پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 9 بهمن 1402 ، 48 : 17

کد خبر : 27543

از 0 نفر 0

۲۸ موسسه آموزش عالی آزاد غیرفعال منحل شد

۲۸ موسسه آموزش عالی آزاد غیرفعال منحل شد

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم از انحلال ۲۸ موسسه آموزش عالی آزاد غیرفعال خبر داد.+ تحلیل خبر

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم از انحلال ۲۸ موسسه آموزش عالی آزاد غیرفعال خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا نقی زاده مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم در نشست خبری معاونت آموزشی وزارت علوم اظهار کرد: در طرح هزار و ۵۰۰ واحد درسی نکاتی از جمله روزآمدی رشته‌ها، اتصال رشته‌ها به خواسته اجتماعی و صنعت در نظر گرفتیم که در تمام رشته‌های وزارت علوم مدنظر قرار دارد و تا مهرماه ساماندهی رشته‌ها انجام می‌گیرد.
مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت در مورد افزایش مشروطی دانشجویان پس از کرونا عنوان کرد: مشروطی دانشجویان در دانشگاه نسبت به دوران کرونا بیشتر نشده است اتفاقاً نشاط بیشتری در دانشجویان حس می‌شود.
در آمایش دانشگاه پیام‌نور هیچ دانشجو و کارمندی متضرر نمی‌شود
در ادامه نورپور مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی با بیان اینکه آمایش مراکز پیام نور از سال‌های گذشته آغاز شده اظهار کرد: در این آمایش هیچ دانشجو، هیئت علمی و کارمندی آسیب نمی‌بیند.
نورپور تاکید کرد: در بورس سال گذشته ۵ هزار نفر و دو سال گذشته ۱۰۰ هزار نفر ثبت‌نام داشتند. بورس بحث پیچیده و چند وجهی است و در گام اول قرارداد با بنگاه اقتصادی منعقد می‌شود و در این راستا کار گروهی تشکیل دادیم.
تعطیلی مؤسسات آموزش عالی غیردولتی به دلیل نبود دانشجو
سید رسول عمادی مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی نیز اضافه کرد: ما در بخش غیردولتی دو گروه داریم؛ مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و آموزش عالی آزاد. در کارگروه آمایش مؤسسات و دانشگاه‌های غیردولتی ۳۵۷ موسسه از ابتدای انقلاب تاکنون داشتیم که ۱۰۲ موسسه منحل و هم اکنون ۲۵۵ موسسه فعال داریم.
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی خاطرنشان کرد: ما از این مؤسسات که به دلیل کاهش تعداد دانشجویان با چالش روبرو شده‌اند حمایت می‌کنیم. تعدادی از مؤسسات به دلیل اینکه دانشجو ندارند یا نمی‌توانند فعالیت خود را ادامه دهند، تقاضای انحلال می‌دهند.
عمادی با تاکید به اینکه باید اساسنامه مؤسسات آموزش عالی غیردولتی اصلاح شود، گفت: برای مدیریت مؤسسات آیین نامه و شیوه‌نامه‌های زیادی صادر شده است. برای حمایت از دانشگاه‌ها اساسنامه دانشگاه‌های سرآمد را طراحی کردیم.او ادامه داد: اکنون ۱۸ دانشگاه غیردولتی در کشور داریم و بقیه موسسه غیردولتی هستند. که باید به دانشگاه ارتقا پیدا کنند و در این راستا آیین‌نامه‌ای طراحی کردیم. همچنین آیین استخدامی هیئت علمی دائمی و موقت برای رفع مشکل دانشگاه در جذب هیئت علمی را تدوین کرده‌ایم.در ادامه عمادی عنوان کرد: ما ۱۸۵ موسسه آموزش عالی غیردولتی آزاد داریم که حدود ۱۵۰ موسسه آزاد در فعالیت هستند. همچنین در راستای بهره‌وری بیشتر گواهینامه آموزش آزاد را ساماندهی کردیم، ۸ هزار و ۹۰۰ عنوان درس دانشگاهی نیازمند ساماندهی بود و در حال حاضر بیش از ۲ هزار عنوان درس استانداردسازی شده است و به زودی سامانه یکپارچه‌سازی منابع دانشگاه راه‌اندازی می‌شود.مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی در پایان اظهار کرد: در راستای آمایش و بهره‌وری ۸۵ موسسه آموزش عالی غیردولتی آزاد که غیرفعال بودند بررسی کردیم و از این تعداد ۲۸ موسسه آموزش عالی آزاد غیرفعال منحل شدند.

تحلیل خبر

ضعف آینده‌نگری در برنامه‌های گذشته

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

هنر برنامه‌ریز این است که براساس چشم اندازِ نیازهای آینده جامعه و نتایجی که از آن حاصل می‌شود، برنامه‌ریزی کند.
بر این مبنا نباید برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت با یکدیگر تعارض و تضاد داشته باشند. پیروی از آینده‌نگری در اهداف مشترک برنامه‌ریزی‌های سه گانه فوق، باعث می‌شود که در دهه‌های بعد نگوییم در برنامه‌ریزی گذشته اشتباه کردیم و دوباره به عقب برگردیم و مسیر را تغییر دهیم.
یکی از اشتباهاتی که مسئولان در دهه‌های گذشته مرتکب شدند، گسترش بی حد و اندازه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیردولتی تحت عناوین دانشگاه آزاد، مؤسسات و مراکز آموزش عالی غیردولتی و آزاد و مراکز پیام نور و ... بود که حتی به نقاط دورافتاده کشور هم کشیده شد.
هجوم گسترده اقشار مختلف به ویژه جوانان به این مراکز، برای چند دهه، آمار اشتغال به تحصیل بیکاران را بالا برد. کسانی که بدین طریق موفق به دریافت مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می‌شدند توقع داشتند که شغل مناسبی را بدست آورند و در یکی دو دهه اول، چنین خواسته‌ای تا اندازه‌ای تحقق یافت ولی زمان که گذشت و وارد دهه‌‌های بعد شدیم موج بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، آمار بیکاران کشور را به شدت بالا برد و به صورت خزنده تبدیل به یک چالش و بحران جدی در سطح جامعه شد. نتیجه این روند مأیوس‌کننده باعث شد که داوطلبان ورود به این مراکز غیردولتی آن قدر کم شود که بسیاری از این دانشگاه‌ها و مراکز، به علت کمی دانشجو در یکدیگر ادغام یا منحل و تعطیل شوند.
خبر انحلال 28 موسسه آموزش عالی آزاد توسط مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، ادامه همین روند خالی شدن این مراکز از دانشجویان است. همچنین اخراج اساتید و مدرسین رسمی و حق التدریس این مراکز، موجی از نارضایتی میان آنان را برانگیخت و سبب بیکاری آنان نیز شد.
همه اینها آثار و نتایج برنامه‌ریزی و عدم پیش‌بینی صحیح و درست آینده است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها