پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 13 دی 1402 ، 00 : 18

کد خبر : 27458

از 0 نفر 0

اعلام میزان افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان در ۱۴۰۳

اعلام میزان افزایش حقوق شاغلان  و بازنشستگان در ۱۴۰۳

رویداد ۲۴ حسین گودرزی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در تشریح نشست این کمیسیون، گفت: در نشست بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در دستورکار کمیسیون قرار گرفت و اعضای کمیسیون اجتماعی، با افزایش ۲۵ درصدی متوسط حقوق شاغلان و بازنشستگان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ موافقت کردند.+ تحلیل خبر

رویداد ۲۴ حسین گودرزی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در تشریح نشست این کمیسیون، گفت: در نشست بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در دستورکار کمیسیون قرار گرفت و اعضای کمیسیون اجتماعی، با افزایش ۲۵ درصدی متوسط حقوق شاغلان و بازنشستگان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ موافقت کردند.
به گزارش مهر، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: علاوه بر این و بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، به طور متوسط ۳ و نیم درصد حق عائله‌مندی به حقوق شاغلان اضافه خواهد شد که برای حقوق‌بگیران کف، بیشتر از حقوق‌بگیران سقف خواهد بود. این افزایش فارغ از ۴۰ درصد جبران متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان خواهد بود.
لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در حال حاضر در کمیسیون‌های تخصصی و سپس در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه بررسی می‌شود. پس از اتمام بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، گزارش این کمیسیون در صحن مجلس شورای اسلامی بررسی خواهد شد و مصوباتی لازم‌الاجرا است که در صحن مجلس تصویب و سپس در شورای نگهبان تأیید شود.

تحلیل خبر

این روشِ تکراری، سطحی و بی‌نتیجه را رها کنید

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

دولت و مجلس باید برای حل مشکلات جامعه به «اصل و ریشه» بپردازند نه «فرع و شاخه».
روندی که از چند دهه قبل، آغاز شده و همچنان ادامه دارد این است که هر سال «درصدی» به حقوق شاغلان و بازنشستگان اضافه می‌کنند، این درصد افزایشی، نه تنها مشکل جمعیت چند میلیونی شاغلان و بازنشستگان را حل نمی‌کند بلکه با توجه به تورم چند برابری، برای آنان زجرآور و پیام‌آور مصائب گسترده در سال جدید است.
کاش دولت و مجلس این روش خسارت بار که توجه به «فرعیات» است را متوقف می‌کردند و به سمت روشی جدیدتر و اساسی‌تر می‌رفتند. هم مردم و هم دولت و مجلس همگی تجربه کرده‌اند که این روش، مشکل گشا نیست و باید سراغ «اصل و ریشه» که همانا نجات نظام اقتصادی کشور است، بروند. متاسفانه نظام اقتصادی کشور ما، از علم اقتصاد، فرمان نمی‌برد و به صورتی بی‌قواره و بی‌قاعده رها شده و علاوه بر آن، به انواع مریضی‌ها مبتلاست. باید این نظام اقتصادی همچون خانه کلنگی، کوبیده شده و از نو بنیان نهاده شود. بالاخره یک زمانی باید این «معماری اقتصادی» انجام گیرد چه بهتر که هرچه زودتر، آغاز شود.
مزاحمین و مداخله گران در اقتصاد کشور باید دستشان کوتاه شود و اقتصاد کشور در یک چارچوب معین و ضابطه‌مند علمی بدون مداخلات جانبی مسلط، بازسازی و نوسازی شود، در غیر این صورت با افزایش چند درصد به حقوق شاغلان و بازنشستگان، هیچ مشکلی حل نمی‌شود بلکه پیامد بدتری خواهد داشت. افزایش حقوق همانند رنگ‌آمیزی ساختمانی است که از پایه و بن، متزلزل و خراب است و مصداق ضرب‌المثل معروف است که:
خانه از پای بست ویران است / خواجه در بند نقش ایوان است
دولت و مجلس باید از رنگ‌آمیزی عبور کرده و ریشه و پایه اقتصاد را، معماری مجدد کنند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها