سه شنبه 2 مرداد 1403 7/23/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 20 تیر 1403 ، 53 : 17

کد خبر : 27959

از 0 نفر 0

معاون وزیر کار و رفاه تشریح کرد؛

شناسایی ۱۶ میلیون نفر «زیر خط فقر» در کشور

شناسایی ۱۶ میلیون نفر «زیر خط فقر» در کشور

۸۱ میلیون ایرانی «یارانه» دریافت می‌کنند

معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تشریح اقدامات این معاونت در دولت سیزدهم گفت: در طرح فجرانه بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن مواد غذایی جابجا شد و همین موضوع نشان داد که کشور از نظر موضوع غذا و کالاهای اساسی، امنیت بالایی دارد.+ تحلیل خبر

معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تشریح اقدامات این معاونت در دولت سیزدهم گفت: در طرح فجرانه بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن مواد غذایی جابجا شد و همین موضوع نشان داد که کشور از نظر موضوع غذا و کالاهای اساسی، امنیت بالایی دارد.
به گزارش ایسنا، علیرضا عسگریان در نشستی خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در دولت سیزدهم به معیشت مردم توجه ویژه‌ای شد، چراکه تورم و تحریم‌های بی‌رحمانیه باعث ایجاد تنگناهای شد و به همین دلیل دولت به دنبال کمک به صورت‌های مختلف بود، اظهار کرد: مهمترین طرح، کالابرگ بود که در راستای آن شبکه ملی اعتبار شکل گرفت تا رفتارهای اعتباری را برای مردم تعریف کند؛ تاکنون این شبکه سه دستور کلی داشته است.
وی افزود: پایگاه رفاه ایرانیان زیرساخت کالابرگ و زیرساخت شبکه ملی اعتبار محسوب می‌شود؛ این زیرساخت باید به گونه‌ای بود که می‌توانست این طرح را راهبری کند.عسگریان با اشاره به اجرای سراسری طرح کالابرگ الکترونیک و توسعه آن، گفت: در طرح فجرانه که از ۱۸ بهمن ماه شروع شد و تا ۱۸ اردیبهشت به مدت سه ماه ادامه داشت، با استقبال خوبی همراه شد. پوشش این طرح از دهک یک درآمدی شروع شد و به هفت دهک درآمدی معادل ۶۱ میلیون نفر از جمعیت کشور، ارتقا یافت.
معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی میزان استقبال از طرح فجرانه را بیش از ۸۶ درصد اعلام کرد و گفت: این استقبال عجیبی نسبت به قبل از اجرای طرح فجرانه بود. همچنین میزان استقبال در سه دهک اول درآمدی با ۹۰ درصد همراه بود.
به گفته وی، در این طرح بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن مواد غذایی طی سه ماه جابجا شد و همین موضوع نشان داد که کشور از نظر موضوع غذا و کالاهای اساسی، امنیت بالایی دارد.
بنابر اظهارات معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توزیع ۱۵۹ میلیون بسته غذایی از نکات برجسته این طرح بود.
عسگریان اظهار کرد: در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ طرح امنیت غذایی کودکان اجرا شد که ۱۲۴ هزار کودک تحت پوشش قرار گرفتند. با شناسایی وزارت بهداشت، در سال ۱۴۰۳، ۱۶۴ تا ۱۶۵ هزار کودک مشمول این طرح خواهند بود.
وی در ادامه به اجرای طرح یسنا و مادران نیازمند تغذیه مضاعف اشاره کرد و گفت: سال گذشته طی اجرای سه مرحله‌ای این طرح، ۲۴ هزار مادر از ۸ استان تحت پوشش قرار گرفتند که تعداد افراد تحت پوشش در انتهای سال ۴۰ برابر شد و پوشش آن به یک میلیون مادر ارتقا یافت.
معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در دولت سیزدهم زیرساخت‌های بسیار خوبی طراحی شد که این زیرساخت‌ها، ضمانت‌کننده اصابت طرح‌ها به هدف بوده است. اکنون نیز دو پایگاه بزرگ این موضوع را پوشش می‌دهند که پایگاه رفاه ایرانیان مهمترین آن محسوب می‌شود.
به گفته وی، در حال حاضر ۸۱ میلیون نفر یارانه دریافت می‌کنند.
وی گفت: پایگاه رفاه ایرانیان در سال ۱۴۰۲، ۲۵۰ سرویس ارائه داده و بالغ بر ۶ طرح ملی داشته است.
عسگریان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پایگاه رفاه ایرانیان کار شناسایی فقرا که در نوع خود بی‌نظیر بود را انجام داد، افزود: براساس داده‌های پایگاه رفاه ایرانیان، میزان فقرا مشخص شد و مشخص کرده که این افراد چه کسانی هستند. ۱۶ میلیون نفر زیر خط فقر هستند و ۶ میلیون نفر آنها در دستگاه‌های حمایتی و دارای شناسنامه و مددجو هستند.

تحلیل خبر

نه فقط این 16 میلیون نفر زیر خط فقر...

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

طبق آماری که معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی ارائه کرده، 16 میلیون نفر از هموطنان مان «زیرخط فقر» بسر می‌برند. گرچه وی آماری از پایگاه و جایگاه اقتصادی بقیه جمعیت نداده است ولی مطمئناً نزدیکان به زیرخط فقر که بالاتر از آن قرار گرفته‌اند، شامل فقرا، کم برخورداران و طبقه متوسط رو به پایین و بالا می‌باشند که اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند. شاید افراد مرفه و برخوردار، کمتر از 10 درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص دهند.
حال با این ترکیب اقتصادی جمعیت که عموماً «مشکل دار» هستند چه باید کرد؟
چه راه‌حلی برای آنها اندیشیده شده و تدارک دیده شده است؟ آیا با طرح کالابرگ و دادن چند بسته معیشتی، مشکل آنها حل شده و توانمند و برخوردار خواهند شد؟
راه حل اساسی باید به گونه‌ای باشد که بدون دادن بسته های معیشتی، نسبت «درآمد» به «هزینه» آنها به نحوی باشد که علاوه بر گذرانِ زندگی روزمره، توانایی پس انداز معقول و مورد نیاز را داشته باشند و این کار با کنترل تورم و گرانی امکان پذیر است.
اگر روز به روز، ماه به ماه و سال به سال سرعت افزایش قیمت‌ها و نرخ تورم چند برابر درآمد مردم باشد، هزینه‌های اضافه شده، نه فقط درآمد آنها را می‌بلعد بلکه آنان را «بدهکار» کرده و جیب، سفره و خانه آنها را خالی‌تر می‌کند.
زمانی که قیمت مواد غذایی، پوشاکی، بهداشت و درمان، مسکن و ... چند برابر می‌شود و همچنین قیمت سکه، طلا، دلار و ... به صورت سرسام‌آور و چند برابری رو به صعود می‌رود، از دست مردم چه کاری ساخته است؟
دولت‌های قبلی نباید می‌گذاشتند کار به اینجا برسد ولی حالا که رسیده، همه فشارها بهمن وار به دولت جدید منتقل خواهد شد و چشم امید مردم به این دولت است.
رئیس جمهور می‌داند که مشکلات اقتصادی مردم در دو سه سال پیش تاکنون به مراتب بیشتر شده و لذا باید طرح نویی دراندازد تا افق گشایش در سپهر ایران هویدا گردد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها