جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 28 دی 1399 ، 30 : 17

کد خبر : 22272

از 0 نفر 0

خطر پیک چهارم کرونا و هشدار درباره بازگشایی‌ها

خطر پیک چهارم کرونا  و هشدار درباره بازگشایی‌ها

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با تأکید بر لزوم نظارت مستمر بر بازگشایی‌های اخیر، گفت: احتمال بروز پیک چهارم کرونا به دنبال بازگشایی‌ها قابل رد کردن نیست، اما امیدواریم با توجه به اینکه روند رو به کاهش بیماری چشمگیر است، پیک چهارم رخ ندهد.+ تحلیل خبر

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با تأکید بر لزوم نظارت مستمر بر بازگشایی‌های اخیر، گفت: احتمال بروز پیک چهارم کرونا به دنبال بازگشایی‌ها قابل رد کردن نیست، اما امیدواریم با توجه به اینکه روند رو به کاهش بیماری چشمگیر است، پیک چهارم رخ ندهد.
دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه تعجیبل در بازگشایی‌ها خطرناک است، گفت: بازگشایی بدون دلیل قطعی باعث افزایش گردش ویروس در جامعه و باعث افزایش موارد ابتلا در جامعه می‌شود. ما این موضوع را یک بار در اردیبهشت ماه هم تجربه کردیم و دیدیم وقتی آمار پایین آمد به سرعت مراکز آموزشی، رستوران‌ها، مراکز خرید و... را باز کردند و دود آن به چشم مردم رفت و یادمان هست که آمار مرگ و میر تا مرز ۵۰۰ نفر در روز نیز ثبت شد.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه آمار مرگ و میر کرونایی طی چند روز اخیر دو رقمی شده است، اظهار کرد: باید این آمار را حفظ کرده و کاهش دهیم. مردم باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، اکنون خبرهایی از فرمانداری تهران می‌خوانیم که درصد بالایی از درخواست‌های سفرهای بین استانی غیرضروری بوده است و این نشان می‌دهد مردم تصور می‌کنند به محض کاهش آمار می‌توانند به سرعت به سفر رفته و در مجامع شرکت کنند؛ این رویه خطرآفرین است.

تحلیل خبر

کرونا نزدیک به یک سال است که از چین پدیدار شده و هجوم خود به انسان‌ها در سراسر جهان را همچنان ادامه می‌دهد.
در این مدت، کشور ما نیز با فرازونشیب‌هایی در این زمینه مواجه بوده و تجربیاتی را کسب کرده است.
هرگاه با گسترش شیوع
کووید 19 مواجه بوده‌ایم، پیش‌زمینه و زمینه آن، چگونگی گفتار، رفتار و برنامه‌های مسئولان ذی‌ربط از یک‌سو و عادی‌انگاری بسیاری از هم‌وطنان ما از سوی دیگر بوده است.
اعلام شناسایی روزانه شمار مبتلایان به کرونا و کم شدن آمار مرگ‌ومیرها، ساده‌انگاری و عادی‌انگاری را در ذهن و فکر برخی ایجاد می‌کند و این تصور را به وجود می‌آورد که دیگر نباید مراقبت‌ها و رعایت پروتکل‌ها را جدی گرفت!
اصلی‌ترین عامل بروز این مشکل، تداخل برنامه‌ریزی‌ها و وجود متولی‌های متعدد و یا خود متولی ‌دانستن‌های برخی از مسئولانی است که هم از نظر علمی و هم به لحاظ اختیارات قانونی، حق ورود به این موضوع و مسئله را ندارند.
درعین ‌حالی ‌که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار می‌کند با بازگشایی مدارس مخالف است، اما شماری از مسئولان آموزش‌وپرورش بر حضور دانش‌آموزان در مدارس تأکید می‌کنند!
ترددهای شبانه در سطح شهرها همچنان ممنوع است، درحالی که ترددهای بین‌شهری آزاد شده و دیگر از کنترل ورود مبتلایان به شهرها و کلان‌شهرهایی مانند شیراز، خبری نیست!
درهم‌تنیده بودن شماری از مسئولان را از سیمای ملی مشاهده می‌کنیم، درحالی که پروتکل‌های بهداشتی، این‌گونه جلسات و تعاملات را به‌شدت منع کرده و بر حفظ فاصله فیزیکی افراد، قاطعانه تأکید می‌ورزد!
همواره از دورکاری بخشی از کارمندان ادارات سخن به میان می‌آید، درحالی که در این‌گونه اماکن اغلب شاهد تراکم ارباب‌رجوع هستیم و دورکاری‌ها و عدم حضور کارکنان، گاهی نتیجه عکس داده است.
همواره از الکترونیکی شدن امور بانکی و عدم نیاز به حضور در بانک‌ها سخن گفته می‌شود، اما همچنان شاهد شلوغی بسیاری از بانک‌ها و فراهم بودن زمینه انتقال ویروس در آن‌ها هستیم.
با این اوصاف، بعید نیست که باز هم با فراگیری گسترده و بالا رفتن آمار مرگ‌ومیرهای کرونایی مواجه شویم و شمار دیگری از هم‌وطنان ما قربانی این وضعیت شوند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها