نمایندگان مجلس با تصویب اجرای آزمایشی سه ساله لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب و حمایت از سلامت اجتماعی موافقت کردند.
به گزارش ایلنا، نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه یک فوریتی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب حمایت از سلامت اجتماعی با پیشنهاد کمیسیون مربوطه مبنی بر اجرای آزمایشی سه ساله این لایحه با ۱۵۲ رأی موافق، ۳۴ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در تشریح این گزارش گفت: لایحه یک فوریتی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب و حمایت از سلامت اجتماعی به شماره ثبت ۹۰۹ جهت رسیدگی مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی که به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ارجاع شده بود در جلسات متعدد با حضور مسئولان دستگاههای اجرایی ذیربط و کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و نهایتاً با اصلاحاتی در عنوان و متن به شرح زیر برای مدت اجرای آزمایشی ۳ سال تصویب شد که اینک گزارش آن در اجرای ماده ۱۶۷ آییننامه داخلی مجلس برای تصویب مدت زمان اجرای آزمایشی تقدیم مجلس شورای اسلامی میگردد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: لایحهای که دولت از طریق قوه قضائیه تقدیم مجلس کرد حدوداً ۱۵ ماده داشت که احساس شد که در این لایحه مباحث فرهنگی لحاظ نشده است لذا ۳۵ ماده تحت عنوان مباحث فرهنگی در این لایحه گنجانده شد و به دستگاههای اجرایی تکالیفی را مقرر کرد که در جهت فرهنگسازی و مقابله با جنگ روانی دشمن اقدامات لازم صورت گیرد.
وی افزود: این لایحه در ۵ فصل که فصل اول آن کلیات، فصل دوم وظایف عمومی دستگاههای اجرایی همچنین در فصل سوم وظایف اختصاصی دستگاههای اجرایی، در فصل چهارم وظایف و مسئولیتهای اجتماعی و در فصل پنجم بحث جرائم و تخلفات مطرح شده است.
غضنفرآبادی بیان کرد: از جرائم مهم و سازمان یافته که در این لایحه آمده است میتوان گفت که مجازاتهایی برای این جرائم در نظر گرفته شده است و دستگاههایی که برای شناسایی این جرائم در نظر گرفته شدهاند باید به طور جدی برای شناسایی آنها تمام اهتمام خود را به کار گیرند تا پروندهها را به دستگاههای قضایی ارسال کنند.
رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: در فصل پنجم که بحث جرائم و تخلفات است برای افراد شاخص نیز مجازاتهایی در نظر گرفته شده است و برای کسانی که در فضای مجازی و حقیقی مرتکب تخلف موضوع این قانون شوند مجازاتهایی در نظر گرفته شده است. از طرفی نیز برای مشاغل و صاحبان حرف نیز مواردی در نظر گرفته شده است که باید آنها نیز همکاریهای لازم را صورت دهند.
وی ادامه داد: اصحاب رسانه نیز اجازه ندارند افرادی که مرتکب جرائم این قانون شدهاند را دعوت به همکاری کنند، از طرفی نیز تعاریفی در این لایحه به طور دقیق بیان شده که منتظر هستیم شورای نگهبان نسبت به این لایحه اظهارنظر نهایی خود را انجام دهند.
غضنفرآبادی بیان کرد: امیدواریم که این لایحه با رأی بالا تصویب شده و بعد از جواب نهایی شورای نگهبان اجرایی شود.
محمدتقی نقدعلی در پیشنهادی درخصوص مدت اجرای این لایحه از ۳ سال به ۵ سال گفت: این لایحه عمدتاً قضایی بود و کمیسیون قضایی و حقوقی نیز مکرراً نظراتی را از ریاست محترم قوه قضائیه دریافت کرده و بیشتر جاها امکان اعمالنظر به دلیل نقطه نظرات ریاست قوه قضائیه موجود نبود. از طرفی نیز زمانی که این لایحه به تصویب رسیده و به شورای نگهبان برسد بعد از اعمالنظر شورای نگهبان این امکان وجود دارد که نقطه نظرات گروههای ایمانی درخصوص این لایحه نیز مجدد مورد بررسی قرار گیرد.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس ادامه داد: درخصوص پیشنهاد ۵ سال نیز عمدتاً نظر کمیسیون بر این بود که این لایحه برای ۵ سال اجرایی شود چرا که برای یافتن نقاط قوت و ضعف این قانون نیاز است که ۵ سال به صورت آزمایشی اجرایی شود و از نمایندگان تقاضا دارم که با آن موافقت کنند.
شایان ذکر است نمایندگان مجلس با پیشنهاد نماینده خمینیشهر درخصوص اجرای آزمایشی این لایحه از ۳ سال به ۵ سال مخالفت کردند.
براساس این گزارش در جریان بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه یک فوریتی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب (حمایت از سلامت اجتماعی) طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان پیشنهاد اجرای آزمایشی آن طی ۴ سال را مطرح کرد و گفت: ۴ سال دیگر، مصادف با سال آخر مجلس دوازدهم است و نمایندگان به پختگی و نخبگی رسیدهاند، با توجه به این نکته مسائل و مشکلات و چالشها نیز در ۴ سال شناسایی
میشود.
همچنین محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه نیز پیشنهاد اجرای آزمایشی یکساله این لایحه را مطرح کرد و گفت: حجاب دغدغه تمام مردم بوده و افراد بی حجاب نیز با مسئله حجاب مشکلی ندارند. از سوی دیگر وضعیت موجود کشور مناسب نبوده و کسی نیز رضایت ندارد. باید در اجرای قانون همه شرایط دیده شود. ما شرایط سخت اقتصادی داریم و طی دو دهه اخیر کمتر سالی بوده که با این مشکل مواجه نبوده باشیم. همه بحرانها به غرب باز نمیگردد.
لازم به ذکر است که نمایندگان با پیشنهادهای مطرح شده از سوی سلیمی و صباغیان مخالفت کردند.
تحلیل خبر
تصویر حجاب و عفاف در سه سال آینده
دکتر محمدمهدی جعفری زاده
اگر لایحه حجاب و عفاف کاملاً منطبق با تعالیم و موازین شرعی است که در این صورت برای اجرای آن تعیین زمان (سه سال) معنا ندارد چرا که شرع مقدس در دایره زمان و مکان، قید محدودیت به خود نمیگیرد اما اگر منظور «نحوه اجرای آن» است که نه تنها از این مجلس تا آن مجلس، بلکه در هر زمانی و هر مکانی، هر «ماموری» میتواند آن را طوری اجرا کند که با نحوه اجرای مأمور دیگر کاملاً متفاوت و حتی متضاد باشد. پس چه از نظر «محتوای شرعی» و چه از نظر «نحوه اجرا» آنچه که مربوط به شریعت است محدودیت سه ساله و چند ساله ندارد. اما اینکه چرا نمایندگان مجلس و سایر مسئولان در مصاف با این لایحه، هر کاری کنند، باز عیوب زیادی بر آن مترتب خواهد بود به این علت است که «حجاب و عفاف» امری دینی و اعتقادی است و باید مردم قلبا آن را باور داشته و داوطلبانه به آن پایبند باشند درحالی که «قانونی شدن»، آن را از باور و اعتقاد داوطلبانه به سمت الزام قانونی سوق میدهد.
در جامعه شناسی فرق «ارزش» با «هنجار» را بدین گونه بیان میکنند که «ارزش»، امری درونی و اعتقادی و اختیاری است همانند صدقه و خمس و زکات دادن، ولی «هنجار» امری الزامی و تحکمی است که اگر فرد از آن سرپیچی کند مجازات دارد همانند پرداخت مالیات و عوارض.
اگر ما یک «ارزش» را به «هنجار» تبدیل کنیم ولو اینکه مردم الزاماً آن را رعایت کنند، نه تنها موفقیتی را کسب نکردهایم بلکه گرفتار شکست در عرصه اعتقادی شدهایم.
موفقیت ما زمانی است که بتوانیم «هنجارها» را به «ارزش» تبدیل کنیم یعنی کاری کنیم که مردم امور اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را داوطلبانه و براساس باور و عشق و علاقه انجام دهند نه از روی ترس جریمه و حبس و شلاق.
به هر حال باید ببینیم که سرانجام و نتیجه «قانون مند» کردن «حجاب و عفاف» منجر به چه عاقبت و سرنوشتی خواهد شد؛ ارزشی ماندن حجاب، یا قانونی شدن آن و یا ...
فراموش نکنیم که حتی «عبادت» که ارزش است و جنبه اعتقادی دارد از نظر امام علی (ع) عبادت کنندگان به لحاظ محتوای عبادی در سه رتبه متفاوت قرار میگیرند: عدهای که خدا را از ترس جهنم عبادت میکنند که این نوع عبادت، عبادت ترسویان است، عدهای به طمع بهشت خدا را عبادت میکنند که عبادت آنها عبادت سودجویان و بازرگانان است و اما گروهی دیگر خدا را از روی عشق و دلدادگی و به خاطر شایستگیاش عبادت میکنند که عبادت آنها عبادت «آزادگان» است. حال ما میخواهیم جامعه را به کدام سمت ببریم؟!