چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 12 تیر 1395 ، 57 : 15

کد خبر : 11757

از 0 نفر 0

مواد مخدر و اعتیاد، علت ۳۰ درصد طلاق‌ها

مواد مخدر و اعتیاد، علت ۳۰ درصد طلاق‌ها

متخصص پزشکی اجتماعی گفت: خانواده اولین کانونی است که از...

متخصص پزشکی اجتماعی گفت: خانواده اولین کانونی است که از طرف شخص معتاد بی‌رحمانه مورد هجوم قرار گرفته و از هم متلاشی می‌شود و طبق آمارهای موجود، حدود 30 درصد از علل طلاق‌ها به مواد مخدر و اعتیاد مربوط می‌شود.
به گزارش ایسنا، دکتر زهرا محتشم امیری با اشاره به عوارض خانوادگی اعتیاد، یادآور شد:خانواده اولین کانونی است که از طرف شخص معتاد بی‌رحمانه مورد هجوم قرار گرفته و از هم متلاشی می‌شود و طبق آمارهای موجود، حدود 30 درصد از علل طلاق‌ها به مواد مخدر و اعتیاد مربوط می‌شود.
این متخصص پزشکی اجتماعی با بیان اینکه تاثیر اجتماعی اعتیاد نیز از بعد هزینه‌های ناشی از اعتیاد در جامعه تا تاثیرات بهداشتی آن و اثرات آن بر افزایش بزه کاری در جامعه قابل بحث است، اظهار کرد: هزینه های نامحسوس دیگر همچون تعداد پرونده‌های مجرمان مواد مخدر در دادگستری، هزینه‌های ناشی از غیبت از کار و صدمات شغلی فرد و خانواده و سایرین را نیز نباید از نظر دور نگاه داشت.

تحلیل خبر فوق

اگر نگاهی هشیارانه به آمار مواد مخدر تولیدی و سهم کشورها در استفاده از مواد مخدر بیندازیم، به نکات درخور فکری برمی خوریم که انسان را به تاسف بیشتر وا می دارد.
 طبق آمارهای مختلف بخش جهانی داروی سازمان ملل متحد و دفتر مواد مخدر و جرایم(unodc) افغانستان با 93% تولید مجموع مواد مخدر در جهان، بزرگترین تولید کننده مواد مخدر است.
از سال  2010 به قبل، از جمعیت در سنین 15 تا 64 سال کشورها، به ترتیب کشورهایی که بیشترین تعداد معتاد داشته اند عبارت بودند از:
قرقیزستان (3/2درصد)- موریس(2درصد)- روسیه(2درصد)-افغانستان(4/1درصد)- قزاقستان(3/1درصد)استونی(2/1درصد)-ایران(13/1درصد)-ماکائو(1/1درصد)- تاجکستان (1درصد)- بریتانیا و لوکزامبورگ ولتونی(9/0درصد) پاکستان واوکراین وایتالیا(8/0درصد) – لائوس و میانمار و کرواسی و پرتغال (7/0درصد) گرجستان- نیجریه – آمریکا- برزیل – اسپانیا- سوئیس –لیتوانی و ایرلند(6/0درصد) – ازبکستان – تایلند- استرالیا- نیوزیلند- بلغارستان –آلبانی – مقدونیه – دانمارک– اسلوونی – اتریش ومالت (5/0درصد )وسایر کشورها از 5/0 درصدکمتر بوده تا سه کشور آخر که کمترین میزان معتاد داشته اند یعنی عربستان سعودی و قطر با 01/0درصد و سنگاپور با 004/0 درصد  در این آمار به چشم می خورد.
 متاسفانه در کشور ما وضعیت ابتلا به مواد مخدر از سایر کشورهای مسلمان همسایه  و خیم تر است . دلایل و علل آن را خودتان تحلیل کند. آنچه در این راستا قابل ذکر است ضررهای جسمی ، روحی و روانی، مالی و اجتماعی است که بر فرد معتاد، خانواده اش و جامعه  وارد می شود و اگر همه آنها ( همانطور که درمتن خبر بالا آمده است) جزء به جزء بررسی شود به فاجعه ای که کل کشور را درگیر کرده واقف می شویم. اینکه 30%طلاق ها ریشه در مواد مخدر دارد یک بخش از آسیب هایی است که خانواده ها را متلاشی می کند و بخشهای دیگر نیز قابل تامل است. سیاهی طلاق امروز در جامعه ما ، به اندازه ای وحشتناک است که زبانزدعموم مردم شده و هر چند خانواده ای، یکی به طور مستقیم یا غیر مستقیم درگیرآن است. نگاه جامع به همه علل طلاق و چاره جویی برای آنها از هر چیزی در کشور ما فوریت و اولویت دارد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها