شنبه 8 اردیبهشت 1403 4/27/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 4 اسفند 1402 ، 29 : 17

کد خبر : 27616

از 0 نفر 0

اردوغان رئیس جمهور ترکیه:

به قانون اساسی جدیدی نیاز داریم که پاسخگوی نیازهای آینده باشد

به قانون اساسی جدیدی نیاز داریم که پاسخگوی نیازهای آینده باشد

رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد که کشورش به یک قانون اساسی مدنی جدید نیاز دارد.+ تحلیل خبر

رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد که کشورش به یک قانون اساسی مدنی جدید نیاز دارد.
به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد که کشورش به یک قانون اساسی مدنی جدید نیاز دارد.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، گفت: تصویب قانون اساسی جدید برای کشور مستلزم توافق بزرگ در پارلمان است.وی گفت: می‌دانید که کشور ما مدت‌هاست به یک قانون اساسی مدنی جدید نیاز دارد که نه تنها پاسخگوی نیازهای امروز باشد بلکه نیازهای آینده را نیز برآورده کند.اردوغان افزود: حتی اگر تدوین قانون اساسی جدیدی هم میسر نباشد، برای اصلاح قانون اساسی در راستای حل این معضل در قوه قضائیه تلاش خواهیم کرد.

تحلیل خبر

قانون اساسی، پاسخگوی نیازهای حال و آینده

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

قانون اساسی کشورها باید به نحوی تدوین و تصویب شود که با گذشت سالیان متمادی، هم بتواند پاسخگوی گذشته، هم حال و هم آینده باشد. چرا؟ چون گذشته براساس آن شکل گرفته و توانایی یا ناتوانی قانون اساسی، در آن نقش پایه‌ای و ریشه‌ای داشته است.
مثلاً اگر در قانون اساسی کشوری اصل تفکیک قوا و حدود اختیارات وظایف آنها به درستی تعریف نشده باشد، آثار مخرب آن، سال‌های بعد نمودار می‌شود. یا اگر ابهاماتی در فصل حقوق ملت و انشعابات آن همچون نحوه انتخابات، آزادی احزاب، آزادی بیان، آزادی مطبوعات و رسانه‌ها و ... وجود داشته باشد نتیجه منفی آن با گذشت زمان، خود را نشان می‌دهد.
در هر کشوری باید ساز و کاری وجود داشته باشد که هر چند سالی (مثلاً هر 10 سالی) یکبار قانون اساسی را بررسی و ارزیابی کنند تا ببینند چقدر توانایی حل مشکلات ریشه‌ای جامعه را داشته و چقدر مسئولان به آن عمل کرده و پایبند بوده‌اند و اگر عیوبی در قانون اساسی است با مراجعه به آرای مردم، تصحیح و به روز شود و چنانچه عیب از مجریان قانون بوده، در مقابل ملت خود، پاسخگو باشند و محاکمه شوند.
اما ظرفیت قانون اساسی نسبت به «حال» و «آینده» به مراتب مهمتر از «گذشته» است. چرا که گذشته، چه خوب و چه بد، گذشته و به جز آه و حسرت نتیجه‌ای برای ملت ندارد ولی حال و آینده، بستر زندگی آنهاست و همه امیدشان به حال و آینده است. قانون اساسی باید هرچند سالی یکبار مورد بازنگری قرار گیرد. البته این بازنگری باید به گونه‌ای باشد که پاسخگوی زمان و تغییرات و تحولات سریع در کشور ذیربط و جهان باشد. تغییر در قانون اساسی نباید کار را خراب‌تر و وضعیت را بدتر کند بلکه باید همگام با پیشرفت‌های برق آسای جهانی باشد.
اردوغان رئیس جمهور ترکیه که گفته «به قانون اساسی جدیدی نیاز داریم که پاسخگوی نیازهای آینده باشد» گفته‌اش مبتنی بر آموزه‌های علم مدیریت است که حال و آینده را به صورت توأمان در مرکز توجه و برنامه‌ریزی قرار می‌دهد. رئیس جمهور هر کشوری اگر غیر از این بیندیشد کشورش را به قهقرا می‌برد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها