چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 2 خرداد 1403 ، 17 : 11

کد خبر : 27807

از 0 نفر 0

رئیس گروه برنامه‌ریزی معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی:

متوسط تولید در بخش کشاورزی 5/1 کیلوگرم در هر مترمربع است

متوسط تولید در بخش کشاورزی 5/1 کیلوگرم در هر مترمربع است

رئیس گروه برنامه‌ریزی معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه وضعیت بهره‌وری در بخش کشاورزی کشورمان بد نیست، گفت: متوسط تولید در بخش کشاورزی، ۱.۵ کیلوگرم در هر مترمربع است.+ تحلیل خبر

رئیس گروه برنامه‌ریزی معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه وضعیت بهره‌وری در بخش کشاورزی کشورمان بد نیست، گفت: متوسط تولید در بخش کشاورزی، ۱.۵ کیلوگرم در هر مترمربع است.
«ادریس مرسلی» در جریان همایش ملی بهره‌وری در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: بهره‌وروی به مفهوم عملکرد در واحد سطح در کشاورزی است و در بحث آب و خاک به این معنا است که به ازای هر مترمربع خاک چقدر خروجی یا چقدر محصول دریافت می‌کنیم.
وی بیان ‌داشت: در شرایط فعلی برآوردها نشان می‌دهد که می‌توانیم ۱.۵ کیلوگرم بر مترمربع تولید داشته باشیم و در سند امنیت غذایی قرار است این عدد را به ۲.۶ ارتقا دهیم.
مرسلی ادامه داد: بحث‌های اصلاح بذر و کاربردی شدن آن‌ها، اصلاح الگوی کشت و زیربناها در حال پیگیری است و در معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی سامانه‌های نوین آبیاری و هوشمندسازی آن‌ها، توسعه کانال‌ها و شبکه آبیاری و زه‌کشی در دستور کار است که از طریق موارد فوق می‌توان بهره‌وری را ارتقا داد.
وی معتقد است: طبق آمارها، بخش کشاورزی وضعیت بدی در موضوع بهره‌وری ندارد و با داشتن سه درصد از موجودی سرمایه در کل کشور، بیش از ۱۰ درصد از ارزش افزوده کل اقتصاد در بخش کشاورزی است که ۱۸ درصد از اشتغال را نیز به خود اختصاص داده است.

تحلیل خبر

مدیریت تجاری سازی محصولات کشاورزی

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

اگر نگاه تجاری به «کشاورزی» داشته باشیم و آن را عامل «تولید ثروت» برای مردم و کشور بدانیم باید در بسیاری از بخش‌ها و ابعاد کشاورزی تجدیدنظر کنیم. این تجدیدنظر در انتخاب «نوع محصول»، «نوع کاشت»، «نوع برداشت و نگهداری»، «نحوه و زمان برداشت»، کیفیت بسته بندی، بازاریابی علمی، سرعت صادرات به خارج و عرضه به داخل، نحوه آبیاری نوین و ... ارتباط پیدا می‌کند.
در یک زمین می‌توان، گاهی محصولی را به عمل آورد که قیمت و ارزش اقتصادی آن پایین است و گاهی محصولی با قیمت و ارزش اقتصادی بالا و در مراحل بعد با ارزش افزوده زیاد تحویل بازارِ هدف داد. زمینی که پتانسیل تولید هر دو محصول را دارد به‌هیچ‌وجه نباید به محصولاتی اختصاص داده شود که درآمدزایی کمی دارند چرا که ضرر آن هم به کشاورز می‌رسد و هم به کشور.
به نظر می‌رسد یکی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی در سراسر کشور، مدیریت تجاری سازی محصولات کشاورزی است. برای این کار باید متخصصان ذیربط، زمین‌های زارعی را به لحاظ محصولی که می‌توانند تولید کنند، به شیوه‌ای کاملاً علمی و عملی، بررسی کرده و توسط جهاد کشاورزی هر استان و شهرستان به اطلاع کشاورزان برسانند و آنها را تحت آموزش از مراحل قبل از کاشت تا پایان برداشت و فروش و بازاریابی آن، قرار دهند و حمایت‌های دولت و بانک‌ها هم صرفاً در همین راستا متمرکز سازند.
نکته دوم اینکه طرح‌هایی به کار گیریم تا از هر مترمربع زمین زارعی، بیشترین میزان تولید را داشته باشیم و به تولید 5/1 یا 3 کیلوگرم در هر مترمربع قانع نشویم و به بهره‌وری حداکثری بیندیشم. به هرحال اقتصاد کشور که بر سه پایه بخش کشاورزی، بخش صنعت و بخش خدمات استوار است، در بخش کشاورزی هدررفت سرمایه، عدم بهینه‌سازی، ریخت و پاش، ضعف خلق ثروت، عدم بهره‌وری و ... و ضعف‌های فراوان دیگر، زیاد داریم و باید برای آن برنامه‌ریزی جدی صورت پذیرد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها