پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 15 مهر 1402 ، 29 : 17

کد خبر : 27188

از 0 نفر 0

خبر جدید سامانه یکپارچه برای ثبت‌نام کنندگان خودروهای وارداتی

خبر جدید سامانه یکپارچه برای ثبت‌نام کنندگان خودروهای وارداتی

سامانه یکپارچه تخصیص خودروها، در اطلاعیه‌ای جدید درخصوص خودروهای وارداتی، اعلام کرده است که هفته آینده امکان ثبت درخواست خودرو مورد نظر متقاضیان برای ثبت‌نام کنندگان مرحله اول که در اسفندماه سال گذشته، ثبت‌نام خود را انجام داده‌اند، فراهم خواهد شد.+ تحلیل خبر

سامانه یکپارچه تخصیص خودروها، در اطلاعیه‌ای جدید درخصوص خودروهای وارداتی، اعلام کرده است که هفته آینده امکان ثبت درخواست خودرو مورد نظر متقاضیان برای ثبت‌نام کنندگان مرحله اول که در اسفندماه سال گذشته، ثبت‌نام خود را انجام داده‌اند، فراهم خواهد شد.
به گزارش ایسنا، در این اطلاعیه جدید سامانه یکپارچه تخصیص خودروها که دومین اطلاعیه مربوط به خودروهای وارداتی است، آمده است که به دنبال طی مسیر و فرآیندهای قانونی اخذ مجوزهای لازم (استاندارد، محیط‌زیست و...) توسط شرکت‌های واردکننده برای خودروهای وارد شده، سامانه عرضه خودروهای وارداتی برای آن دست از مشتریانی که در مرحله اول (در اسفندماه سال گذشته) ثبت‌نام کرده و دارای اولویت هستند، برای انتخاب خودروی مورد نظر فعال و بازگشایی می‌شود.
در این اطلاعیه تاکید شده است که انتخاب خودرو صرفاً برای متقاضیان دارای اولویت است و ثبت‌نام جدیدی در این مرحله انجام نخواهد شد.
همچنین در این اطلاعیه قید شده است که پیش از آغاز ثبت‌نام و عرضه، مشخصات فنی و تصاویر خودروهای جهت بررسی و انتخاب دقیق‌تر متقاضیان ارائه خواهد شد.
یادآوری شود که مرحله اول ثبت‌نام خودروهای وارداتی، برای متقاضیانی که علاوه بر شرایط ثبت‌نام، وجه ۵۰۰ میلیون تومانی را در حساب وکالتی خود مسدود کرده بودند، در نیمه نخست اسفندماه ۱۴۰۱ (از ۶ اسفندماه لغایت ۱۳ اسفندماه سال گذشته) از طریق سامانه یکپارچه برگزار شد.

تحلیل خبر

چند سؤال در مورد نحوه فروش خودروهای وارداتی

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای وارداتی در اطلاعیه جدیدی درخصوص خودروهای وارداتی اعلام کرده است که هفته آینده امکان ثبت درخواست خودرو مورد نظر متقاضیان برای ثبت‌نام‌کنندگان مرحله اول که در «اسفندماه سال گذشته»، ثبت نام کرده‌اند، فراهم خواهد شد. قابل ذکر است که مرحله اول ثبت نام خودروهای وارداتی برای متقاضیانی که علاوه بر شرایط ثبت نام، وجه 500 میلیون تومانی را در حساب وکالتی خود مسدود کرده بودند در نیمه اول اسفندماه 1401 از طریق سامانه یکپارچه برگزار شد.
در مورد موضوع فوق چند سؤال مهم قابل طرح و پیگیری است که امید است مسئولان ذیربط برای روشنگری اذهان عمومی به آنها پاسخ دهند:
اولاً: طبق کدام مجوز قانونی و شرعی باید مبلغ 500 میلیون تومان مردم در حساب وکالتی آنها در بانک‌ها ولو برای مدتی محدود، مسدود شود؟ در کدام کشور جهان، مردم برای خرید خودرو وارداتی یا وطنی، باید با حساب‌های مسدود شده تقاضای خرید خودرو کنند؟
ثانیاً: اکثر بانک‌هایی که چنین حساب‌های وکالتی را تبلیغ کرده و پذیرفتند، در یک اعلام ضد و نقیض گفتند که این نوع حساب‌ها مشمول سود نمی‌شوند. یعنی در مدت مسدودی حساب‌های مردم، بدون حتی دریافت سود 500 میلیون تومان، باید این ضرر را بپذیرند. گرچه سازمان بازرسی و وزارت صمت برای رفع مسدودی و پرداخت سود هشدارهایی دادند.
ثالثاً: حتی اگر بعداً هم اعلام کرده باشند که سود به آنها تعلق می‌گیرد، این رقم سود در مقایسه با افزایش تورم و افت ارزش پول ملی و اینکه در مدت مسدودی این نوع حساب‌ها، بهای سکه و دلار و سایر اجناس، چندین برابر افزایش یافته، چه خسارت‌هایی به مردم تحمیل شده و ارزش 500 میلیون آنها قبل از عید نوروز و بعد از آن، چقدر تنزل یافته است؟
رابعاً: در مرحله اول ثبت نام (اسفند ماه سال قبل) که از متقاضیان دعوت به ثبت نام کردند، ثبت نامی که پشتوانه آن 500 میلیون تومان پول بود، ولی نوع و مشخصات خودروی آن معلوم نبود، شرعاً و قانونا محل اشکال است چرا که در همه معاملات باید نوع ، مشخصات، قیمت نهایی و زمان تحویل مورد معامله دقیقاً روشن باشد و مورد معامله به رویت خریدار برسد. جای تعجب است که چنین معاملاتی که اجحاف به مردم است چرا در کشور ما رسمیت می‌یابد.
و نکته آخر اینکه معلوم نیست این 500 میلیون تومان، در مدت مسدودی برای چه کسانی عامل سودآوری بوده است!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها