چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 16 آبان 1402 ، 44 : 17

کد خبر : 27263

از 0 نفر 0

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

«کنکور» نظام تعلیم و تربیت را حلق آویز کرده است

«کنکور» نظام تعلیم و تربیت را حلق آویز کرده است

آموزش و پرورش را نجات دهیم

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: کنکور نظام تعلیم و تربیت را حلق آویز کرده و نفسش را به شماره انداخته است، باید آموزش و پرورش را نجات داد و مسیر توسعه و پیشرفت آن را هموار کرد.+ تحلیل خبر

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: کنکور نظام تعلیم و تربیت را حلق آویز کرده و نفسش را به شماره انداخته است، باید آموزش و پرورش را نجات داد و مسیر توسعه و پیشرفت آن را هموار کرد.
به گزارش ایسنا، دکتر محمود امانی افزود: کنکور یک سد بزرگی برای آموزش و پرورش است که باید با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط برای آن یک فکر اصولی و اساسی کرد، نباید اجازه داد آموزش و پرورش بیش از این تحت تأثیر کنکور قرار گیرد.
وی تصریح کرد: توجه به برگزاری امتحانات استاندارد و با کیفیت از مهم‌ترین محورهایی است که بوسیله آن می‌توان شر کنکور را از سر آموزش و پرورش کم کرد، بسیاری از مشکلات و دغدغه‌هایی که در حوزه آموزش و پرورش داریم امروز دارای پاسخ‌های علمی و اطمینان بخشی هستند که به استناد آنها می‌توان مسیر آموزش و پرورش را هموار کرد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: شورای عالی آموزش و پرورش با توجه به سوابق تاریخی و شخصیت‌های برجسته‌ای که عضو آن بوده‌اند، یک میراث ماندگار و سرمایه ملی افتخارآمیز برای کشور است.وی افزود: شورای عالی آموزش و پرورش در طول تاریخ تشکیل خود بر سه اصل اساسی اصالت، اتقان و استقلال استوار بوده است.
وی اظهار کرد: اصالت یعنی اینکه تاریخ تشکیل و شرح وظایفی که برای آن تعریف شده و افراد برجسته و زبده‌ای که عضو آن بوده‌اند، سعی در حل مشکلات آموزش و پرورش داشته‌اند. دوم اتقان، یعنی اینکه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، پژوهش محور و بر اساس کار کارشناسی تهیه و تدوین شده‌اند، سوم استقلال، این شورا از زمان تشکیل تاکنون تحت تأثیر هیچ گروه و یا حزب سیاسی نبوده و تنها هم و غم آن بهبود روند آموزش و پرورش فرزندان این سرزمین بوده است.امانی ابراز کرد: یکی از وظایف سنگین ما در شورای عالی آموزش و پرورش، ایجاد حس اطمینان و اعتماد در خانواده‌های دانش آموزان و فرهنگیان که جایی هست کار رصد امور آموزش و پرورش را برعهده دارد و آنها می‌توانند به این شورا به عنوان یک نقطه اتکا تکیه کنند.دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به یکی دیگر از وظایف مهم دبیرخانه شورای عالی، گفت: نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش یکی دیگر از وظایف مهم دبیرخانه این شوراست، باید فضایی را بوجود بیاوریم که کنشگران حوزه آموزش و پرورش به‌راحتی بتوانند مسائل و مشکلات آموزش و پرورش را شناسایی، نقد و بررسی کرده و به این شورا منتقل کنند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این شورا ۱۰ سال قبل از انقلاب مشروطه در ایران شکل گرفته است، بیان کرد: ما در آستانه آغاز یکصد و دومین سال تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش هستیم، باید بتوانیم در کنار همدیگر از این رویداد مهم به بهترین وجه برای معرفی کارکردها و ارتقای جایگاه و شانیت شورای عالی آموزش و پرورش استفاده کنیم.
امانی افزود: تمامی قوانین و مقرراتی که باید در حوزه آموزش و پرورش اجرا شود اول باید به تأیید این شورا برسد و این اختیاری است که مجلس بر اساس قانون تشکیل این شورا به آن داده است. اصل و اساس کار ما در شورای عالی تبعیت از قانون و قانونمداری است.
وی تاکید کرد: باید از مصوبات شورای عالی صیانت کنیم و اجازه ندهیم به راحتی این مصوبات را نادیده بگیرند، تمام سعی ما اجرای دقیق و منسجم مصوبات شورای عالی است.

تحلیل خبر

حذف کنکور در دست چه کسانی است؟

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

چند روز قبل وزیر آموزش و پرورش از گردش مالی سنگین مافیای کنکور سخن گفت، امروز دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، با شدتی بیشتر، از حلق آویز شدن نظام تعلیم و تربیت توسط کنکور صحبت کرده است. این شورا، نهادی مستقل و ناظر بر مصوبات قانونی در آموزش و پرورش است و جایگاهی منحصربه‌فرد دارد به گونه‌ای که طبق گفته جناب دبیر کل، تمامی قوانین و مقرراتی که باید در حوزه آموزش و پرورش اجرا شود اول باید به تأیید این شورا برسد و این اختیار و قدرتی است که مجلس شورای اسلامی به این شورا داده است.
حال باتوجه به جایگاه قانونی و مهم این شورا و وزیر آموزش و پرورش، سوالی که برای هر مخاطبی مطرح می‌شود این است که «حذف کنکور» آیا در صلاحیت این دو شخصیت حقوقی است یا در صلاحیت مجلس است؟ اگر در حیطه صلاحیت وزیر آموزش و پرورش و یا دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش است چرا اقدام نمی‌کنند و شاهد این همه ضرر و زیان به نظام تعلیم و تربیت کشور از قِبَل کنکور هستند ولی همچنان اجازه استمرار آن را می‌دهند؟
اگر در صلاحیت مجلس است چرا مجلس که این همه ضرر و زیان به آموزش و پرورش را مشاهده می‌کند و عامل آن را کنکور می‌داند، اقدام نمی‌کند؟ اگر در صلاحیت هیچکدام از اینها نیست پس در صلاحیت چه کسی است؟ اگر نظام آموزش و پرورش به وسیله کنکور، حلق آویز شده و در حال احتضار و مرگ است، تماشاچی لازم ندارد بلکه ناجی می‌طلبد. این ناجی چه اشخاصی هستند؟ در شماره روز شنبه 13آبان روزنامه طلوع به تحلیل این مسئله پرداختیم و گفتیم که بسیاری از کشورهای پیشرفته، چیزی به نام کنکور جهت ورود داوطلبان به دانشگاه‌ها را ندارند. چرا ما هنوز در قید و بند آن گرفتاریم؟ آیا منافع همان مافیاهایی که وزیر آموزش و پرورش گفته، اجازه نمی‌دهد که کنکور حذف شود یا علل و عوامل دیگری در آن دخیل هستند؟ حال که همه مسئولان ذیصلاح و ذیربط به این نکته اذعان و اعتراف دارند که کنکور به ضرر داوطلبان ورود به دانشگاه و همچنین به ضرر نظام آموزش و پرورش است باید بدون از دست دادن فرصت آن را حذف و راهکار و ساز و کار مفید و پیشرفته‌ای را جایگزین آن کنند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها