پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 15 مرداد 1395 ، 30 : 19

کد خبر : 11935

از 0 نفر 0

تقوی نژاد: حق نداریم افزایش هزینه‌های دولت را با مالیات تامین کنیم

تقوی نژاد: حق نداریم افزایش هزینه‌های دولت را با مالیات تامین کنیم

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی به هر بهانه‌ای...

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی به هر بهانه‌ای نمی‌خواهد مالیات دریافت کند معتقد است، اگر هزینه‌های دولت زیاد شود، حق نداریم برای تامین آن به مردم فشار بیاوریم.
به گزارش ایسنا، سید کامل تقوی‌نژاد در نشستی که با اعضای اتاق بازرگانی در محل اتاق تهران برگزار شد، بیان کرد: سازمان امور مالیاتی به دنبال شفافیت اطلاعات بوده و
 مهمترین مسئله در این موضوع آمار و اطلاعات صحیح است که بخشی از آن به دستگاه‌های دولتی بر می گردد، اعتراف می کنم که باید در مواردی خود را اصلاح کنیم.
وی ادامه داد: طرح جامع مالیاتی که وعده دادیم تا بهمن عملیاتی شود عمدتا برای رسیدن به اطلاعات صحیح و شفافیت مدنظر قرار گرفته شده است.
تقوی‌نژاد ادامه داد: بنای طرح جامع مالیاتی ما بر خوداظهاری است و بر اطلاعات مردم تکیه داریم و تصمیم داریم ۹۰ درصد اظهارنامه‌ها را پذیرفته و اطلاعات فقط ۱۰ درصد از اظهارنامه‌های پرریسک را بررسی کنیم.
رئیس سازمان امور مالیاتی همچنین گفت: علاقه نداریم وارد رسیدگی‌های پیچیده شویم، چرا که معتقدیم اطاله مراحل دادرسی مالیاتی هر دو طرف را خسته می‌کند. ما در نظر داریم امسال ۵۰ درصد از زمان پروسه دریافت مالیات را کاهش دهیم.
وی تاکید کرد: نمی‌خواهیم به گونه‌ای رفتار کنیم که مودیان با ناراحتی سازمان امور مالیاتی را ترک کرده و به مراجع دیگری برای رسیدگی مراجعه کنند.
معاون وزیر اقتصاد در بخشی از سخنانش با بیان این‌که سازمان امور مالیاتی بنا ندارد با هر بهانه‌ای از مردم مالیات بگیرد، گفت: اگر دولت هزینه‌هایش زیاد شود حق نداریم برای تامین آن به مردم فشار بیاوریم و چنین رفتاری مورد قبول ما نیست.
تقوی‌نژاد همچنین تاکید کرد که در موضوع مالیات‌ستانی مسائل اقتصادی کشور مدنظر سازمان امور مالیاتی قرار دارد  و گفت: ما شرایط رکودی اقتصاد را در نظر داریم و درباره‌ عملکرد سال ۱۳۸۴ باید با تعامل و همکاری مشکلات را حل کنیم.
وی درباره‌ قانون مالیات بر ارزش افزوده بیان کرد: ۴۰ درصد از درآمد مالیاتی از این محل تامین می‌شود که البته قانون به شکل کنونی‌اش مشکلاتی دارد،
 با بخش خصوصی جلساتی برگزار کردیم و مشکلات در کمیسیون اقتصادی دولت در حال رسیدگی است تا به یک قانون تکامل‌تری برسیم. هدف اصلی ما رسیدن از تولید به مصرف در دریافت مالیات است.

تحلیل خبر فوق

مهمترین نکته ای که دولت باید در نظر داشته باشد، «جلب رضایت مردم» است. دولت باید از خود سؤال کند که بین «تأمین هزینه هایش با فشار بر مردم» و «رضایت آنها» کدام یک را باید برگزیند؟ آیا اصل بر تأمین هزینه است به هر قیمتی؟ اگر مردم زیر فشار قرار گرفتند و مجبور شدند مالیات بیشتری بدهند و بدین طریق دولت موفق شد که بخشی از هزینه هایش را تأمین کند، نباید خوشحال باشد چرا که چیز مهمتر و اساسی تری را از دست داده و آن رضایت مردم است.
خطر برای هر حکومتی «نارضایتی مردم» است که اگر بر هم انباشته شد آثارش قابل پیش‌بینی نیست. به جای مالیات، دولت سعی کند از طریق گردشگری، فعالیت های تولیدی، نظام‌مند کردن توزیع و مصرف، جلوگیری از ریخت و پاش‌ها و بذل و بخشش ها و اجراکردن یک نظام اقتصادی پویا و کارآمد، هزینه های خود را تأمین کند. با این روش نه تنها مردم ناراضی نمی شوند بلکه با رونق اقتصادی حاصل از آن، جیب مردم هم پر می شود و بسیاری از معضلات اجتماعی و جرائم و هنجارشکنی های اعتقادی و اجتماعی از بین می رود.
به هر حال سخن رئیس سازمان امور مالیاتی کشور خوب و سنجیده است ولی باید برای تأمین هزینه های دولت، جایگزین مالیات به شرح فوق، مشخص و معین شود و در محور برنامه ریزی قرار گیرد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها