شنبه 1 اردیبهشت 1403 4/20/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 9 تیر 1395 ، 32 : 15

کد خبر : 11738

از 0 نفر 0

رئیس مجلس: نظام با چشمی بینا برجام را انتخاب کرد

رئیس مجلس:  نظام با چشمی بینا برجام را انتخاب کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: غربی‌ها در اجرای برجام دارای نقاط ضعفی بودند...

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: غربی‌ها در اجرای برجام دارای نقاط ضعفی بودند که برخی از آنها به برچیدن تحریم ها به‌طور جامع مربوط است.
رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: به ویژه در بحث بانک‌های بزرگ، شاهد این نقایص هستیم. البته در بانک‌های درجه دو و سه امکان ارتباط وجود دارد ولی در بانک‌های بزرگ مشکل داریم. علاوه بر این اضطرابی برای سرمایه‌گذاری در کشور وجود دارد که علی‌الظاهر یک چیزهایی می‌گویند ولی در باطن این اضطراب را ایجاد کرده‌اند.
او گفت: آن‌ها ‌همزمان با توافق هسته‌ای عملیات دیگری را سامان داده‌اند که نفوذ نظامی آنها در منطقه را بیشتر می‌کند. چراکه همزمان با انجام این توافق، علاقه‌ای به ایجاد تغییرات در منطقه نداشتند و آن‌چنان که شاهد هستیم، گاه در بیانات‌شان هم می‌گویند که نباید بگذاریم نفوذ ایران افزایش یابد و باید از این مسیر پیشرفت جلوگیری کنیم. به همین دلیل تدارکاتی دیدند و این سازماندهی نوعی دیگر از تحریم‌ها بود که باید در برابر آن واکنش نشان داد.
او اضافه کرد: بحث این است که آن‌ها برای این امور در مقابل ایران طراحی خاصی دارند و باید این طراحی را شناخت و این امری تاکتیکی نیست و بلکه استراتژی است و آنها می‌خواهند مقاصدی را برای ایران محقق کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: آن‌ها ضمن ایجاد توافق، دنبال حضور پرقدرت نظامی هستند و همچنین سعی دارند تا از نفوذ ایران در منطقه جلوگیری کنند که به همین دلیل تضمین‌هایی به سعودی‌ها داده‌اند، حجم زیادی سلاح فروخته‌اند و علاوه بر این نوعی دیگر از همکاری‌ها مثل مانورهای نظامی انجام داده‌اند.
لاریجانی تاکید کرد: گاهی هم می‌گویند سیاست‌های فعلی آمریکا که ایران و عربستان را به
 مشارکت با هم دعوت می‌کرد، اشتباه بود ولی من باور ندارم آمریکا دنبال مشارکت ایران و عربستان باشد. آن‌ها بدشان نمی‌آید این آتشی که بین دو کشور هست، ادامه یابد.
ما اقدام عملی خاصی از سوی آنها برای سامان دادن این موضوع نمی‌بینیم.

تحلیل خبر فوق

اگر نظام با چشمی بینا برجام را انتخاب کرده، پس گروه‌های سیاسی مخالف برجام و تربیون‌داران در سراسر کشور باید تکلیف خود را همسویی با این انتخاب ببینند.  چرا برخی از اینان هر روز به بهانه ای، برجام را ناکارآمد قلمداد می کنند و
حال آنکه از رهبری نظام تا مسئولان قوا همگی در به نتیجه رسیدن برجام، دخالت مستقیم داشته اند. یک عادت بد در کشور ما وجود دارد و آن اینکه اگر بهترین کار از طرف طیف سیاسی مخالف ما انجام گیرد، آن را بی اعتبار می‌کنیم ولی اگر بدترین وضعیف ترین کار از طرف جناح خودمان صورت گیرد، آن را در حد معجزه قرن مطرح می‌کنیم. در کشور ما، مواضع احزاب و گروه‌های سیاسی به گِرد منافع خودشان می چرخد نه منافع ملی. به همین خاطر احزاب سیاسی نتوانسته اند با یک استراتژی قوی بر حول منافع ملی، جایگاه خود را در میان مردم تثبیت کنند.
در تحلیل عالمانه و منصفانه برجام باید همه عوامل و نقش قدرتهای جهانی و عوامل بازدارنده منطقه‌ای همچون اسرائیل و عربستان و سایر همسایگان و شرایط داخلی و اقتصادی خودمان و تمام عوامل پیدا و پنهان را مدّنظر قرار داد و پس از گذشت حداقل یک سال به بررسی بازخورد آن پرداخت. امید است همه فعالیت ها و برنامه‌های دولت و نظام به نفع مردم تمام شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها