پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 5 مهر 1402 ، 47 : 18

کد خبر : 27160

از 0 نفر 0

رئیس سازمان ملی مهاجرت:

حکمرانی نوینی برای ساماندهی اتباع خارجی شکل می‌گیرد

حکمرانی نوینی برای ساماندهی  اتباع خارجی شکل می‌گیرد

رئیس سازمان ملی مهاجرت با بیان اینکه طرح‌های مختلفی برای ساماندهی وضعیت اتباع خارجی در ایران تدوین شده و در حال اجرا است، گفت: با حکمرانی نوین و سیاست‌های دقیق، ساماندهی اتباع دقیق‌تر و مطلوب‌تر انجام خواهد شد.+ تحلیل خبر

رئیس سازمان ملی مهاجرت با بیان اینکه طرح‌های مختلفی برای ساماندهی وضعیت اتباع خارجی در ایران تدوین شده و در حال اجرا است، گفت: با حکمرانی نوین و سیاست‌های دقیق، ساماندهی اتباع دقیق‌تر و مطلوب‌تر انجام خواهد شد.
ایلنا نوشت: عبدالله مبینی پس از دیدار چهره به چهره که با تنی چند از اتباع خارجی اظهار کرد: در دیداری که با اتباع عراقی یا افغانستانی داشتیم چند موضوع اساسی وجود داشت.
وی ادامه داد: نخست بحث ساماندهی اتباع و موضوع دوم، مدارک اقامتی و درخواست‌های مختلفی بود که اتباع خارجی داشتند.
رئیس سازمان ملی مهاجرت اضافه کرد: موضوع اتباع یک موضوع پیچیده و در عین حال دارای ابعاد مختلفی است که معمولاً با یک حکم ساده نمی‌توان همه آن‌ها را تعیین تکلیف کرد.
مبینی اظهار کرد: در دیدارهای رودر رو و چهره به چهره امروز که بخشی هم به صورت تلفنی انجام شد، مسائل و مشکلات اتباع مطرح و به دلیل موارد خاص، تصمیم‌گیری و به مراجع مربوطه ابلاغ شد.
وی خاطرنشان کرد: وزارت کشور طرح‌های مختلفی را برای اتباع خارجی در ایران پیگیری می‌کند که نخستین طرح آن، ساماندهی اتباع است.
رئیس سازمان ملی مهاجرت توضیح داد: در این راستا، سامانه‌ای طراحی شده و نوعی حکمرانی نوین را در بحث اتباع دنبال می‌کند. در این سامانه، به صورت بیومتریک، تمام داده‌های فیزیکی اتباع همچون اثرانگشت، عنبیه و چهره ثبت می‌شود و همراه با کارت هویتی که تعریف شده است به «کد یکتا» متصل می‌شود.
مبینی اظهار کرد: این یک کد هویتی است که اتباع فارغ از اسم و مشخصات فردی در سامانه‌ای در وزارت کشور، ساماندهی می‌شوند و مبنایی برای همه کسانی است که در کشور حضور دارند.
وی خاطرنشان کرد: این کد، وضعیت اتباع، نوع خدماتی که می‌توانند دریافت کنند، مدت اقامت، محل اقامت و زمان ترک کشور را مشخص می‌کند که بر اساس سیاست‌های دقیق مهاجرتی طراحی شده و در حال اجرا است.
رئیس سازمان ملی مهاجرت تصریح کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در چند ماه آینده وضعیت اتباع، سامان یافته تر، دقیق‌تر و مطلوب‌تر شود.

تحلیل خبر

مهاجران قانونی و غیرقانونی

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

همه کشورها برای پذیرش و ورود اتباع بیگانه به قلمروشان، قوانین و مقررات دقیق، حساب شده و سختی دارند. این طور نیست که هر کس، از هر راهی و با هر هویتی به داخل کشورها راه یابد و بتواند به راحتی، شغل و اقامت بی حساب و کتاب داشته باشد. جریمه ورود غیرقانونی به داخل کشورها، هم چند سال حبس است و هم تحویل دادن آنها به کشور مبدأ مهاجرت.
نکته دیگر اینکه کشورهای مهاجرپذیر صرفاً براساس «نیازهای خود» مجوز ورود قانونی را به مهاجرین می‌دهند.
برخی کشورها اعلام می‌کنند که کمبود نیروی کار ماهر یا نیمه ماهر یا ساده را دارند، برخی نیاز به «ورود سرمایه» به داخل کشورشان دارند و لذا کسانی را می‌پذیرند که حدنصابی از ارز را با خود، از کشورشان به کشور مقصد انتقال دهند. بعضی از کشورها فقط دانشجویان مقاطع خاصی مثل کارشناسی ارشد یا دکتری را می‌پذیرند و ....
خلاصه همه کشورها به صورت «هدفمند» مهاجرین را می‌پذیرند تا از آنها به عنوان عوامل مؤثر در توسعه و پیشرفت کشورشان، بهره‌برداری حساب شده داشته باشند.
حال ببینیم کشور ما، چقدر حساب شده به پذیرش مهاجرین قانونی مبادرت ورزیده و آیا به اهداف توسعه‌ای نائل شده‌ است؟ همچنین با مهاجرین غیرقانونی چه برخورد مؤثر و کارسازی داشته و چقدر به نتیجه رسیده ‌است؟ متخصصان می‌دانند که به همان اندازه که پذیرش مهاجرین به صورت هدفمند می‌تواند در توسعه کشور مؤثر باشد به همان اندازه و حتی بیشتر از آن، ورود مهاجرین غیرقانونی، امری ضد توسعه‌ای و خسارت‌بار است. به نظر می‌رسد به تازگی مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند که فکر جدی برای این معضل کنند. اینکه چقدر موفق باشند بستگی به استمرار عزم و اراده آنها در ساماندهی آن دارد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها