چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 21 تیر 1395 ، 24 : 15

کد خبر : 11801

از 0 نفر 0

استاندار فارس، در نشست بررسی مسائل آب استان: مشکل اصلی توسعه فارس، کمبود آب است

استاندار فارس، در نشست بررسی مسائل آب استان:  مشکل اصلی توسعه فارس، کمبود آب است

مشکل اصلی استان در توسعه پیش رو در همه...

استاندار فارس گفت: مشکل اصلی استان در توسعه پیش رو در همه زمینه های کشاورزی، صنعتی و حتی شهرسازی، کمبود آب بر اثر خشکسالی های متوالی است.
 به گزارش اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل استانداري فارس، مهندس سيد محمد علي افشاني در نشست بررسي مسائل آب استان كه با حضور اساتيد صاحبنظر دانشگاه برگزار شد، بیان کرد: مشكل كمبود آب امروز براي همه مردم و مسئولين نمايان شده است و اگر 10 سال قبل مي خواستيم در خصوص اين موضوع سخن بگویيم به سختي مي پذيرفتند.
وي با اشاره به اين كه عمده اشتغال و درآمد مردم استان فارس از طريق كشاورزي تامين مي شود و هم اكنون  به دليل خشكسالي دچار حاشيه‌نشيني شده اند، افزود: به همين دليل پس از جلسات و همچنين مكاتبه اي كه با معاون اول محترم رياست جمهوري داشتم تاكيد كردم كه فارس به دليل وقوع خشكسالي با مشكلات زيادي روبرو شده است.
استاندار فارس آبخيزداري و آبخوان‌داري براي مهار آب ها، اتمام سدهاي در حال ساخت استان و نمك زدايي و شيرين كردن آب دريا براي تامين آب مورد نياز صنعت در شهرهاي مجاور دريا را از جمله برنامه هاي استان براي مقابله با موضوع خشكسالي برشمرد و ادامه داد: با استفاده از فضاسازي ملي و كشوري باید موضوع آب استان فارس را مطرح كنيم و در اين راه برگزاري سمينار و كنفرانس و مصاحبه اساتيد و مديران استان بايد صورت گيرد.
وي با بيان اين كه در سال گذشته بيش از 10 هزار هكتار از اراضي كشاورزي فارس تغيير نوع آبياري داده شده است، به برنامه استفاده از سيستم هوشمند براي مصرف آب در بخش كشاورزي اشاره كرد و تاكيد كرد: سازمان جهادكشاورزي بايد برنامه اجرايي اين طرح را تهيه و ارائه كند.
استاندار فارس همچنين در اين جلسه بر اهميت استفاده از فاضلاب براي تامين بخشي از آب مورد نياز بخش صنعت و فضاي سبز تاكيد كرد و افزود: دستگاه هايي مانند شهرداري و سازمان آب بايد تلاش كنند بخش خصوصي را براي سرمايه گذاري در اين بخش وارد كنند.
مهندس افشاني پر كردن چاه هاي غيرمجاز را از ديگر برنامه هاي استان فارس براي مقابله با مشكل كمبود آب دانست و با تاكيد بر همدلي ميان دستگاه ها و نهادهاي مسئول در اين زمينه، اظهار داشت: از طريق شوراي تامين استان اين موضوع را پيگيري خواهيم كرد.
وي نصب كنتر هوشمند آب بر روي چاه هاي كشاورزي به منظور برداشت به ميزان مشخص توسط بهره برداران را مورد تاكيد قرار داد و افزود: موضوع تالاب هاي استان فارس بايد به عنوان مسئله‌اي ملي مطرح و در خصوص آن تصميم گيري شود.
استاندار فارس احداث خط دوم آبرساني از سد درودزن به شيراز را با اهميت دانست و گفت: در كلان شهرهاي كشور 80 درصد از آب مصرفي توسط روان آب و بقيه به وسيله آب هاي زيرزميني تامين مي‌شود و با توجه به اين كه شيراز تنها كلان شهر كشور است كه بيش از 70 درصد از آب مصرفي آن از طريق آب هاي زيرزميني و بقيه به وسيله آب هاي سطحي تامين مي‌شود ، تلاش براي تغيير اين شرايط و دستيابي به تامين آب پايدار براي شهر شيراز ضرورت دارد.

تحلیل خبر فوق
دانستن مشکل، شرط لازم جهت «حل مشکل» است ولی کافی نیست. طرح مساله، امروز برای همه مردم هویداست امّا اینکه چه قدمی برای حل مشکل برداشته شده، جان کلام است. شاید بگویید ما که نمی توانیم آب را تولید کنیم، چگونه باید مشکل را حل کنیم؟ می گوییم همه اختراعات در ابتدا امری محال به نظر می رسید، ولی بعد که فردی یا افرادی از آن گره گشایی کردند، آنگاه، قابل حل، احساس شد. همه می دانیم که از ترکیب اکسیژن و هیدروژن، آب تولید می شود ولی به مقدار کم و آزمایشگاهی آن بسنده کرده ایم. اینکه آیا می شود با هزینه ای کم و با امکانات موجود، آب یک کشور را تأمین کرد، فعلاً برای هیچکس، جدی مطرح نشده است. خداوند عقل انسان را طوری آفریده که هیچ محالی را برای همیشه محال نداند. شاید یک نسل نتواند خیلی از مجهولاتش را به معلوم تبدیل کند ولی نسل های بعد از پس حل خیلی از آنها برخواهند آمد. باید همه انسانهای فکور که ذهن زاینده ای دارند به این امر حیاتی بیندیشند شاید با «تولید آب» به وسعت زیاد، انقلابی در جهان پدید آید و همه چیز دگرگون شود. امّا تا آن روز و در شرایط فعلی باید به مصرفِ کنترل شده، جدا کردن آب آشامیدنی از آب غیرآشامیدنی، انتقال و جابجایی آب از برخی نقاط به نقاط دیگر، شیرین کردن آب دریا با روشی کم هزینه و استفاده از آب شور برای پاره ای از امور روزمره و راه حل های دیگر اقدام کرد و با حرف و سخن فرصت را بیش از این از دست نداد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها