پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 23 تیر 1395 ، 29 : 16

کد خبر : 11821

از 0 نفر 0

فتاح: سهم فقرا از بودجه کل کشور، 5/1 درصد است

فتاح: سهم فقرا از بودجه کل کشور، 5/1 درصد است

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) ضمن اشاره...

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) ضمن اشاره به حضور خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: با صدای بلند در مجلس اعلام می‌کنم که باید به داد محرومان برسیم و به وظیفه خود عمل کنیم.
مهندس سید پرویز فتاح، گفت: دولت‌ها و مجلس در مقابل اقشار نیازمند مسئولیت بسیار سنگینی دارند و باید با دقت بیشتری به امور فقرا و نیازمندان رسیدگی کنند.
وی ادامه داد: چه طور می‌توانیم در نظام اسلامی با وجود این همه نیازمند و محروم، آسوده بخوابیم؟ باید بدانیم وظیفه‌مان را به درستی و تمام و کمال در مقابل فقرا به انجام نرسانده‌ایم و به نظر می‌آید نظام اسلامی باید یک تصمیم انقلابی در شان امام راحل برای محرومیت زدایی اتخاذ کند.
رییس کمیته امداد در ادامه ضمن تاکید برآنکه باید قبل از هرچیز در کشور سهم فقرا را کنار بگذاریم گفت: این درحالی است که الان برعکس شده و سهم همه چیز مشخص شده و در نهایت به فقرا می‌رسیم.
فتاح ادامه داد: در بودجه سال ٩٥ سهم نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی از بودجه کل کشور به ١.٥ درصد هم نمی‌رسد؛ یعنی ٩٨.٥ درصد از بودجه کشور برای غیر فقرا و فقط ١.٥ درصد به فقرا اختصاص دارد.
وی افزود: این برای همه ما خجالت آور ، غلط است و منطق صحیحی ندارد لذا از مجلس خواهم خواست در بحث«هدفمندی یارانه‌ها» تجدیدنظر کند.
رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) در ادامه ضمن تاکید برآنکه مدافع حقوق فقرا و نیازمندان در نظام اسلامی است، گفت: درحال حاضر در اروپا، آمریکا، کانادا و... چنانچه فردی فاقد شغل و درآمد باشد، مشمول بیمه بیکاری می‌شود زیرا آنها معتقدند که در غیر این صورت فرد دچار آسیب های متعدد خواهد شد.
 فتاح در ادامه با درخواست از مجلس در خصوص تجدیدنظر در هدفمندی یارانه ها افزود: ما چه طور راضی به ادامه محرومیت ها در کشور هستیم؟درحالیکه باید بخش مشخصی از بودجه کشور را به محرومیت زدایی و فقرا اختصاص دهیم، زیرا در غیر این صورت از دل فقر، آسیبهای متعددی بیرون خواهد آمد.
وی در ادامه به 70 میلیون نفری که در دولت یازدهم برای دریافت یارانه اقدام کردند، اشاره کرد و گفت: این اقدام اشتباه بود زیرا امثال من به پول یارانه نیازی ندارند و باید یارانه گروه‌های غیر نیازمند به شکلی منطقی قطع و برای نیازمندان و اقشار کم درآمد هزینه شود.
نظام بانکی ایران، در خدمت فقرا نیست
رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) در ادامه ضمن بیان آنکه نظام بانکی کشور در خدمت فقرا نیست، افزود: نمی‌دانیم چه طور برخی وام‌های چند ده میلیاردی از بانک ها می‌گیرند اما وقتی نوبت به وام های  پنج تا ١٥ میلیونی فقرا و نیازمندان می‌رسد بانک ها چنان سختگیری می‌کنند که آنها پشیمان می‌شوند و این عدالت نیست.
فتاح ادامه داد: این درحالی است که عدم وصول وام های بانکی مددجویان کمیته امداد به اذعان مسئولان بانک ها کمتر از  ١.٥ درصد است و آن‌ها که وام های میلیاردی می‌گیرند اصلا پس نمی دهند.
وی تاکید کرد: تسهیلات بانکی به افراد و خانوارهایی باید تعلق گیرد که با آن رقم زندگی شان رونق می‌گیرد و این مسئله نیازمند وجود «قانون» است.
فتاح در پایان تاکید کرد: رفع نواقص و خلا‌های قانونی فقط اراده می‌خواهد و حل آنها خارج از توان دولت اسلامی نیست.

تحلیل خبر فوق

اصولاً چرا باید در یک جامعه که از همه نظر ثروتمند است، فقیر وجود داشته باشد؟ اگر کارکرد اقتصادی یک کشور صحیح باشد با وجود تفاوت در درآمدها، پدیده فقر در آن معنا ندارد. نمی گوییم همه باید به طور مساوی از همه امکانات بهره مند باشند ولی با همه تفاوت در اموال و ثروت افراد، باید توزیع ثروت و توزیع مجدد آن به نحوی باشد که افراد پائین دست از مایحتاج اولیه زندگی بهره مند باشند. پس اصل مهم، تولید نشدن فقر در جامعه است.
نکته دو اینکه در فقیر شدن افراد یکی از این سه عنصر و یا هر سه دخالت دارند: خود شخص فقیر- جامعه- حکومت. که هر کدام باید سهم خود را بپردازند تا فقر ریشه کن شود. اگر خود فرد فقیر مقصر است و به خاطر تنبلی،
اعتیاد و ولنگاری دچار فقر گردیده که خودش باید جبران کند و
فقر او ربطی به دیگران ندارد و نباید از بودجه کشور، چیزی به او داد.
اگر جامعه مقصر است پس مردم باید به او کمک کنند تا به حد رفع نیاز برسد و این کمک هم بهتر است به نحوی باشد که ابزار کار را برای او فراهم کند تا روی پای خودش بایستد. امّا اگر حکومت بخاطر شرایط اقتصادی در فقر فقرا نقش داشته، قاعدتاً باید سهم خودش را بپردازد و سعی کند به صورت ریشه ای این مشکل را حل کند.
در هر صورت پدیده فقر از جهات مختلف، قابل تحلیل و ریشه‌یابی و مداواست.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها