شنبه 29 اردیبهشت 1403 5/18/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 20 آبان 1402 ، 27 : 18

کد خبر : 27275

از 0 نفر 0

وزیر صمت:

واردات خودرو باید آزاد شود تا مردم قدرت انتخاب داشته باشند

واردات خودرو باید آزاد شود تا مردم قدرت انتخاب داشته باشند

تابناک: عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره مذاکرات ایران و چین در حوزه صنعت خودرو گفت: چین در صنعت خودرو به پیشرفت‌های خوبی دست یافته و توانسته در بازارهای بین المللی نقش فعال داشته باشد. چین در سال حدود ۲۵ میلیون خودرو تولید می‌کند و این می‌تواند پتانسیلی برای رشد فزاینده در این حوزه باشد.+ تحلیل خبر

تابناک: عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره مذاکرات ایران و چین در حوزه صنعت خودرو گفت: چین در صنعت خودرو به پیشرفت‌های خوبی دست یافته و توانسته در بازارهای بین المللی نقش فعال داشته باشد. چین در سال حدود ۲۵ میلیون خودرو تولید می‌کند و این می‌تواند پتانسیلی برای رشد فزاینده در این حوزه باشد.
وزیر صمت ادامه داد: باید به سمت خودروهایی حرکت کنیم که نیازی به استفاده از بنزین ندارند تا وسایل نقلیه به نسل جدید خودروهای هیبریدی انتقال پیدا کند و این فرصت خوبی است. وی یادآور شد: در سفر معاون اول رئیس‌جمهور به چین یکی از تمرکزهای ما یافتن شرکای چینی بود که در این زمینه فعال هستند.
توانستیم با برخی از آنها ارتباط بگیریم و این ارتباط یک فناوری تحقیقات و صنعتی است که منجر به پیشرفت کشور خواهد شد. علی‌آبادی با بیان اینکه دولت مصمم است تا سال ۱۴۰۳ تاکسی‌ها و خودروهای عمومی را هیبریدی و برقی کند، گفت: دولت بنا دارد تعرفه خودروهای برقی را به شدت کاهش دهد. همچنین گسترش تاکسی‌های برقی نیازمند فراهم کردن زیرساخت متناسب است تا پایان سال جاری رشد محسوسی در تهران و برخی کلان‌شهرهای کشور خواهیم داشت. وزیر صمت تاکید کرد: واردات خودرو باید آزاد باشد تا مردم قدرت انتخاب داشته باشند اما حمایت از تولید داخل هم محفوظ است. وی با بیان اینکه دولت بنا دارد تعرفه خودروهای برقی را به شدت کاهش دهد و این کاهش می‌تواند مشوق مردم باشد، گفت: بنا داریم با مشوق‌هایی به تاکسی‌داران کمک کنیم تا قیمت تمام شده تاکسی برقی اختلاف چندانی با نمونه بنزینی نداشته باشد.

تحلیل خبر

بالاخره وزیر صمت هم با مردم، همصدا شد!

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

در چند ماه گذشته تاکنون بارها روزنامه طلوع در «ستون تحلیل خبر» به موضوع «چند و چون کیفیت خودروها، قیمت آنها، نبودن رقابت بین خودروهای داخلی و خارجی و پیامدهای خسارت بار آن» مطالبی را نگاشته است. حتماً علاوه بر روزنامه طلوع، برخی روزنامه‌ها و رسانه‌های دیگر نیز در این راستا مطالبی را منتشر کرده‌اند. خوشبختانه دیروز وزیر محترم صمت نیز علناً اعلام کرد: «واردات خودرو باید آزاد شود تا مردم قدرت انتخاب داشته باشند»
یقیناً مطالب و اظهارنظرات رسانه‌ها بر تصمیم سازی و تصمیم گیری مسئولان کشور مؤثر است چرا که رسانه‌ها، نماینده افکار عمومی هستند و خواسته‌ها، مطالبات، انتقادات و نظرات مردم را منعکس می‌کنند و مسئولان نیز نمی‌توانند نسبت به افکار عمومی بی‌تفاوت باشند.
باردیگر در تاکید بر تحلیل‌های گذشته به برخی خسارت‌های وارده به مردم و کشور درصورت عدم ایجاد رقابت آزاد خودروهای داخلی و خارجی اشاره می‌کنیم:
1-بی توجهی خودروسازان کشور به کیفیت ضعیف خودروهای تولید شده.
2-افزایش آمار فوتی‌ها، معلولان و مصدومان حوادث رانندگی به خاطر ناایمن بودن خودروهای وطنی
3-عدم بالندگی و پیشرفت و به روز شدن صنعت خودروسازی کشور
4-اتلاف وقت مکرر مردم به علت خرابی و معیوب بودن خودروها و قطعات آنها که بعضاً منجر به آتش سوزی خودبه خود شده و لذا با ایجاد دلهره در خریداران، آنها را دائما به تعمیرگاه‌ها می‌کشاند و عمر و وقت زندگی آنها را تلف می‌کند
5-تحمیل هزینه‌های اضافی بر مردم
6-به هم زدن آرامش روانی مصرف کنندگان خودرو خصوصاً در مسافرت‌ها
7-محروم کردن مردم از داشتن خودروهای ایمن و راحت و مطمئن
8-به صف کردن مردم برای خرید خودروهای اینچنینی و بازی با شخصیت آنها
9-از بین مردم حق انتخاب خریداران خودرو و اجحاف به آنها
10-....
با این اوصاف بهانه کردن حمایت از تولیدات داخلی بعد از چهل سال عقب ماندگی صنعت خودرو کشور، قابل قبول نیست.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها