چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403 5/8/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 26 تیر 1395 ، 46 : 18

کد خبر : 11838

از 0 نفر 0

استاندار فارس در جلسه شورای اسلامی استان: بدون دخالت مردم امكان اداره جامعه وجود ندارد

استاندار فارس در جلسه شورای اسلامی استان:  بدون دخالت مردم امكان اداره جامعه وجود ندارد

کسی نباید نگران افزایش اختیارات شوراها باشد...

استاندار فارس گفت: کسی نباید نگران افزایش اختیارات شوراها باشد زیرا تقویت نهادهای اجتماعی غیر دولتی وظیفه ای دینی، ملی و مدیریتی است.
 به گزارش دریافتی روزنامه طلوع به نقل از اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل استانداري فارس، مهندس سيد محمد علي افشاني در جلسه شوراي اسلامي استان با بيان اين كه شوراهاي اسلامي يكي از مهم ترين نهادهاي اجتماعي غيردولتي به شمار مي روند كه داراي قانون متقن و همچنين تجربه 20 ساله در كشور هستند، اظهار داشت: ستم مي دانم كه اختيارات شوراها را كم كنند و يا حتي افزايش ندهند؛ زيرا ثابت شده است كه بدون دخالت مردم امكان اداره جامعه وجود ندارد.
افشاني با اعلام اين كه استان فارس با دو مشكل عمده خشكسالي و كمبود اعتبارات مواجه است، گفت: خشكسالي به مدت 9 سال در فارس تداوم يافته است و امسال كه برخي استان هاي كشور دچار خشكسالي نشده اند، فارس با خشكسالي مواجه شده است.
وي با بيان اين كه امروز منابع دولت به سختي تنها پاسخگويي هزينه هاي جاري است و پس از گذشت چهار ماه از سال، هنوز اعتبار عمراني در سطح كشور اختصاص نيافته است، ادامه داد: بخشي از كمبود اعتبار در پروژه‌هاي بزرگ به دليل انتشار اوراق خزانه اسلامي تامين مي‌شود، اما اين قابليت در پروژه‌هاي كوچك روستاها وجود ندارد؛ مگر اين كه طرح هايي باشند كه مانند پروژه هاي آبرساني چندين روستا از آن ها بهره مند شوند.
وي تاكيد كرد: شوراها بايستي به امور محلي و منطقه اي رسيدگي كنند و نمايندگان مجلس نيز به مسائل ملي و استاني بپردازند.
استاندار فارس با بيان اين كه ميزان درآمد محقق شده شهرداري هاي استان را چندين برابر كل اعتبارات عمراني فارس دانست و گفت: تنها درآمد محقق شده شهرداري شيراز در سال 94 دو و نيم برابر اعتبارات عمراني استان بوده است.
وي با بيان اين كه يكي از
مهم ترين اقدامات شوراها مبارزه با فساد است زيرا اين موضوع تيشه به ريشه شوراها مي زند، افزود: سرمايه به سه بخش فيزيكي، انساني و اجتماعي تقسيم مي شود و در سرمايه اجتماعي مهم ترين موضوع اعتماد در جامعه است.
استاندار فارس با تاكيد بر اين كه فساد مهم ترين مانع توسعه محسوب مي شود، گفت: فساد مانند موريانه آرام و خاموش است كه كسي متوجه آن نمي شود و جامعه را از درون تهي مي كند.

تحلیل خبر فوق

 با نگاهی مقایسه ای و تحلیلی به سخنان استاندار محترم در می یابیم که نقش پول پرداختی مردم به شهرداری ها در عمران و آبادانی شهری، چند برابر نقش اعتبارات دولتی است.
استاندار محترم گفته اند: « میزان درآمد محقق شده شهرداری های استان فارس، چندین برابر کل اعتبارات عمرانی فارس است و افزوده اند که تنها درآمد محقق شده شهرداری شیراز در سال 94 بالغ بر 5/2 برابر اعتبارات عمرانی کل استان بوده است.»
معنی این سخنان این است که مردم چند برابر دولت، پول پرداخته اند تا درآمد شهرداری ها بالا رود و بتوانند با آن عمران و آبادانی شهرشان را شاهد باشند.
اینکه مردم چقدر از پرداخت مبالغ به شهرداری شهر خود راضی اند بستگی به عملکرد شهرداری هر شهر دارد. اگر شهرداری ها کارهای چشمگیری در سطح شهر انجام دهند ، مردم نه تنها از پرداخت خود راضی خواهند بود بلکه لذت هم می برند. چرا که بیشتر ساعات زندگی مردم، خارج از خانه، در سطح شهر سپری می شود و مشاهده فضای سبز شاداب، امکانات تفریحی و ورزشی، کوچه ها و خیابانها و پارک های تمیز، آسفالت نو و پارکینگ های مناسب، پل ها و زیرگذرها و کنارگذرها، فرهنگسراها، قرائت خانه ها، کتابخانه های داخل پارک، بلوارها، کمربندی ها و... هر شهروند را قانع می کند که انصافا اینها همه نیاز به هزینه زیاد دارد و اگر دولت اعتبارات لازم را برای آنها تامین نکند مردم خودشان باید مشارکت کنند و لذا می بینیم که مردم ، چندین برابر دولت پرداخت کرده اند تا این اهداف تحقق یابد. البته بعضی از شهرهای مهم و باسابقه، متاسفانه مردم مشارکت کمتری در ایجاد درآمد برای شهرداری دارند و لذا این شهرداری ها نه تنها در عمران و آبادانی شهر موفق نیستند بلکه حتی نمی توانند حقوق پرسنل خود را به موقع پرداخت کنند که باید برای آنها چاره ای اندیشید.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها