پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 21 مهر 1402 ، 49 : 17

کد خبر : 27204

از 0 نفر 0

جزئیات طرح پیشنهادی تحقیق و تفحص مجلس

فیلترینگ چه مقدار به مردم و کشور آسیب‌زده است؟

فیلترینگ چه مقدار به مردم و کشور آسیب‌زده است؟

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها گفت: وزارت ارتباطات می‌گوید فیلترینگ ارتباطی با من ندارد و از جای دیگری دستور می‌دهند. این موضوع به شوراهای عالی امنیت ملی و فضای مجازی ربط دارد. ولی طبق قانون آن نهادی که مجلس می‌تواند از آن تحقیق و تفحص داشته باشد وزارت ارتباطات است.+تحلیل خبر

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها گفت: وزارت ارتباطات می‌گوید فیلترینگ ارتباطی با من ندارد و از جای دیگری دستور می‌دهند. این موضوع به شوراهای عالی امنیت ملی و فضای مجازی ربط دارد. ولی طبق قانون آن نهادی که مجلس می‌تواند از آن تحقیق و تفحص داشته باشد وزارت ارتباطات است.
جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس با اشاره به طرح تحقیق و تفحص از فیلترینگ گفت: به زودی طرح ثبت و برروی سامانه بارگذاری می‌شود که نمایندگان متقاضی آن را امضا کنند.
به گزارش عصر ایران، نماینده مردم مرودشت در مجلس با بیان اینکه این طرح دارای ۴ محور است اظهار کرد: از مهم‌ترین محورهای این طرح این است که در حوزه امنیت اجتماعی و اخلاقی آیا تأثیر گذار بوده یا نه؟ همچنین گردش مالی و بازار مالی که ایجاد کرده و اینکه چه میزان به کشور و مردم آسیب می‌زند نیز محور دیگر است.
وی بیان کرد: در این طرح تلاش می‌کنیم دست‌های پشت پرده را نیز مشخص کنیم و اینکه چه جریاناتی از تصمیماتی که در حوزه فیلترینگ گرفته می‌شود، حمایت می‌کنند.
عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها گفت: وزارت ارتباطات می‌گوید فیلترینگ ارتباطی با من ندارد و از جای دیگری دستور می‌دهند. این موضوع به شوراهای عالی امنیت ملی و فضای مجازی ربط دارد. ولی طبق قانون آن نهادی که مجلس می‌تواند از آن تحقیق و تفحص داشته باشد وزارت ارتباطات است چرا که آن‌ها اطلاعات و آمار را دارند و باید پاسخگو باشد و وزیر است که باید از حق مردم دفاع کند.

تحلیل خبر

طرح تحقیق و تفحصی که همه به آن چشم دوخته‌اند

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

طرح پیشنهادی تحقیق و تفحص مجلس در مورد فیلترینگ، دارای 4 محور است که به هر کدام از آنها به اختصار نگاهی تحلیلی می‌اندازیم:
محور اول: «آیا فیلترینگ در حوزه امنیت اجتماعی و اخلاقی تاثیرگذار بوده است یا نه؟»
یکی از دلایلی که موافقان فیلترینگ از ابتدا عنوان می‌کردند، این بود که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام، اینستاگرام، واتس آپ و ... چون بعضی از محتواها ضداخلاقی و خلاف شرع است برای بستن درِ گناه بر روی کاربران، آن را فیلتر و مسدود می‌کنیم.
اگر چنین چیزی واقعاً همان نتیجه‌ای که اینها می‌گویند داده است، شاید تا اندازه‌ای قابل توجیه باشد ولی متاسفانه واقعیات موجود می‌گوید نه تنها مردم با اعمال فیلترینگ، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را ترک نکرده‌اند بلکه کنجکاوتر و حریص‌تر به آن شده‌اند. به مصداق حدیث شریف «الانسان حریص بما منع. یعنی انسان نسبت به آنچه منع شود، حریص‌تر و مشتاق‌تر می‌شود» اگر موافقان فیلترینگ فقط به همین حدیث عمل می‌کردند، با اجرای فیلترینگ به این حرص و ولع دامن نمی‌زدند و همه توجه‌ها را به سوی «آنچه منع شده» جلب نمی‌کردند.
آیا از زمان اجرای فیلترینگ تاکنون، تقوای اجتماعی بیشتر شده است؟ آیا باور به ارزش‌های اخلاقی و اعتقادی محکم‌تر و گسترده‌تر شده است؟ اگر نشده، پس خروجی این کار چیست و چرا باید باشد؟ آیا از نظر سیاسی و امنیتی به نفع نظام تمام شده است؟ پس چیزی که نه به نفع دین و نه انقلاب و حکومت و نه مردم است با چه انگیزه‌ای باید استمرار داشته باشد؟
محور دوم: «گردش مالی که فیلترینگ ایجاد کرده به نفع چه کسانی است؟»
رشیدی کوچی نماینده مرودشت در مجلس شورای اسلامی که از طراحان این طرح است می‌گوید در این محور تلاش می‌کنیم دست‌های پشت پرده را مشخص کنیم و اینکه چه جریاناتی از تصمیماتی که در حوزه فیلترینگ گرفته می‌شود، حمایت می‌کنند.
آری بدون شک لحظه به لحظه که مردم جهت خرید انواع فیلترشکن، پول مصرف می‌کنند این پول‌ها، به جیب افراد و مجموعه‌هایی واریز می‌شود که شناسایی هویت آنها توسط نمایندگان مجلس و مراکز نظارتی، امر پیچیده‌ای نیست. قطعاً با حذف فیلترینگ، این افراد و مجموعه‌ها، محل درآمد هنگفت و بادآورده خود را از دست خواهند داد و لذا مجلس باید به آن پایان دهد.
محور سوم و چهارم: «اینکه فیلترینگ چه میزان به کشور و مردم ضرر و خسارت وارد کرده است؟» این عدد و رقم‌ها و برآورده آسیب‌ها و خسارت‌های وارده به کشور و مردم، قابل محاسبه و اعلام است. ابزارها، امکانات، نیروها، فرصت‌ها و زمان‌هایی که دولت بالاجبار صرف اجرا و استمرار فیلترینگ کرده و انرژی‌هایی که باید مصروف سازندگی کشور می‌شد به هدر رفته، همگی قابل بررسی و محاسبه است. به هرحال از یک طرف، مقاومت از سوی دولت و از آن طرف، مقاومت از سوی مردم در برخورد با فیلترینگ، علاوه بر آثار و تبعات روانی و تنش آفرینی که داشته، هرز انرژی و زمان‌های تلف شده را به هر دو طرف تحمیل کرده است.
اما از نظر اقتصادی نیز مردم یک کشور با صرف هزینه‌های هنگفت جهت خرید فیلترشکن‌ها در چنبره هزینه‌های بیهوده و اضافی، گرفتار آمده‌اند. هزینه‌هایی که نه برای دین و دنیای آنها منفعتی داشته و نه به نفع کشور بوده بلکه برای هر دو، زیان آشکار بوده است. در اصل، وارد کردن این همه خسارات به کشور و مردم، نوعی خودزنی است و باید برای آن فکری کرد.
امید که نمایندگان مجلس به نتایج خوبی در اجرای این طرح تحقیق و تفحص برسند و با نگاه جامع، آنچه که به خیر و صلاح کشور و مردم است را به تصویب برسانند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها