چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 28 شهریور 1395 ، 04 : 16

کد خبر : 12111

از 0 نفر 0

روحانی: شرایط جهان و منطقه شرایط مناسبی نیست

روحانی:  شرایط جهان و منطقه شرایط مناسبی نیست

شرایط جهان و منطقه شرایط مناسبی نیست و همه ما باید به...

رییس جمهور گفت: شرایط جهان و منطقه شرایط مناسبی نیست و همه ما باید به دنبال برقراری صلح و ثبات در منطقه و سطح جهان باشیم.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی پیش از عزیمت به ونزوئلا به منظور شرکت در اجلاس غیر متعهدها در این کشور در جمع خبرنگاران به تشریح این سفر پرداخت.
به گزارش ایرنا، روحانی با اشاره به شرکت در هفتاد و یکمین اجلاس عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در ادامه این سفر و سخنرانی در مجمع عمومی، خاطرنشان کرد: نظرات نظام جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مسایل مهم منطقه و جهان را در این اجلاس بین المللی مطرح خواهم کرد.
 رییس جمهور همچنین دیدار با برخی سران سیاسی کشورها و انجام مصاحبه با رسانه های خبری را از دیگر برنامه های خود در ادامه این سفر برشمرد.
وی تاکید کرد: شرایط جهان و منطقه شرایط مناسبی نیست؛ همه باید به دنبال صلح و ثبات در منطقه و جهان باشیم؛ برای ما امنیت ملی خودمان و سپس ثبات و امنیت منطقه ای و جهانی بسیار اهمیت دارد.
روحانی گفت: دستور کار اجلاس غیرمتعهدها که از نظر تعداد شرکت کنندگان و اعضای این جنبش (120 کشور عضو آن هستند) از اهمیت بالایی برخوردار است، صلح، حاکمیت ملی کشورها و همبستگی است.
رییس جمهوری افزود: برای ما صلح و عدم مداخله در امور داخلی کشورها و حاکمیت ملی آنها و رایزنی، هماهنگی و همفکری برای مسایل جهان در حال توسعه و کل جهان اهمیت دارد.

تحلیل خبر فوق

چرا ابرقدرت ها، شرایط منطقه و خاورمیانه را بدین سان، خطرناک کرده اند؟ و آیا از این 120 کشور غیرمتعهد در جهت جایگزینی صلح به جای جنگ، کاری ساخته است؟
حتما همه تحلیل گران سیاسی به این امر اذعان دارند که شرایط بحرانی سوریه، عراق، افغانستان، بحرین، یمن، لبنان و فلسطین و درگیر شدن عربستان و ترکیه در این مجموعه و کشیده شدن پای ایران به مناقشات، حادثه‌ای اتفاقی نیست بلکه شاید نتیجه
10-20 سال برنامه‌ریزی ابرقدرت‌ها و زیرمجموعه های آنهاست. امروز هرکس فکر کند که در جایگاه امنی در خاورمیانه قرار گرفته، یا شوخی می کند یا ساده انگار است. زمین و آبهای خاورمیانه پر از باروت است و منتظر جرقه ای است که دنیا را به سمت جنگ جهانی ببرد. همه هم می‌دانند که این آتش بازی ها برای ایران تدارک دیده شده است. بنا به صحبت های مسئولان کشور و سیاست مداران و کارشناسان نظامی کشورمان، ما همین الان درگیر یک جنگ منطقه ای به صورت غیررسمی هستیم.
البته کارگردانان غربی، مایلند ایران را در همین حالت فرسایشی و درگیر، نگه دارند چراکه در این حالت، اقتصاد، نیروهای انسانی، امکانات و افکار مسئولان کشور به شدت صرف این جنگ نانوشته شده و روز به روز ما را بیشتر زیر فشار نظامی، اقتصادی و سیاسی قرار می دهد و فرصت رسیدگی به امور داخلی کشور را از ما گرفته و اجازه پیشرفت و حل مسائل و مشکلات و معضلات درونی جامعه همانند بیکاری، طلاق، اعتیاد و... را به مسئولان نمی دهد. مشاجرات لفظی و توهین های طرفین دعوا به یکدیگر، نشانه عصبانیت و نفرت آنها به همدیگر است و معلوم نیست در پس این جنگ غیر رسمی منطقه ای و درگیری های لفظی چه وقایع و حوادثی رخ دهد.
اوضاع کنونی منطقه و جهان نشان می دهد که از دست کشورهای غیرمتعهد به ظرفیت 120 کشور هم کاری ساخته نیست و گرنه، این 120 کشور چنانچه عزمی غیر از عزم ابرقدرتها داشته باشند با فشارهای خود خواهند توانست به این اوضاع نابسامان جهان و خاورمیانه پایان دهند ولی چرا تاکنون کاری نکرده اند؟ لابد یا نخواسته اند یا نتوانسته اند. تا ببینیم نتیجه عملی (نه کاغذی) این اجلاس چه خواهد بود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها