پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 11 بهمن 1402 ، 53 : 16

کد خبر : 27551

از 0 نفر 0

اولویت بررسی لایحه کاهش ساعت کاری و تعطیلات دو روز در هفته تصویب شد

اولویت بررسی لایحه کاهش ساعت کاری و تعطیلات دو روز در هفته تصویب شد

نمایندگان مجلس با بررسی لایحه کاهش ساعت کاری از 44 ساعت به ۴۰ ساعت در هفته و تعطیلی دو روز در هفته موافقت کردند

رویداد ۲۴ مهر نوشت: بررسی لایحه کاهش ساعت کار هفتگی و تعطیلی دو روز در هفته در اولویت نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. + تحلیل خبر

رویداد ۲۴ مهر نوشت: بررسی لایحه کاهش ساعت کار هفتگی و تعطیلی دو روز در هفته در اولویت نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی درخواست جمعی از نمایندگان برای بررسی اولویت‌دار گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری را بررسی کرده و با بررسی اولویت‌دار این لایحه موافقت کردند.
حسین گودرزی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره این لایحه، گفت: بر اساس این لایحه، افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز و کاهش ساعت کار هفتگی از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت محقق خواهد شد.
او ادامه داد: در همه کشورهای پیشرفته دنیا ساعت کار در هفته ۴۰ ساعت است. از سوی دیگر در ایران ۵۲ روز در سال تعطیلات جمعه است و
۲۶ روز تعطیلات مناسبتی و ملی داریم که میزان تعطیلات ما در سال ۶۵ درصد میانگین تعطیلات جهانی است و افزایش تعطیلات ضروری
است.
همچنین عباس گودرزی در موافقت با درخواست اولویت بررسی لایحه ۲ روز تعطیلی پایان هفته، گفت: میانگین تعطیلی در سایر کشورها سالانه ۱۱۹ روز است، اما در ایران میانگین تعطیلی سالانه ۷۸ روز است.
نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی گفت: ما ۶۵ درصد میانگین تعطیلات جهانی روز تعطیل داریم، در حالی که در کشورهای پیشرفته به دنبال افزایش تعطیلات هستند خود هستند. از سوی دیگر، در این لایحه به دنبال تعطیلی دو روز در هفته در کل کشور هستیم، چرا که افزایش تعطیلی و کاهش ساعت کاری منجر به افزایش انگیزه کارمندان و تحکیم بنیان خانواده می‌شود.

تحلیل خبر

کاهش ساعات کار، چه مشکلی از مشکلات جامعه را حل می‌کند؟

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی لایحه کاهش ساعات کار و افزایش تعطیلات هفتگی از یک روز به دو روز را در اولویت قرار دادند.
معمولاً در همه مجالس قانونگذاری کشورها، هر طرح یا لایحه‌ای را که در دستورکار قرار می‌دهند جهت حل مشکلی از مشکلات جامعه یا قدمی در جهت پیشرفت و توسعه کشور می‌باشد. یعنی با تصویب هر قانونی می‌خواهند گره‌ای را بگشایند، رفاهی را ایجاد کنند، حقی را احقاق کنند، تسهیل گر امور باشند و نهایتاً بابی از پیشرفت را بر مملکت باز کنند و کشورشان را در انظار جهانیان، در صدر بنشانند.
حال از این منظر به «لایحه کاهش ساعات کار و افزایش تعطیلات هفتگی» نگاه کنید و ببینید این لایحه کدامیک از اهداف و انتظارات فوق را محقق می‌کند.
فرض کنیم ساعات کار از 44 ساعت در هفته به 40 ساعت رسید و به جای یک روز تعطیلی جمعه، دو روز تعطیلی در تقویم ملی کشور ثبت شد، این مصوبه چه کمکی به حل مشکلات مردم و کشور می‌کند و چقدر در توسعه و پیشرفت کشور مؤثر است؟
برخی از نمایندگان مجلس متوجه نشده‌اند که مشکل ما در کشور، «زیاد کار کردن» نیست بلکه «کم کاری» است. آنها «کار» را با «کار مفید» یکسان گرفته‌اند. طبق تحقیقات و پژوهش‌های مراکز علمی داخلی و خارجی، در چهار دهه گذشته از حدود 8 ساعت «کار» در روز، متاسفانه فقط 20 تا 30 دقیقه «کار مفید» برای کشور ما به صورت میانگین ثبت شده و بقیه ساعات به هدر می‌رود و تلف می‌شود.
نمایندگان مجلس و هیئت دولت باید فکری برای «ارتقای ساعات کار مفید» کنند نه کاهش ساعات عادی و رسمی کار. متاسفانه در کشور ما، ساعات قانونی کار را فقط به صورت ماشینی و کمّی حساب می‌کنند نه به صورت مفید و کیفی. تا مشکل از این ناحیه، حل نشود هرگونه تصمیم برای کاهش کمّی ساعات کار، فقط چرخ تولید را کند کرده و خسارت‌های مضاعفی به مشاغل و کارفرمایان وارد می‌سازد که نتیجه آن تعطیلی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و یا تقلیل کارکنان خواهد بود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها