پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 11 آذر 1402 ، 29 : 18

کد خبر : 27348

از 0 نفر 0

رئیس سازمان برنامه و بودجه :

حذف ارز حمایتی ، فشار اقتصادی زیادی به مردم تحمیل کرد

حذف ارز حمایتی ، فشار اقتصادی زیادی به مردم تحمیل کرد

۲۸ درصد منابع بودجه امسال محقق نشده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به سیاست دولت در ایجاد ثبات و آرامش در قیمت‌ها، بیان کرد: سال گذشته به علت حذف ارز حمایتی، فشار اقتصادی زیادی بر مردم تحمیل شد که پیرو آن امسال سیاست کنترل تورم و مدیریت اثرات ناشی از افزایش نرخ ارز اجرا شد که البته هنوز نتایج رضایت بخشی را به دنبال نداشته است.+ تحلیل خبر

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به سیاست دولت در ایجاد ثبات و آرامش در قیمت‌ها، بیان کرد: سال گذشته به علت حذف ارز حمایتی، فشار اقتصادی زیادی بر مردم تحمیل شد که پیرو آن امسال سیاست کنترل تورم و مدیریت اثرات ناشی از افزایش نرخ ارز اجرا شد که البته هنوز نتایج رضایت بخشی را به دنبال نداشته است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: سال گذشته به علت حذف ارز حمایتی، فشار اقتصادی زیادی به مردم تحمیل شد. پیرو آن امسال سیاست کنترل تورم و مدیریت اثرهای ناشی از افزایش نرخ ارز اجرا شد که هنوز نتایج رضایت بخشی را به دنبال نداشته است.
به گزارش ایسنا، داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در دیدار با آیت‌الله حسینی بوشهری، محدودیت منابع را بزرگترین چالش این سازمان دانست و گفت: به علت محدودیت منابع، باید نیازها را اولویت‌بندی کنیم. اولویت اصلی دولت، ایجاد ثبات فراگیر و مستمر در اقتصاد است، چون تورم بالا در چند سال گذشته برای مردم، بخصوص اقشار کم‌درآمد، آزاردهنده شده است.
او با اشاره به سیاست دولت در ایجاد ثبات و آرامش در قیمت‌ها، بیان کرد: سال گذشته به علت حذف ارز حمایتی، فشار اقتصادی زیادی بر مردم تحمیل شد که پیرو آن امسال سیاست کنترل تورم و مدیریت اثرات ناشی از افزایش نرخ ارز اجرا شد که البته هنوز نتایج رضایت بخشی را به دنبال نداشته است. معاون رئیس جمهوری ناترازی و کسری بودجه را یکی از عوامل مؤثر در ایجاد تورم در جامعه دانست و افزود: امسال تلاش کردیم هزینه‌ها را با درآمدها هم‌سان‌سازی کنیم و برخی هزینه‌ها را کاهش دهیم تا دولت مجبور به انجام اقدامات تورم‌زا نشود.
تحقق نیافتن ۲۸ درصدی منابع بودجه امسال
منظور گفت: متأسفانه ۲۸ درصد از منابع بودجه امسال محقق نشده است. تلاش کردیم در لایحه بودجه سال آینده، منابع درآمدی دولت را به صورت واقعی ببینیم که در نتیجه آن، میزان برخی درآمدها را در لایحه بودجه کاهش دادیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه افزایش نرخ ارز را دیگر عامل ایجاد تورم در کشور ارزیابی کرد و افزود: نرخ ارز برای کالاهای اساسی در سال آینده مانند امسال، ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شد. وی کنترل ترازنامه بانک‌ها به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر در ایجاد تورم را اقدام بعدی در راستای مدیریت ریشه‌های تورم در کشور دانست و اضافه کرد: بخش بزرگی از تسهیلات بانک‌ها به سمت تولید و بخش مولد اقتصاد هدایت می‌شود.
برنامه‌ریزی برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، کاهش نرخ بیکاری به هشت درصد، تعیین تکلیف منوریل و فرودگاه قم، تکمیل راه‌های مواصلاتی، فاضلاب، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و توسعه مدارس و مراکز آموزشی استان قم، از جمله دیگر سرفصل‌های گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه در این جلسه بود.

تحلیل خبر

آری، فشار اقتصادی زیادی بر مردم تحمیل شد

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

حذف یارانه دولت از کالاهای اساسی و ارز حمایتی در سال گذشته فشارهای زیادی را بر مردم به ویژه بر اقشار ضعیف و متوسط جامعه وارد کرد. به طوری که به دنبال آن قیمت همه کالاها و خدمات چندین برابر افزایش یافت و مردم در شرایط بسیار سخت‌تری نسبت به سال‌های قبل قرار گرفتند. آنچه امروز رئیس سازمان برنامه و بودجه اعتراف و اقرار کرده و گفته است: «سال گذشته به علت حذف ارز حمایتی، فشار اقتصادی زیادی بر مردم تحمیل شد که پیرو آن امسال سیاست کنترل تورم و مدیریت اثرات ناشی از افزایش نرخ ارز اجرا شد که البته هنوز نتایج رضایت بخشی را به دنبال نداشته است» این سخن از همان ابتدای حذف ارز حمایتی، توسط دلسوزان و متخصصان بارها بیان شد و همه تاکید کردند که عواقب این اقدام، همه جامعه را به رنج و سختی مضاعف خواهد انداخت، اما ظاهراً گوش شنوایی نبود تا امروز که رئیس سازمان برنامه و بودجه به این «فشار زیاد تحمیلی» اقرار کرده است.
البته این قدم خوبی است که مسئولان، مشکل به وجود آمده را بپذیرند چون قدم اول برای حل هر مشکل، پذیرفتن
«وجود مشکل» است. در این مرحله باید مشکل را همانطور که هست، شناخت و پذیرفت و علل و آثار آن را نیز شناخت و قبول کرد.
اما قدم دوم که بسیار مهم‌تر است «ارائه و اجرای راهکار و راه حل» آن مشکل است.
اگر راهکار و راه حل دقیق و صحیحی ارائه و اجرا نشود، مشکل همچنان باقی خواهد ماند. باقی ماندن مشکل و حل نشدن آن، همچون استخوان لای زخم است و مردم را آزار می‌دهد. این فشار و فشار تورم و عدم دسترسی مردم به کالاها و خدمات و مایحتاج زندگی آنها، توان و انرژی را از آنها سلب کرده و نقش آنان را در توسعه کشور متزلزل می‌کند. پس باید هرچه زودتر فکری برای انبوه مشکلات مردم کرد و شرایط را به نفع جامعه تغییر داد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها