سه شنبه 2 مرداد 1403 7/23/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 19 تیر 1403 ، 25 : 18

کد خبر : 27955

از 0 نفر 0

در دیدار سردار رادان با پزشکیان عنوان شد؛

تاکید پزشکیان بر حفظ حقوق اجتماعی و احترام به کرامت مردم

تاکید پزشکیان بر حفظ حقوق اجتماعی و احترام به کرامت مردم

سردار احمدرضا رادان با حضور در دفتر مسعود پزشکیان، کسب اعتماد مردم از سوی رئیس‌جمهور منتخب را از طرف خود و تمامی کارکنان خدوم و فداکار فراجا تبریک گفت و برای وی آرزوی موفقیت کرد.+ تحلیل خبر

سردار احمدرضا رادان با حضور در دفتر مسعود پزشکیان، کسب اعتماد مردم از سوی رئیس‌جمهور منتخب را از طرف خود و تمامی کارکنان خدوم و فداکار فراجا تبریک گفت و برای وی آرزوی موفقیت کرد.
به گزارش ایسنا، سردار رادان در دیدار با رئیس‌جمهور منتخب تصریح کرد: نیروی انتظامی همواره با زعامت فرمانده کل قوا با دولت برخاسته از اراده ملت و در انجام وظایف قانونی همکاری کرده است. پزشکیان نیز در این دیدار ضمن تاکید بر حفظ حقوق اجتماعی و احترام به کرامت مردم، از ابراز محبت سردار رادان و خدمات خالصانه همه نیروهای انتظامی در عرصه‌های مختلف، به ویژه تلاش برای برگزاری انتخابات اخیر ریاست جمهوری در سایه امنیت و نظم کامل، قدردانی کرد.

تحلیل خبر

حفظ حقوق اجتماعی مردم

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

مردم در مقابل حکومت، «هم «مجموعه‌ای حقوق» دارند و هم «مجموعه‌ای تکلیف».
«حقوق» آنها، مجموعه‌ای است که حکومت باید ادا کرده و در انجام تأدیه آن نباید تعلل و قصور کند. این مجموعه حقوق در فصل سوم قانون اساسی تحت عنوان «حقوق ملت» از اصل 19 تا 42 آمده است. این 24 اصل که حقوق ملت است از مترقی‌ترین و جامع‌ترین اصول قانون اساسی کشور ما است که اگر به خوبی اجرا شود، بیش از 90 درصد مشکلات کشور حل خواهد شد.
شما را به مطالعه و مرور مجدد و دوره‌ای این چند اصل دعوت می‌کنیم.
لازم است گاه‌گاهی مردم این 24 اصل را مرور کرده و به یکدیگر و به مقامات کشور یادآوری کنند. در این اصول؛ نفی، تبعیض (اصل 19)، برخورداری از همه حقوق انسانی (20)، تضمین حقوق زنان (21)، مصون بودن از تعرض (22)، نفی تفتیش عقاید (23)، آزادی بیان در نشریات و مطبوعات (24)، ممنوعیت استراق سمع و تجسس و مکالمات و نفی سانسور (25)، آزادی احزاب (26)، آزادی تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها (27)، حق داشتن شغل (28)، برخورداری از تأمین اجتماعی (29)، آموزش و پرورش رایگان (30)، حق داشتن مسکن مناسب (31)، منع دستگیری و بازداشت جز در چارچوب قانون (32)، منع تبعید غیرقانونی (33)، حق دادخواهی و احقاق حق (34)، حق داشتن وکیل در دادگاه‌ها (35)، حکم به مجازات فقط از طریق دادگاه صالح (36)، اصل بر برائت است نه مجرمیت (37)، ممنوعیت شکنجه برای گرفتن اقرار، شهادت یا سوگند (38)، ممنوعیت هتک حرمت و حیثیت فرد دستگیر و زندانی شده (39)، منع اِعمالِ حق خویش به وسیله اضرار به غیر (40)، حق تابعیت (41)، حق تابعیت اتباع خارجی (42)، نوشته شده است.
رئیس جمهور موظف است که همه این حقوق ملت را تحقق عینی بخشد و موانع اجرای آن را شناسایی و از پیش پا بردارد. اصل 113 قانون اساسی مسئولیت اجرای قانون اساسی را به عهده رئیس جمهور گذاشته و لذا در این زمینه باید پاسخگوی مردم باشد.
مشکلات اصلی کشور ما در معطل ماندن قانون اساسی خصوصاً فصل سوم که مشتمل بر «حقوق ملت» است، اجرا نشدن این اصول است.
اگر این اصول قانون اساسی به صورت کامل اجرا می‌شد، امروز، ایران یکی از دموکراتیک‌ترین، آزادترین، پیشرفته‌ترین و جذاب‌ترین کشورهای روی کره زمین بود ولی افسوس و صدافسوس که «از نوشته شدن بر روی کاغذ تا اجرا» فرسنگ‌ها فاصله است.
چنانچه رئیس جمهور جدید بتواند در دوره 4 ساله خود، فقط همین 24 اصل قانون اساسی را اجرایی و عملیاتی کند، بزرگترین تحول در زندگی فردی و اجتماعی مردم رخ خواهد داد و رضایت ملت را درپی خواهد داشت.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها