پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 18 مهر 1402 ، 46 : 16

کد خبر : 27196

از 0 نفر 0

۱۲ مأموریت دولت به استانداران

۱۲ مأموریت دولت به استانداران

تمامی استانداران موظفند برنامه زمان بندی و اولویت بندی شده استان خود را ظرف دو هفته آینده به دولت ارائه دهند

۱۲ دستور و مأموریت مهم دولت سیزدهم برای استانداران در نشست هم‌اندیشی معاون اول رئیس جمهور و وزیر کشور با استانداران سراسر کشور تشریح شد.+ تحلیل خبر

۱۲ دستور و مأموریت مهم دولت سیزدهم برای استانداران در نشست هم‌اندیشی معاون اول رئیس جمهور و وزیر کشور با استانداران سراسر کشور تشریح شد.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، نشست هم‌اندیشی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر کشور با استانداران سراسر کشور برگزار شد.
محمد مخبر در این نشست به تشریح و تبیین ۱۲ دستور و مأموریت مهم دولت سیزدهم برای استانداران پرداخت.
براساس اعلام مخبر ماموریت‌های دولت در زمینه رشد تولید، مهار تورم، مردمی‌سازی اقتصاد، اتمام طرح‌های نیمه تمام، پیگیری افزایش اختیارات، تمرکز بر صادرات و تجارت خارجی، افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایرانیان خارج از کشور،‌ رفع و اصلاح نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها، ساماندهی حاشیه‌نشینی شهرها، توسعه بنادر و گمرکات، توجه به شهرهای ساحلی و تلاش برای انتخابات پرشور است. وی با تاکید بر اینکه استانداران نماینده تام‌الاختیار و اصلی دولت در استان‌ها هستند، تصریح کرد: از اشکالات اساسی مدیریت استان‌ها این است که بعضاً اختیارات برای استانداران متناسب با مأموریت‌های سنگین آنان تعریف نشده و به دنبال آن هستیم با برنامه‌ریزی و تصویب یک طرح در هیئت دولت، به افزایش اختیارات استانداران برای اجرای مأموریت‌های استانی و حل مشکلات کمک شود.معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: باید تمام طرح‌ها و برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در هر استان با نظر و تصمیم‌گیری نهایی استاندار انجام شود و هیچ اقدامی بدون مجوز و اطلاع استاندار برنامه‌ریزی و انجام نشود و در همه موارد این استاندار است که باید جمع‌بندی، اعلام نظر و مدیریت کند. وی تصریح کرد: هرگونه تصمیم درخصوص نحوه تخصیص منابع مالی و تسهیلات در اجرای قراردادها باید توسط استاندار و در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها نهایی و عملیاتی شود و در نهایت این استاندار است که می‌تواند با بررسی تمامی جوانب و تشخیص مصلحت هر استان بهترین تصمیم را برای پیشرفت و آبادانی استان خود اتخاذ کند.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه به تبیین و تشریح ۱۲ مأموریت مهم و اولویت‌دار دولت برای استانداران پرداخت و تاکید کرد: اجرای این موضوعات نه یک توصیه بلکه دستور دولت است و باید استانداران با تعامل و همکاری وزیر کشور برنامه زمان بندی شده با مجری مشخص تعیین و گزارش پیشرفت اجرای این مأموریت‌ها ارائه شود.
وی به نامگذاری شعار سال با عنوان رشد تولید و مهار تورم توسط مقام معظم رهبری اشاره و تصریح کرد: تحقق شعار سال در زمینه رشد تولید و مهار تورم تنها در استان‌ها اتفاق می‌افتد و نرخ تورم و رشد تولید کشور با معیار استانی سنجیده می‌شود و تا فرصت باقیمانده باید برخی استان‌ها برخی عقب‌ماندگی‌های خود در این دو موضوع را تا پایان سال جاری جبران کنند.
معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تمامی استانداران موظف هستند برنامه زمان بندی و اولویت بندی شده استان خود را درخصوص رشد تولید، مهار تورم و مردمی سازی اقتصاد ظرف دو هفته آینده به دولت ارائه کنند.
وزیر کشور نیز در این جلسه رفع چهره محرومیت‌زدایی و اتمام طرح‌های نیمه تمام با کمک منابع حاصل از مولدسازی دارایی‌های دولت را از مهمترین وظایف استانداران در دولت سیزدهم دانست.

تحلیل خبر

12 دستور و مهلت اجرای آن

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

معاون اول رئیس جمهور در نشست هم‌اندیشی با استانداران سراسر کشور گفته است: «برنامه زمان بندی و اولویت بندی شده استان خود را درخصوص سه موضوع «رشد تولید»، «مهار تورم» و «مردمی‌سازی اقتصاد» ظرف دو هفته آینده به دولت ارائه دهید.»
این سه موضوع اشاره به شعار سال دارد که در هنگام تحویل سال جدید مطرح شد. از آن موقع تاکنون حدود 7 ماه می‌گذرد و تقریباً 5 ماه دیگر سال تمام است. برای برنامه‌ریزی و اجرای سه موضوع پایه و اساسی فوق که جایگاه مهم و زیربنایی در اقتصاد کشور دارند باید از همان ابتدای سال «برنامه‌ریزی منسجم» و «اجرای قوی» صورت می‌گرفت و از تمام دقیقه‌ها و ساعت‌ها برای نیل به تحقق آنها استفاده می‌شد. حال که 7 ماه از سال گذشته است استانداران با چه سبک و شیوه‌ای می‌توانند به تحقق این سه موضوع موفق شده و در پایان سال اعلام کنند که در استان خود، تورم را مهار کرده‌اند، تولید را به حدانتظار، رشد داده‌اند و اقتصاد را مردم سازی کرده، بخش خصوصی واقعی را میدان‌دار این عرصه کرده‌اند؟ از همین الان معلوم است که هیچ استانداری تا آخر سال نخواهد توانست در این زمینه به حد قابل انتظار موفق شود.
شاید گفته شود استانداران نه از حالا، بلکه از اول سال در این مقوله سه‌گانه برنامه‌ریزی و اجرا داشته‌اند، در پاسخ می‌گوییم اگر چنین است پس این سه موضوع از 12 موضوع مطرح شده، امر جدیدی نیست، بگذارید تا استانداران همان برنامه خود را ادامه دهند و هر ماه، از آنها، نتیجه را بخواهید آنگاه آن نتایج را با انتظارات و اهداف معین شده، مقایسه کنید و تصمیمات مقتضی را بگیرید.
البته همان9 دستور دیگر هم، وضعیت مشابه این 3 دستور دارند و بدون تردید، استانداران آنها را در برنامه خود لحاظ کرده‌اند، ولی بعد از گذشت 7 ماه از سال، باید «میزان پیشرفت» آنها را دید نه اینکه تازه «برنامه زمان بندی و اولویت بندی» خود را درخصوص آنها «ظرف دو هفته آینده» به دولت ارائه دهند.
قابل ذکر است که «شعار سال» اگر صرفاً جنبه توصیه‌ای دارد، در این صورت طرح آن بدون اطلاع قبلی دولت، تذکر و راهنمایی قابل توجهی است ولی اگر می‌خواهد تبدیل به «برنامه» شود باید چند ماه قبل از حلول سال جدید، به دولت و مجلس و کارشناسان، گفته شود تا با مصوبات مناسب، آن را تبدیل به «برنامه» کنند و این برنامه همزمان با پیام نوروزی، وارد فاز اجرا شود که مدت یک سال مسئولان ذیربط فرصت داشته باشند تا آن را محقق سازند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها