چهار شنبه 3 مرداد 1403 7/24/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 13 آذر 1401 ، 33 : 17

کد خبر : 26292

از 0 نفر 0

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: دانشجویان به فکر استخدام دولتی نباشند

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: دانشجویان به فکر استخدام دولتی نباشند

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: دانشجویان به فکر استخدام دولتی نباشند چراکه بیش از ظرفیت استخدامی در ادارات نیرو وجود دارد.+ تحلیل خبر

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: دانشجویان به فکر استخدام دولتی نباشند چراکه بیش از ظرفیت استخدامی در ادارات نیرو وجود دارد.
به گزارش ایلنا، سید محمد حسینی در جمع دانشجویان شهرستان پلدختر اظهار کرد: براساس گزارش مرکز آمار، دولت سیزدهم با تورم حدود ۶۰ درصد بر سر کار آمد که امروز به ۴۰ درصد کاهش یافته است و می‌توان این عدد را با افزایش صادرات و سرمایه‌گذاری کمتر کرد.
وی با اشاره به وجود ۲ هزار واحد صنعتی تعطیل شده در کشور ، افزود: به دلیل سوءتدبیر و مشکلات، این واحدهای اقتصادی بدون سرانجام مانده بود و امروز پیشرفت فیزیکی این واحد صنعتی راکد با تلاش مضاعف دولت سیزدهم به ۸۰ درصد رسیده است.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه پنج هزار و ۴۰۰ پروژه معدنی در کشور به مزایده گذاشته شده است، تصریح کرد: همچنین جهش ریالی میزان یارانه از ۴۵ هزار به ۳۰۰ هزار تومان محقق شد و اجرای رتبه بندی معلمان با وجود کمبود منابع، توسط دولت سیزدهم در حال اجرا است.
وی با تاکید بر رونق بخش گردشگری افزود: این بخش در حال رونق بود و حتی برای میزبانی گردشگران مربوط به جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر در جزیره کیش و برخی نقاط دیدنی ایران برنامه‌ریزی شده بود اما این امر به دلیل اتفاقات اخیر محقق نشد.
حسینی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای برطرف کردن مشکلات خوابگاه دانشجویی و خوابگاه متأهلان انجام شده است گفت: دانشجویان به فکر استخدام دولتی نباشند چراکه بیش از ظرفیت استخدامی در ادارات نیرو وجود دارد بنابراین باید در راستای کارآفرینی و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان اقدام کنند.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه پایان‌نامه و رساله‌ها باید بر اساس نیازهای واقعی جامعه باشد اضافه کرد: فراهم کردن تجهیزات ورزشی جهت سرگرمی و تفریح دانشجویان یک الزام می‌باشد که دانشگاه‌ها باید از ظرفیت‌های موجود سالن‌های ورزشی شهرستان استفاده کنند.

تحلیل خبر

بعضی سخنان از جهاتی خوب است و از جهاتی بد. این گونه سخنان از یک طرف امید می‌آفریند و از طرف دیگر تولید یاس می‌کند. به عبارتی این سخنان مشتمل بر تناقض در بطن خویش است.
اینکه کشور به سمتی برود که جوانان فقط به فکر استخدام در ادارات دولتی نباشند خوب است اما چه موقع خوب است؛ موقعی که این قدر شغل‌های متنوع و جایگزین در بخش‌های غیردولتی باشد که جوانان بدون دلهره‌ی پیوستن به بیکاران، بتوانند حتی بهتر از مشاغل دولتی و اداری را انتخاب و با عشق و علاقه و در راستای تخصص خود به شغلی در شأن مراتب علمی خویش مشغول فعالیت شوند. اگر دو عامل «کارایی Efficiency» و «اثربخشی Effectiveness» در شغل مورد نظر وجود داشته باشد، آنگاه هم کارفرمای بخش خصوصی با حقوق و امکانات شایسته‌ای به کارکنان متخصص و عالم خود می‌رسد و هم فرد شاغل با ذهن و دستی پر از طرح و برنامه و ابتکار در محل کار خود حاضر شده و بیشترین بهره‌وری (کارایی + اثربخشی) را از خود بروز می‌دهد.
متأسفانه چون هنوز بخش خصوصی ما چنین زمینه و توانایی‌هایی را ندارد لذا فارغ‌التحصیلان مقاطعِ لیسانس، فوق لیسانس و دکتری، شغل مناسبی را برای خود در بخش غیردولتی نمی‌بینند. یکی از علل مهاجرت جوانان تحصیلکرده به خارج از کشور، یافتن موقعیت شغلی مناسب است. البته این مهاجرین وارد کشورهای دیگر که می‌شوند در آنجا هم حتماً جذب بخش دولتی نمی‌شوند ولی بخش خصوصی آن کشورها این قدر قوی و گسترده است که اکثر نیروهای متخصص بومی و مهاجر را به راحتی در درون خود می‌پذیرد و کسی منتظر استخدام در بخش دولتی نیست.
اگر بخش خصوصی کشور ما هم به اندازه بخش خصوصی کشورهای پیشرفته، رشد کرده بود، این سخن معاون رئیس‌جمهور معنای مثبت و امیدوارکننده می‌یافت ولی حالا که بخش خصوصی ما بسیار نحیف‌تر و ضعیف‌تر از بخش دولتی است، به جز یاس و ناامیدی، نتیجه‌ای دیگر در پی ندارد. در این صورت جوانان ما به این نتیجه می‌رسند که نه در بخش دولتی امکان جذب دارند و نه در بخش خصوصی فعلی! و این یاس آور است. دولت باید ابتدا با همه توان در جهت توانمند کردن بخش خصوصی (نه خصولتی) برآید و بهترین موقعیت شغلی در راستای آنها خلق کند بعد درِ استخدام ادارات را به روی جوانان ببندد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها