پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 6 دی 1402 ، 12 : 17

کد خبر : 27433

از 0 نفر 0

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری:

تا سال ۲۰۲۵ حدود ۸۵ میلیون شغل از بین می‌رود!

تا سال ۲۰۲۵ حدود ۸۵ میلیون شغل از بین می‌رود!

بسیاری از مشاغل از جمله صنعت بیمه، انرژی، بانکداری و حمل نقل از بین می‌روند و جای خود را به مشاغل دنیای دیجیتال می‌دهند

یک مقام مسئول گفت: تا سال ۲۰۲۵ حدود ۸۵ میلیون شغل از بین می‌رود و ۹۷ میلیون شغل جدید در حوزه دیجیتال جایگزین می‌شود.+ تحلیل خبر

یک مقام مسئول گفت: تا سال ۲۰۲۵ حدود ۸۵ میلیون شغل از بین می‌رود و ۹۷ میلیون شغل جدید در حوزه دیجیتال جایگزین می‌شود.
به گزارش خبرگزاری مهر بهروز مینایی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد اظهار داشت: متأسفانه در ایران بیش از ۷۵ درصد اقتصاد کشور توسط دولت مدیریت می‌شود، این تصدی‌گری دولت منجر به کندی روند درآمدزایی می‌شود.
وی افزود: وقتی دنیای دیجیتال وارد کشور شد و درآمدزایی از این طریق فراهم شد اقتصاد دیجیتال از طریق بخش خصوصی رشد کرد و دولت بخش کوچکی از این چرخه اقتصادی را بر عهده
گرفت.مینایی تصریح کرد: تا سال ۲۰۲۵ حدود ۸۵ میلیون شغل از بین می‌رود و ۹۷ میلیون شغل جدید ایجاد می‌شود. بسیاری از مشاغل از جمله صنعت بیمه، انرژی، بانکداری و حمل نقل از بین می‌روند و جای خود را به مشاغل دنیای دیجیتال می‌دهد. اقتصادی که بر پایه دیجیتال مارکتینگ شکل می‌گیرد فقط مختص به کشورمان نیست بلکه در کل جهان حاکم است.دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک گفت: اگر زیرساخت‌های هوش مصنوعی در اختیار دانشگاه‌ها قرار بگیرد، با توجه به توانمندی نیروی انسانی که داریم بهره‌وری و درآمدزایی دیجیتال مارکتینگ در کشور رشد خوبی خواهد داشت.وی خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصاد دیجیتال نسبت به سایر کشورهای جهان حدود ۲ برابر عقب هستیم. اگر استفاده از هوش مصنوعی فراگیر شود این عقب‌ماندگی جبران می‌شود.

تحلیل خبر

تولد دنیای جدید را چقدر باور می‌کنید؟!

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

بحث داغی که مدتی است در سطح بین‌المللی و وسیع بازتاب دارد سرنوشت «مشاغل سنتی» در مقابل «مشاغل حوزه دیجیتال» است تا جایی که این باور در میان همگان قوت می‌گیرد که با فراگیر شدن نقش هوش مصنوعی در زندگی مردم، اکثر مشاغل سنتی از بین می‌رود و جای خود را به مشاغل دنیای دیجیتال می‌دهد. در مشاغل جدید نیروهای انسانی به آرامی حذف شده و ربات‌ها و فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک، جایگزین آنها می‌شوند. لذا انقلابی جهانی در نظام اقتصادی کشورها رخ خواهد داد که طی آن مشاغل سنتی اکثراً فرو می‌ریزند و نیروهای کاری که نتوانسته باشند تا آن موقع خود را به دانش نوین مجهز کنند به خیل بیکاران دائمی خواهند پیوست.
در استقبال گریزناپذیر از چنین فردایی، از هم اینک باید صاحبان مشاغل و حِرَف، نیروهای انسانی و تجهیزات فیزیکی و ماشینی خود را برای انطباق با تغییرات گسترده در آینده، آماده کنند. اگر به هر دلیلی این رویکرد جدید را دنبال نکنند، خواهی نخواهی در آینده نزدیک از چرخه اقتصاد ملی و جهانی حذف خواهند شد.
البته از یک قرن پیش، چنین زمینه‌ای، با بحث مشهور «تقابل سنت و مدرنیته» بوجود آمده بود و فراز و نشیب‌های فراوانی داشت، گاهی هم تحت عنوان سنت و تجددگرایی مورد بحث و بررسی و نقد محافل روشنفکری قرار می‌گرفت ولی چون ابزاری به جز کتاب، مطبوعات و سینما نداشت، زیاد در میان «توده مردم» مطرح نمی‌شد و بیشتر در میان «روشنفکران» می‌چرخید اما از زمانی که شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی با ابزار موبایل تا دورترین روستاها، حتی بیسوادان و کم سوادان را تحت پوشش قرار داد، مسئله از دنیای روشنفکری به دنیای گسترده توده مردم کشیده شد، طوری که مشاغل جدید اینترنتی یکی بعد از دیگری رخ نمود و در کنار جنبش فکری و اجتماعی جدید به سرعت در جامعه، جای خود را باز کرد. این روند عامیانه تا تخصصی‌ترین سطح هوش مصنوعی، در پی فتح جهان است و دیر یا زود، مردم جهان شاهد «تولد دنیای جدید» در پرتو شگفتی‌های ناباورانه خواهند بود. تا آن زمان، فرصت زیادی باقی نمانده است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها