پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 9 مهر 1402 ، 32 : 17

کد خبر : 27172

از 0 نفر 0

باهنر دبیر کل حزب جامعه اسلامی مهندسین:

رقیب را باید بدون حذف پای صندوق رأی شکست داد

رقیب را باید بدون حذف پای صندوق رأی شکست داد

دبیر کل حزب جامعه اسلامی مهندسین گفت: برخی از عزیزان سیاسی فکر می‌کنند که رقبای خود را باید با قدرت شورای نگهبان از صحنه خارج کنند، در حالی که رقیب را باید با رقابت و پای صندوق رأی شکست داد.+ تحلیل خبر

دبیر کل حزب جامعه اسلامی مهندسین گفت: برخی از عزیزان سیاسی فکر می‌کنند که رقبای خود را باید با قدرت شورای نگهبان از صحنه خارج کنند، در حالی که رقیب را باید با رقابت و پای صندوق رأی شکست داد.
به خبرگزاری مهر ، محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین فعال سیاسی اصولگرایی است که در ۷ دوره مجلس شورای اسلامی حضور داشته است. سال‌ها به عنوان نایب رئیس مجلس فعالیت داشته و به تمام زیر و بم‌ها و چالش‌ها و مشکلات قوه مقننه تسلط دارد.
با قرار قبلی و کمی زودتر برای گفتگو با وی به ساختمان حزب جامعه اسلامی مهندسین رفتیم. گفتگویی صریح و قابل توجه با این فعال سیاسی اصولگرا انجام شد.
عموم صحبت‌های ما حول انتخابات مجلس دوازدهم و دغدغه‌ها برای افزایش مشارکت در این انتخابات مهم پیش رو بود.
وی معتقد است کار سیاسی در خیابان انجام نمی‌شود و در عین حال رقیب را باید در پای صندوق شکست داد. وی مجلس را نماد دموکراسی پهن شده کشور می‌داند و نگاه مثبت و کارشناسی به حضور اصلاح‌طلب‌ها حداقل به عنوان یک اقلیت قدرتمند در مجلس دارد. در عین حال بشدت به دنبال ایجاد کرسی رسمی اعتراض در کشور و پیگیر مطالبه کرسی‌های آزاداندیشی است.علیرغم آنکه به صورت طبیعی علاقه‌مند است که همفکران اصولگرایش بخش عمده مجلس را در اختیار داشته باشند اما دغدغه افزایش مشارکت در انتخابات را هم دارد. این ازخودگذشتگی سیاسی امتیاز بالایی دارد که می‌تواند الگوی خوبی برای همه کنشگران سیاسی داخل کشور باشد تا منافع ملی را افضل بر تمام پیروزی‌ها و شکست‌های زودگذر بدانند.

تحلیل خبر

شما کدام روش را برای ظهور اراده ملت می‌پسندید؟

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

در همه کشورهای جهان با توجه به نوع حکومت‌شان، دو مسیر و کانال جهت میزان نقش آفرینی مردم در اداره کشورشان وجود دارد: یکی روش انتخابی و دیگری روش غیرانتخابی. در روش انتخابی که سالهاست به نام روش دموکرانیک و مردم سالاری مشهور است، از بالاترین فرد حاکم تا شکل‌گیری قوای سه گانه مقننه، مجریه و قضاییه توسط مردم انتخاب می‌شوند. در این روش از زمان نامنویسی نامزدها در انتخابات تا زمان رأی گیری، همه مراحل، مظهر اراده ملت و آرای آنان است. لذا هیچ رقیبی به خاطر گرایش سیاسی، اعتقادی، اجتماعی، نژادی، قومیتی و غیره از گردونه انتخابات حذف نمی‌شود. فقط کسانی که سابقه محکومیت سوءاستفاده کلان اقتصادی از اموال عمومی و جنایات خاص و سازمان یافته دارند، فاقد صلاحیت اعلام می‌شوند.
در مسیر و روش انتخابی، هیچ جای نگرانی برای انتخاب شدن و انتخاب کردن وجود ندارد و همه نامزدها در رقابتی واقعی (و نه کاذب) به امید برنده شدن، وارد صحنه انتخابات می‌شوند.
روح حاکم بر دمکراسی، این تضمین را می‌دهد که هیچ فرد و گروهی، جرات حذف رقبا به بهانه‌های واهی نداشته باشند.
در کشور ما که معتقدیم اسلام بیشتر از دمکراسی، به اراده و خواست ملت بها می‌دهد نباید هیچ فردی یا گروهی به خود اجازه دهد که به راحتی، نامزدهای با سلائق متفاوت را حذف کند. این روش نه با اسلام همخوانی دارد و نه با دمکراسی امروز.
به قول آقای باهنر «برخی از عزیزان سیاسی فکر می‌کنند که رقبای خود را باید با قدرت شورای نگهبان از صحنه خارج کنند، در حالی که رقیب را باید با رقابت و پای صندوق رأی شکست داد» آری همانطور که جناب باهنر گفته‌اند حذف رقیب نباید از طریق شورای نگهبان و با حذف از صحنه انتخابات صورت گیرد. چرا که این کار ناقض اراده ملت و به معنای حذف واقعی آرای مردم است. نمی‌شود ملت را وادار کرد که فقط به کاندیداهایی رأی بدهند که نامزدهای مورد نظر آنها در میان آنان نیست! این روش بزرگترین ضربه به حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های آرا است و آنان را از حضور حماسی و مؤثر در صحنه انتخابات دلسرد می‌کند. این روش به تدریج دایره حذف را گسترده‌تر و محدوده انتخابات را تنگ‌تر می‌کند و کسانی که در صحنه انتخابات باقی می‌مانند نماینده طیف حداکثری ملت نخواهند بود. در این صورت کانال و مسیر نقش آفرینی مردم تضعیف شده و از روش انتخابی به سمت روش غیرانتخابی می‌رود که برای حال و آینده کشور، بسیار خطرناک است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها