چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 30 آبان 1402 ، 38 : 18

کد خبر : 27311

از 0 نفر 0

فرزین رئیس کل بانک مرکزی:

بانک مرکزی مسئول تورم یا ارز نیست

بانک مرکزی مسئول تورم یا ارز نیست

ارز مفت به کسی نمی‌دهیم

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که هیچ مشکلی در بازار ارز نداریم، اما ارز مفت به کسی نمی‌دهیم گفت: می‌گویند بانک مرکزی مسئول تورم یا مسئول ارز است. نه، اینطور نیست عوامل متعددی تاثیرگذار هستند.+ تحلیل خبر

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که هیچ مشکلی در بازار ارز نداریم، اما ارز مفت به کسی نمی‌دهیم گفت: می‌گویند بانک مرکزی مسئول تورم یا مسئول ارز است. نه، اینطور نیست عوامل متعددی تاثیرگذار هستند.
به گزارش تسنیم، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، اظهار داشت:: ما در نظام بانکی و بانک مرکزی مشکلات زیادی داریم و برای رسیدن به بانکداری مرکزی مطلوب راهی طولانی داریم.
فرزین گفت: بانک مرکزی باید بتواند از هوشمندی استفاده کند و این بحث می‌تواند در نظارت به ما کمک کند. ما در بانک مرکزی در بحث نظارت با مشکل مواجه ایم و این یکی از معضلات بانک مرکزی کشورمان است که نظارت دقیقی روی بانک‌ها نداریم.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اگر نظارت دقیق بر بانک‌ها و گردش پول و ارز در کشور داشته باشیم بسیاری از نوسانات را می‌توانیم کنترل کنیم، تصریح کرد: پول و ارز باید رصد بشوند؛ این بیشتر از طریق سیستم بانکی انجام می‌شود؛ پول ما باید حکمرانی لازم را داشته باشد.
وی گفت: مراودات با کشورهای مختلف داریم، ولی هیچ نظارت دقیقی وجود نداشته و خیلی از آسیب‌ها بخاطر عدم نظارت و اجرای مقررات است. وی افزود: می‌گویند بانک مرکزی مسئول تورم یا مسئول ارز است. نه، اینطور نیست عوامل متعددی تاثیرگذار هستند.
فرزین پیش بینی پذیر کردن اقتصاد را موضوع مهم دیگری دانست که باید به آن پرداخته شود و گفت: در این حوزه هم دچار مشکل هستیم؛ در سال‌های قبل تکانه‌های متعددی داشتیم که اگر قابل پیش بینی بود آثار منفی کمتری را شاهد بودیم.وی افزود: باید بتوانیم خوب پیش بینی و پیش‌نگری کنیم و سیاست متناسب اتخاذ کنیم تا آثار منفی تکانه‌ها را خنثی کنیم. به موقع نمی‌توانیم تصمیمات مناسب اقتصادی بگیریم و شوک‌هایی که به اقتصاد وارد می‌شود را پیش بینی کنیم.وی با بیان اینکه نه تنها عملیات روانی بلکه عملیات واقعی می‌کنند، گفت: هیچ مشکلی در بازار ارز نداریم؛ تسلطمان نیز در حوزه ارز بسیار افزایش یافته است. ارزمان را به مفتی خرج نمی‌کنیم و بابت زیرساخت‌های کشور خرج می‌کنیم؛ ارز را مفت به کسی نمی‌دهیم، ارز دست هر کسی هم هست باید برگرداند.

تحلیل خبر

نظام اقتصادی کشور و سهم هر جزء

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

همچنانکه گاهی یک «پروژه اقتصادی» توسط یک یا چند وزارتخانه و سازمان‌های دیگر به سامان می‌رسد، یک «استراتژی اقتصادی» نیز باید توسط وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط و متولی آن، طراحی، اجرا و ساماندهی شود.
رئیس کل بانک مرکزی گفته‌اند: «بانک مرکزی مسئول تورم یا ارز نیست عوامل متعددی تاثیرگذار است»
آری، قابل قبول است که نه تنها بانک مرکزی بلکه سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و در رأس آنها هیئت دولت، همچنین قوه مقننه، همگی در طراحی و اجرای نظام اقتصادی کشور سهم دارند ولی قرار نیست که هر کدام به تنهایی، خود را مسئول وضعیت فعلی اقتصاد نداند. اگر تیم اقتصادی دولت و مجلس، طراح اصلی استراتژی اقتصادی کشور هستند، پس با یک استدلال قیاسی که حرکت از «کل» به «جزء» است می‌توان هر کدام از اجزا را نیز دخیل در آن دانست و لذا هیچکدام نمی‌توانند از مسئولیت و نقش خویش در اقتصاد کشور طفره روند.
یقیناً بانک مرکزی یکی از اجزا و عوامل مؤثر در سیاست پولی مملکت است و لذا با سیاستگذاری خود، می‌تواند بازار ارز را متلاطم کرده و بازار داخلی از آن تأثیر بپذیرد. حتی گمرک با میزان تعرفه‌ای که بر صادرات و واردات می‌بندد می‌تواند سبب کاهش یا افزایش قیمت کالاهای وارداتی و صادراتی شود. سازمان برنامه و بودجه، وزارت صمت، وزارت نیرو، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت نفت و ... هر کدام جزیی از این کل تیم اقتصادی هستند که هیچکدام نمی‌تواند سهم خود را در تورم و رشد قیمت‌ها، انکار کند. اگر همه اینها با هم، خوب عمل کنند و نقشه راه اقتصادی پویا و به روز تهیه کرده، براساس آن عمل کنند، به نحوی که بتوانند کشور را از این وضعیت اقتصادی نابسامان نجات دهند، آنگاه در این نجات بخشی، باز هم هر کدام سهمی خواهند داشت که قابل انکار نیست. پس این تیم اقتصادی، با یک همگرایی دینامیک و گره‌گشا، حرکتی هماهنگ جهت حل مشکلات اقتصادی کشور آغاز کند و هر کدام سهم خود را (چه منفی و چه مثبت) بپذیرند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها