سه شنبه 2 مرداد 1403 7/23/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 31 تیر 1403 ، 10 : 18

کد خبر : 27989

از 0 نفر 0

وزیر راه و شهرسازی:

آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در شرایط فعلی ظلم به مردم است

آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در شرایط فعلی ظلم به مردم است

طرح موضوع در نشست سران قوا

وزیر راه و شهرسازی گفت: در شرایط فعلی که عرضه و تقاضای پروازها و ناوگان هوایی ناتراز است، آزادسازی قیمت بلیت هواپیما جز به معنای ظلم به مردم نیست.+ تحلیل خبر

وزیر راه و شهرسازی گفت: در شرایط فعلی که عرضه و تقاضای پروازها و ناوگان هوایی ناتراز است، آزادسازی قیمت بلیت هواپیما جز به معنای ظلم به مردم نیست.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مهرداد بذرپاش در جریان نشست خبری با خبرنگاران افزود: حکمی که دیوان عدالت اداری در موضوع آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به آن استناد کرده است، یکی از احکام برنامه پنجم توسعه بود که با پایان یافتن این برنامه فاقد اعتبار است، مگر اینکه در احکام دائمی بیاید.
وی بیان داشت: با توجه به منقضی شدن برنامه پنجم توسعه و اینکه حکم یاد شده در احکام دائمی نیز نیامده است، در شرایط فعلی عدم تراز عرضه و تقاضای سفرهای هوایی؛ آزادسازی قیمت‌ها جز به معنای ظلم به مردم نیست.بذرپاش یادآور شد: وقتی شرکت‌های هواپیمایی نرخ سوخت لیتری ۶۰۰ تومانی دریافت می‌کنند، همچنین وزارت راه و شهرسازی در موضوع تخصیص ارز این شرکت‌ها از بانک مرکزی، دریافت مجوز واردات هواپیما و واردات قطعات و اجزا و تجهیزات مورد نیازشان با حداقل زمان و دیگر مصوبات کم سابقه که برای کمک به صنعت هواپیمایی وضع شده در حال حمایت از این صنعت است، ما به عنوان دولت توقع کنترل بازار را از آنها داریم.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با نرخ‌های پیشین بلیت نیز هیچ شرکت هواپیمایی در زیان نبوده و نیست و هیچ یک از آن شرکت‌ها از خدمات رسانی خارج نشده و قصد خروج هم ندارند، بلکه در تلاشند تعداد هواپیماهایشان را نیز افزایش بدهند.وی تاکید کرد: موضوع بلیت پروازها در شورای سران سه قوه مطرح می‌شود تا مردم متضرر نشوند.
بذرپاش اظهار داشت: اکنون سه برابر میزان صندلی‌های عرضه شده، تقاضا برای انجام پرواز در کشور وجود دارد و وقتی کمبود عرضه وجود داشته باشد با تلاطم قیمت‌ها مواجه خواهیم شد.
وی اضافه کرد: در این دولت بیش از ۱۰۰ هواپیما و هلیکوپتر به ناوگان هوایی اضافه شده و در مقابل تعدادی از آنها نیز از چرخه خارج شده‌اند، حجم عملیات پروازهای خارجی رشد ۷۰۰ درصدی و پروازهای داخلی رشد پنج درصدی تجربه کرده است.

تحلیل خبر

مردم در محاصره افزایش قیمت‌ها

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

از ابتدای سال جاری تاکنون تقریباً همه کالاها و خدمات، برای یک یا چند نوبت، طعم افزایش قیمت را چشیده‌اند. برخی از این افزایش قیمت‌ها، بی سر و صدا و برخی آشکارتر بوده. بعضی گرانی‌ها چون همه مردم، هر روز با آن سرو کار ندارند، موقعی متوجه می‌شوند که به آن نیاز پیدا می‌کنند. مثلاً تغییرات در قیمت دارو و درمان، قیمت عینک یا لوازم و تجهیزات بهداشتی، البسه، وسایل خانگی، قطعات ماشین، شیرآلات، هزینه تعمیرات و ... این‌ها معمولاً مواقع خاصی مورد نیاز انسان است و هنگامی متوجه گرانی آنها می‌شود که به شدت به آنها نیازمند است و اجباراً باید خرید کند.
بلیت هواپیما یکی از این موارد است که اولاً همه اقشار مردم با آن سرو کار ندارند. ثانیاً همه کسانی نیز که به آن نیاز دارند، به صورت روزانه نیست و گاه گاهی مورد نیاز آنان می‌شود. تاکنون قیمت بلیت‌ها بسته به شرایط و میزان تقاضای خریداران، شناور بوده و از قیمت حداقلی و پایه شروع شده و تا دو سه برابر فروش می‌رفته است.
ظاهراً صاحبان ایرلاین ها به این حد هم قانع نبوده و خواهان افزایش قیمت چشمگیرتری شده‌اند. بعضی افراد گمان می‌کنند کسانی که با هواپیما مسافرت می‌کنند افراد متمول و ثروتمند هستند و حتماً برای بیزینس و تجارت کلان، سفر هوایی دارند درحالی که بسیاری از افراد به علت بیماری و جهت معالجه یا انجام امور اداری فوری و فوتی و ... مجبور به استفاده از هواپیما و تحمل قیمت آن هستند. اینکه وزیر راه و شهرسازی گفته است: «آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در شرایط فعلی ظلم به مردم است» چون می‌داند این آزادسازی و افزایش قیمت، شاید برای درصد کمی ثروتمند قابل تحمل باشد ولی برای اکثر مسافران که از طبقه متوسط به پایین هستند واقعاً بن بست آفرین و آزاردهنده است. دولت باید اکثریت 60 – 70 درصدی مردم و شرایط سخت مالی آنها را ببیند و جهت‌گیری خود را براساس خدمت به آنان تنظیم کند نه چیزهای دیگر.
امید است نه فقط بلیت هواپیما بلکه سایر کالاها و خدمات نیز از این گرانی‌های پی در پی خارج شوند تا مردم نفس راحتی بکشند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها