پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 1 آذر 1402 ، 15 : 18

کد خبر : 27315

از 0 نفر 0

سخنگوی اقتصادی دولت عنوان کرد؛

افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارکنان دولت در بودجه ۱۴۰۳

افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارکنان دولت در بودجه ۱۴۰۳

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش حقوق و دستمزد نیز رشد حقوق کارکنان دولت ۱۸ درصد و بازنشستگان ۲۰ درصد نسبت به امسال پیشنهاد شده است.+ تحلیل خبر

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش حقوق و دستمزد نیز رشد حقوق کارکنان دولت ۱۸ درصد و بازنشستگان ۲۰ درصد نسبت به امسال پیشنهاد شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، سید احسان خاندوزی در نشست خبری به برخی از ارقام مهم لایحه بودجه ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: با توجه به تغییر در آئین‌نامه داخلی مجلس، امسال دولت مکلف بود در دو مرحله بودجه را تقدیم مجلس کند.
سخنگوی اقتصادی دولت افزود: امروز در آخرین روز آبان‌ماه، در نامه‌ای لایحه بودجه تقدیم مجلس خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه هدف اصلی دولت کنترل تورم است، در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۳ تلاش شد تا ارقام درآمدی بودجه به صورت واقع‌بینانه و قابل تحقق تنظیم شود.
رشد ۱۸ درصدی منابع بودجه عمومی سال ۱۴۰۳
خاندوزی افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ مجموع رشد منابع بودجه عمومی دولت قریب به ۱۸ درصد نسبت به بودجه سال جاری است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در هدف دوم به دنبال افزایش سهم درآمدهای پایدار و کاهش سهم فروش نفت در بودجه بودیم.
رشد ۱۸ درصدی حقوق کارکنان دولت
وی ادامه داد: در بخش حقوق و دستمزد نیز رشد حقوق کارکنان دولت ۱۸ درصد و بازنشستگان ۲۰ درصد نسبت به امسال پیشنهاد شده است.
خاندوزی تصریح کرد: درمجموع با افزایش درآمدهای پایدار و کاهش هزینه‌ها، کسری تراز عملیاتی بودجه پیشنهادی سال آینده نسبت به سال جاری از ۴۵۷ هزار میلیارد به ۳۰۷ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.
اصلاح طرح یارانه بنزین برای همه
سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی درباره اجرای طرح بنزین برای همه گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت که درگیر این طرح بودند، درخصوص شیوه اجرا و توسعه این الگو به سایر مناطق کشور ملاحظاتی داشتند، طرح حدود یکسال است که متوقف شده و در مراحل اصلاح و تکمیل است تا مجدداً در ستاد اقتصادی دولت مطرح شود و تا امروز به ستاد اقتصادی نیامده است.
بیشترین سرمایه گذاری در ایران توسط روسیه، امارات و چین
وی افزود: روسیه، امارات و چین در صدر کشورهایی هستند که بیشترین سرمایه گذاری را در اقتصاد ایران داشته‌اند.
خاندوزی در مورد وضعیت جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، گفت: به موازات پیشرفت تبادلات با کشورهای همسایه، تاکید رئیس جمهور این است که باید منافع اقتصادی حاصل از دیپلماسی پیگیری شود و به همین دلیل تدابیر متعددی در حوزه تجارت و سرمایه گذاری صورت گرفته است.
وی افزود: در این راستا به عنوان مشوق برای سرمایه‌گذاران خارجی، اعطای اقامت طولانی مدت و کاهش مبلغ سرمایه گذاری از ۲۵۰ هزار دلار به ۱۰۰ هزار دلار، مصوبه واردات طلا و فلزات گرانبها به عنوان بخشی از سرمایه خارجی در نظر گرفته شده و در عین حال، کانال‌های ورود سرمایه خارجی نیز تسهیل شده است.

تحلیل خبر

آینده ما چه چشم اندازی دارد؟

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

موقعی که در یک سال، قیمت خودرو 32 تا 40 درصد افزایش می‌یابد و سایر کالاها و خدمات نیز حتی بیشتر از این افزایش قیمت پیدا می‌کنند، کارمندان دولت و بازنشستگان چگونه می‌توانند با 18 تا 20 درصد افزایش حقوق در سال آینده، مشکلات هزینه‌ای خود را رفع کنند؟
قبول داریم که افزایش حقوق کارمندان از یک جهت به تورم دامن می‌زند و صحیح آن، این است که روند اقتصاد کشور به گونه‌ای باشد که نیاز به این افزایش حقوق نباشد ولی زمانی که در عالم واقع، شرایط اقتصادی به سمتی پیش می‌رود که لاجرم همه «کالاها» و «خدمات» طی هر سال، چند ده یا چند صد درصد و حتی بیشتر افزایش می‌یابد، چه راهکار علمی وجود دارد که هم افراد کم‌درآمد و حقوق‌بگیر که درآمد ثابتی دارند بتوانند در مدیریت معیشت خویش درمانده نشوند؟ و هم کشور از دام تورم بیرون جهد؟
بالاخره دولت و مجلس موظفند که این راهکار علمی را طراحی و اجرا کرده و کشور را از این شرایط تلخ برهانند. موقعی که مردم در تأمین نان و دارو و درمان و مسکن خود درمانده‌اند، نمی‌شود امروز و فردا کرد و راه علاجی را ارایه نداد. مردم در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری شرکت می‌کنند به این امید که بعدی‌ها که می‌آیند بهتر از قبلی‌ها باشند ولی روز به روز بر دامنه مشکلاتشان افزوده می‌شود. در این شرایط مردم چه باید بکنند و وظیفه مسئولان چیست؟ آیا مردم کوتاهی کرده‌اند و نقش شهروندی خود را انجام نداده و نمی‌دهند یا مسئولان، در گره‌گشایی و حل مشکلات کشور عاجزند؟
به هرحال یک کشور متحد و ملت قوی باید زیرساخت‌ها، امکانات و رفاهیات شرفمندانه ای داشته باشد که در دنیا یک سر و گردن از دیگر کشورها بالاتر باشد تا بتواند الگوسازی کند. آینده ما چه چشم اندازی دارد؟


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها