نفر 0

رئیس سازمان هواشناسی کشور: زمستان ایران پربرف است چرایی بروز خطا در پیش‌بینی‌های هواشناسی طی پاییز

رئیس سازمان هواشناسی کشور: زمستان ایران پربرف است  چرایی بروز خطا در پیش‌بینی‌های  هواشناسی طی پاییز

رئیس سازمان هواشناسی کشور ضمن تشریح علت وقوع خطا در پیش‌بینی بارش‌های پاییزی گفت: انتظار داریم که در زمستان دمای هوا در برخی نقاط کشور کمتر از محدوده نرمال باشد همچنین چند بارش خوب برف در کشور دور از انتظار نیست.+ تحلیل خبر

رئیس سازمان هواشناسی کشور ضمن تشریح علت وقوع خطا در پیش‌بینی بارش‌های پاییزی گفت: انتظار داریم که در زمستان دمای هوا در برخی نقاط کشور کمتر از محدوده نرمال باشد همچنین چند بارش خوب برف در کشور دور از انتظار نیست.
به گزارش ایسنا، درحالی سازمان هواشناسی کشور پاییز خشک و کم‌بارشی را برای ایران پیش‌بینی کرده بود که بر اساس آخرین اطلاعات مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از ابتدای مهرماه تاکنون ۶۱ میلیمتر بارش در کشور داشتیم که این میزان نسبت به میانگین بلند مدت ۲۰ درصد و نسبت به سال گذشته حدود سه درصد بیشتر بوده است.
سحر تاجبخش - رئیس سازمان هواشناسی کشور - در گفت و گو با ایسنا درباره علت وقوع خطا در پیش‌بینی بارش‌های پاییزی اظهار کرد: در درجه اول پیش‌بینی‌های هواشناسی در همه کشورهای دنیا با عدم قطعیت همراه است. زمانی که از فصل بهار برای پاییز پیش‌بینی وضعیت بارش‌ها یا ترسالی و خشکسالی صورت می‌گیرد، به‌طور قطع درصد خطا افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر بارش‌های حدی (بارش‌های شدید در مدت زمان کوتاه) قابلیت پیش‌بینی در بلند مدت را ندارند.
تاجبخش در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره پیش‌بینی‌های هواشناسی از وضعیت بارش‌ها در ایران طی زمستان اظهار کرد: طی سه ماه پایانی سال دمای هوا در نیمه شرقی و نوار شمالی کشور سردتر از حد معمول پیش‌بینی می‌شود همچنین بارش‌ها به‌ویژه در نیمه شمالی کشور به‌صورت برف خواهد بود و چند بارش برف خوب در کشور طی زمستان خواهیم داشت.
رئیس سازمان هواشناسی کشور در پایان با بیان اینکه بارش‌ها در دی ماه قابل ملاحظه نخواهد بود و کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود، گفت: انتظار می‌رود که در بهمن و اسفند بارش‌ها در محدوده نرمال قرار گیرند.

تحلیل خبر

به‌کارگیری عبارات و کلماتی از قبیل «احتمالاً»، «تا مدتی دیگر مشخص خواهد شد»، «اظهارنظر در این مورد هنوز زود است» و...؛ که از زبان مسئولان هواشناسی و دیگرانی که به‌عنوان کارشناس، استاد، پدر فلان و بهمان و .... شنیده و خوانده می‌شود، طبیعی و عادی است و در اذهان عمومی نگرانی‌های کاذب و تبعات بسیار در پی این‌گونه اعلام‌ها را به وجود نیاورده و نخواهد آورد؛ اما دو سه سال گذشته شاهد اظهارنظرهای درواقع شخصی و غیرعلمی در این زمینه بودیم که موج سهمگینی از نگرانی‌ها را در میان اقشاری مانند کشاورزان، باغداران و .... ایجاد کرد و موجب شد که هم افراد بسیاری مسیر زندگی خود را تغییر دهند و به سمت‌وسوی مشاغل انگلی و غیرتولیدی بروند و هم باغداری، کشاورزی و دامداری در کشورمان با مشکلات و موانعی مواجه شود. حال باید به قضاوت نشست و در مورد سخنان افرادی که با عنوان متخصص و کارشناس و .... خشکسالی‌های مخوف و ویرانگر را پیش‌بینی می‌کردند و از جنگ‌های سخت و پر درد و رنج بین‌شهری و استانی و .... بر سر آب سخن به میان می‌آوردند، بررسی‌های موشکافانه کرد و پی برد که آیا تولید این‌گونه اضطراب‌ها و نگرانی‌ها از روی کم‌دانشی و یا بی‌دانشی و ادعاهای پوچ بوده و یا پشت‌صحنه‌های دیگری داشته است؟!
امروزه دیگر اقشار مختلف مردم نمی‌پذیرند که هر فردی هرچه دلش خواست را به‌عنوان دیدگاه کارشناسی و تخصصی عنوان کند و تبعات سخنانش متوجه وی نشود. دستگاه‌های مسئول باید به‌گونه‌ای با افراد دلهره‌ساز و وحشت‌زا برخورد کنند که دیگر کسی به خود اجازه ندهد هر سخنی را بی‌محابا و بی‌پروا به زبان آورد و با زندگی و سرنوشت شمار بالایی از افراد جامعه بازی کند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها