پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 7 تیر 1395 ، 12 : 19

کد خبر : 11723

از 0 نفر 0

رئیس کل دادگستری خوزستان، هشدار داد: طلاق توافقی هشت هزار زوج خوزستانی، در سال گذشته

رئیس کل دادگستری خوزستان، هشدار داد: طلاق توافقی هشت هزار زوج خوزستانی، در سال گذشته

رئیس کل دادگستری خوزستان نسبت به افزایش طلاق در استان هشدار داد...

رئیس کل دادگستری خوزستان نسبت به افزایش طلاق در استان هشدار داد و گفت: پارسال هشت هزار فقره طلاق توافقی و هفت هزار مطالبه مهریه در خوزستان اتفاق افتاده است.
 به گزارش ایرنا، فرهاد افشارنیا در تشریح اقدامات دادگستری خوزستان به مناسبت هفته قوه قضائیه، اظهار کرد: این آمار صرفنظر از طلاق هایی است که به درخواست زن یا مرد انجام می شود.
وی خواستار برنامه ریزی مدیران فرهنگی برای کاهش این آمار در استان شد.
افشارنیا با بیان اینکه آمار زندانیان خوزستان تا یکی دو سال اخیر افزایش زیادی داشته و به 14 هزار نفر رسیده بود، اظهار کرد: هم اکنون تعداد زندانیان به 10 هزار نفر رسیده و تلاش کردیم فقط کسانی را در زندان نگه داریم که استحقاق آن را دارند و به امنیت جامعه لطمه وارد می کنند.
وی گفت: 99 درصد از زندانیان خوزستان مرد هستند و زنان یک درصد جمعیت زندان ها معادل 121 نفر را تشکیل می دهند.
افشارنیا اضافه کرد: 84 درصد زندانیان خوزستان بین سنین 15 تا 45 سال هستند که نشان می دهد در صورت ساماندهی اشتغال و وضعیت فرهنگی جامعه این آمار به شدت کاهش خواهد یافت.
وی با اشاره به رابطه مستقیم آموزش و پرورش و آمار مجرمان، گفت: 40 درصد از زندانیان خوزستان دارای تحصیلات ابتدایی، 30 درصد دارای تحصیلات راهنمایی و 15 درصد دارای تحصیلات دیپلم هستند و فقط 27 نفر از زندانیان تحصیلات فوق لیسانس و دو نفر دکترا دارند بنابراین درصورتی که شرایط ادامه تحصیل فراهم شود درصد ارتکاب جرم نیز پایین می آید.
افشارنیا سرانه هر زندانی در روز را 30 هزار ریال عنوان کرد و افزود: با این مبلغ اندک باید وعده غذایی و سایر امور زندانیان تامین شود بنابراین از دولت به ویژه استانداری انتظار حمایت داریم.

تحلیل خبر فوق

گاهی مواقع انسان، آمارهای تکان دهنده را که می بیند برایش باور کردنی نیست. از جمله همین آمار طلاق توافقی 8 هزار زوج خوزستانی در سال گذشته! موقعی که این آمار را می بینی شوکه می شوی که آیا این آمار مربوط به کل کشور است یا یک استان؟! اگر مربوط به یک استان است پس مجموع آنها در کل کشور چقدر است؟!
اصلا باور نمی کردیم که یک زمانی شرایط جامعه به سمتی رود که خانواده ها رو به فروپاشی روند. ما قبلا می گفتیم افتخارمان این است که بنیان خانواده در جامعه ایرانی بسیار محکم تر از غرب است، اما حالا می بینیم کاملا وارونه شده است. چرا باید در یک استان، هشت هزار فقره طلاق توافقی و هفت هزار مطالبه مهریه اتفاق بیفتد؟ چه عواملی باعث بروز چنین نابسامانی هایی در جامعه و خانواده شده است؟
در گذشته حداقل یکی از زوجین حاضر به پذیرش طلاق نمی شد ولذا باید سالها دو طرف به دادگستری رفت و آمد می کردند تا به ندرت طلاق رخ می داد، ولی اکنون با توافق هر دو بر جدایی، به راحتی خانواده ها از هم پاشیده می شود. علل این گونه طلاق ها در روش همسریابی جدید، اختلاف دیدگاه های فرهنگی، توقعات و خواسته های نامعقول، عدم گذشت و عفو، پایین آمدن آستانه تحمل زوجین، مشکلات مالی و اقتصادی خانواده، اعتیاد به مواد مخدر، چشم و همچشمی، تجرد جویی افراد متأهل، رهایی از قید و بندهای خانوادگی، تنوع طلبی، نفوذ دوستان در روابط خانوادگی و مواردی از این قبیل را می توان جست. هر کدام از این علل باید توسط یک مجموعه مداوا شود؛ برخی توسط حکومت، برخی دوستان، برخی گروه های اجتماعی، بعضی توسط خود زوجین و...
بدبختی جامعه ما اینجاست که نه فقط طلاق های توافقی افزایش یافته بلکه طلاق های عاطفی نیز روز به روز زیادتر می شود. در این نوع طلاق ظاهرا زن و شوهر با هم زندگی می کنند ولی از نظر عاطفی در دو دنیای متفاوت به سر می برند و حس دوستی بین آنها به تنفر یا به بی تفاوتی منجر می شود!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها