پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 9 بهمن 1401 ، 42 : 17

کد خبر : 26452

از 0 نفر 0

رئیس جامعه تورگردانان ایران: در حال حاضر هیچ رزروی برای سفر گردشگران اروپایی به ایران در فصل بهار نداریم

رئیس جامعه تورگردانان ایران:  در حال حاضر هیچ رزروی برای سفر گردشگران اروپایی به ایران در فصل بهار نداریم

برخی شرکت‌های تورآور بیش از چهار سال است به نوعی تعطیل هستند و به لحاظ مالی و نیروی متخصص ضعیف شده‌اند. یعنی از سال ۹۸ تاکنون با شیوع کرونا و اتفاقات دیگر در کشور آنها نتوانستند درآمدی کسب کنند همین امر آن‌ها را ضعیف کرده و دیگر توانایی شرکت و حضور در نمایشگاه‌های خارجی را ندارند.+ تحلیل خبر

برخی شرکت‌های تورآور بیش از چهار سال است به نوعی تعطیل هستند و به لحاظ مالی و نیروی متخصص ضعیف شده‌اند. یعنی از سال ۹۸ تاکنون با شیوع کرونا و اتفاقات دیگر در کشور آنها نتوانستند درآمدی کسب کنند همین امر آن‌ها را ضعیف کرده و دیگر توانایی شرکت و حضور در نمایشگاه‌های خارجی را ندارند.
به گفته رئیس جامعه تورگردانان ایران، درصدد معرفی محصولات جدید به گردشگران خارجی هستیم تا بتوانیم با معرفی محصولاتی جدید در حوزه‌های رالی تعدادی از گردشگران را جذب کنیم.
به گزارش ایلنا، ابراهیم پورفرج (رئیس جامعه تورگردانان ایران) با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشتر آژانس‌دارانی که در حوزه تورهای ورودی فعالند، بیکار هستند گفت: پس از اتفاقات اخیر که سبب شد بسیاری از تورهای ورودی رزروهای خود را کنسل کنند، در حال حاضر هیچ رزروی برای تور نداریم اینگونه به نظر می‌رسد که گردشگران بین‌المللی برنامه‌ای برای آمدن به ایران ندارند.
پورفرج با تاکید بر اینکه فعلاً گردشگر و تور از اروپا به ایران نداریم، گفت: گردشگران اروپایی بسیار اندک هستند و حتی همان تعداد هم بیشتر با هدف انجام کارهای اداری و تجاری به ایران سفر می‌کنند. شاید بتوان گفت برای فصل بعدی ممکن است تعدادی از گردشگران اروپایی برای سفر به ایران علاقه پیدا کنند اما هنوز رزروی برای سفر به ایران در فصل بهار انجام نشده است.
او در پاسخ به این سؤال که این روزها بیشترین تأثیر برای لغو تورهای ورودی و عدم تمایل گردشگران بین‌المللی برای سفر به ایران، ایران‌هراسی و تبلیغات منفی است که علیه کشورمان در عرصه بین‌الملل به راه افتاده است و اینکه آیا دولت برای مبارزه با ایران‌هراسی برنامه‌ای دارد، گفت: تا این لحظه فعالیت خاصی برای مبارزه با ایران‌هراسی را شاهد نیستیم. شاید نتوان کار چندانی در این حوزه کرد. معمولاً شرایطی از این دست تاثیرات طولانی مدت دارند و نیاز است که دوباره اعتماد گردشگران بین‌المللی را جلب کنیم.
پورفرج درخصوص تأثیر سیاست جدید اتحادیه اروپا درباره ایران و اینکه خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست تروریستی اتحادیه اروپا شده، در تصمیم گردشگران برای سفر به ایران گفت: بازخورد چنین اخباری در عرصه گردشگری همان می‌شود که رزروی برای فصل آینده نداریم. تورگردانان تلاش می‌کنند اما کافی نیست.
رئیس جامعه تورگردانان ایران در پاسخ به این سؤال که در شرایط فعلی سفرها می‌تواند بیشتر از ناحیه کشورهای همسایه صورت بگیرد، گفت: تعداد اندکی از گردشگران کشورهای همسایه در حوزه گردشگری مذهبی به ایران سفر می‌کنند و اغلب آنها هم از کشور عراق هستند و قطعاً درآمدی که از این راه به گردشگری تزریق می‌شود به اندازه درآمدی که از ناحیه گردشگرانی دیگر کشورها به کشور وارد می‌شود،
نیست.

تحلیل خبر

ایران هراسی و از دست رفتن درآمد هنگفت گردشگری 

دکتر محمدمهدی جعفری‌زاده

صنعت توریسم یا گردشگری در کنار صنعت نفت و صنایع و فناوری‌های دیگر، یکی از منابع مهم تأمین درآمد کشورهاست. در بعضی از کشورها درآمد گردشگری پا به پای نفت جلو می‌رود.

سالهاست که تجارت خارجی و کالاهای صادراتی، رکن اصلی درآمد کشورها را تشکیل می‌دهد. گردشگری، خود نوعی تجارت برای دولتهاست و لذا همه کشورها به شدت تلاش می‌کنند که عوامل جذب توریست را در کشور خویش تقویت کنند. طبق برخی آمارها، ایران در رتبه 89 گردشگری جهانی است و از سهم 15 هزار میلیارد دلاری درآمد جهانی گردشگری، حدود 10 میلیارد دلار نصیب ایران می‌شود که رقم بسیار ناچیزی باتوجه به آثار باستانی و میراث فرهنگی غنی و ریشه‌دار کشور است.

کشوری همانند ترکیه با بیش از 27 میلیارد دلار در رتبه دهم قرار گرفته. یکی از عوامل بسیار مهم در جلب نظر توریست‌ها، امنیت و آرامش محیطی و روانی کشورهای پذیرنده است. متأسفانه توسط کشورهای دیگر، ایران هراسی روز به روز بیشتر در حال گسترش است و عوامل داخلی و سخنان و موضع‌گیری‌های برخی در داخل هم به آنها کمک می‌کند و بر قضاوت گردشگران خارجی اثر منفی داشته، آنها را جذب کشورهای دیگر همچون ترکیه، دبی، عمان، آذربایجان و ... کرده است. اگر مدیران کشور برای این نقیصه فکری نکنند همانند مشتریان نفت و گاز ما که توسط کشورهای دیگر جذب شدند، درآمد گردشگری ما نیز به پایین‌ترین حد خود می‌رسد و لذا دولت به خاطر از دست دادن درآمدهایش، مجبور به اخذ مالیات بیشتر از مردم و افزایش قیمت کالاها و خدمات خواهد شد و فشار بر مردم افزایش خواهد یافت.

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها